Page 85 - Tarih Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı
P. 85

ÖĞRETMEN REHBER KİTABI



                 SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME ÖRNEĞİ 6




             DERS                      TARİH

             SINIF                     10

             ÜNİTE                     Devletleşme Sürecinde Savaşçılar ve Askerler

             KONU                      Yeniçeriler ve Devşirme Sistemi
             KAZANIM                   10.3.3. Yeniçeri Ocağının ve devşirme sisteminin Osmanlı devletleşme sürecine
                                       etkisini analiz eder.


             Kazanım Açıklaması        a.Yeniçeri  Ocağının  kurulmasına  ve  devşirme  sisteminin  köklerine,  ortaya  çıkış
                                       sürecine değinilerek bunların merkezi devlet yapısının güçlenmesindeki rolleri vur-
                                       gulanır. Osmanlıların, Yeniçeri Ocağı ile birlikte, Abbasi ve Selçukluların daha önce
                                       uyguladıkları gulâm sistemini mükemmelleştirdikleri açıklanır.
             KAZANIMIN                 Analiz
             BİLİŞSEL DÜZEYİ
             ÖNERİLEN SÜRE             10 Dakika
             ÖLÇME ARACI               Tanılayıcı Dallanmış Ağaç

             ÖĞRENCİDEN                Öğrencinin, ‘‘Yeniçeriler ve Devşirme Sistemi ” ile ilgili   verilen önermelerden doğ-
             BEKLENEN                  ru seçimleri yapması beklenir.


                                       Çıkışlara ulaşana kadar her bir doğru seçime 1 puan verilecektir.


                                       Öğrencinin 3 tam puan alabilmesi için 3. çıkışa ulaşması gerekmektedir.

                                       Örnek 1:
                                       3. çıkışa ulaşan bir öğrenci, 1. önerme için (D)’yi seçerek doğru seçim yapmış ve
                                       2. önermeye ulaşmıştır. 2. önerme için (Y)’yi seçerek doğru seçim yapmış ve 5.
             DEĞERLENDİRME             önermeye ulaşmıştır. 5. önerme için ise (D)’yi seçerek doğru seçim yapmıştır. Bu
                                       durumda öğrenci 3 doğru seçim yapmış ve 3 puan almıştır.

                                       Örnek 2:

                                       2. çıkışa ulaşan bir öğrenci, 1. önerme için (D)’yi seçerek doğru seçim yapmış ve
                                       2. önermeye ulaşmıştır. 2. önerme için (D)’yi seçerek yanlış seçim yapmış ve 4.
                                       önermeye ulaşmıştır. 4. önerme için (Y)’yi seçerek yanlış seçim yapmıştır. Bu du-
                                       rumda öğrenci 1 doğru, 2 yanlış seçim yapmış ve 1 puan almıştır.



                                       Yanlış çıkışa ulaşan öğrencilerin ‘‘Yeniçeriler ve Devşirme Sistemi ” konusunu tek-
                                       rar çalışmaları önerilir.

             GERİ BİLDİRİM
                                       Sınıfın çoğunluğunun ulaştığı çıkışlar göz önünde bulundurularak sınıfın genelinde
                                       meydana gelen eksik veya yanlış öğrenmeler ve kavram yanılgıları ortaya konula-
                                       rak bunların giderilmesine yönelik çalışmaların yapılması önerilir.








                                                                                                              85
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90