Page 82 - Tarih Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı
P. 82
TARİH SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME
SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME ÖRNEĞİ 5
DERS TARİH
SINIF 10
ÜNİTE Devletleşme Sürecinde Savaşçılar ve Askerler
KONU Yeniçeriler ve Devşirme Sistemi
10.3.3. Yeniçeri Ocağının ve devşirme sisteminin Osmanlı devletleşme sü-
KAZANIM
recine etkisini analiz eder.
a) Yeniçeri Ocağının kurulmasına ve devşirme sisteminin köklerine, ortaya
Kazanım Açıklaması çıkış sürecine değinilerek bunların merkezi devlet yapısının güçlenmesin-
deki rolleri vurgulanır. Osmanlıların, Yeniçeri Ocağı ile birlikte, Abbasi ve
Selçukluların daha önce uyguladıkları gulâm sistemini mükemmelleştirdik-
leri açıklanır.
b) Yeniçeri Ocağı ile birlikte profesyonel askerliğin başlamasının Osmanlı
Devleti’ni askerî teşkilat ve güç bakımından diğer Türk devletleri ile döne-
min Avrupa devletlerinden ayrıştırdığına değinilir.
KAZANIMIN Analiz
BİLİŞSEL DÜZEYİ
ÖNERİLEN SÜRE 2 Hafta (Araştırma) + 1 Ders Saati (Sunum)
ÖLÇME ARACI Performans Görevi
Öğrenciden;
• Çalışma planını hazırlaması,
• Grupla iş birliği içinde çalışması,
• Yeniçeri Ocağı ve devşirme sistemi hakkında kaynaklar toplaması,
• Kaynaklardan hareket ederek Yeniçeri Ocağının kuruluşu, devşirme
sisteminin kökleri; Yeniçeri
Ocağı ve devşirme sisteminin Osmanlı Devleti’ne katkılarını
incelemesi,
ÖĞRENCİDEN • Yeniçeri Ocağının Osmanlı Devleti’nde oluşturduğu askerî gücü diğer
BEKLENEN Türk devletleri ve dönemin
Avrupa devletleriyle karşılaştırması,
• Yaptığı çalışmayı görsel, grafik, poster ve afişlerle destekleyerek bir
sunum hazırlaması ve
hazırladığı sunumu sınıfla paylaşması,
• Sorulan sorulara doğru ve yeterli cevaplar vermesi beklenir.
NOT: Bu performans görevi öğrencilere konu işlenmeden 2 hafta önce
verilir.
DEĞERLENDİRME Dereceli puanlama anahtarı
Değerlendirme sonuçları dikkate alınarak "Yeniçeriler ve Devşirme Sis-
GERİ BİLDİRİM temi" konusu ile ilgili öğrencinin öğrenme eksikliklerini gidermeye yönelik
çalışmalar yapılması önerilir.
82