Page 85 - Tarih Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı
P. 85
ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME ÖRNEĞİ 6
DERS TARİH
SINIF 10
ÜNİTE Devletleşme Sürecinde Savaşçılar ve Askerler
KONU Yeniçeriler ve Devşirme Sistemi
KAZANIM 10.3.3. Yeniçeri Ocağının ve devşirme sisteminin Osmanlı devletleşme sürecine
etkisini analiz eder.
Kazanım Açıklaması a.Yeniçeri Ocağının kurulmasına ve devşirme sisteminin köklerine, ortaya çıkış
sürecine değinilerek bunların merkezi devlet yapısının güçlenmesindeki rolleri vur-
gulanır. Osmanlıların, Yeniçeri Ocağı ile birlikte, Abbasi ve Selçukluların daha önce
uyguladıkları gulâm sistemini mükemmelleştirdikleri açıklanır.
KAZANIMIN Analiz
BİLİŞSEL DÜZEYİ
ÖNERİLEN SÜRE 10 Dakika
ÖLÇME ARACI Tanılayıcı Dallanmış Ağaç
ÖĞRENCİDEN Öğrencinin, ‘‘Yeniçeriler ve Devşirme Sistemi ” ile ilgili verilen önermelerden doğ-
BEKLENEN ru seçimleri yapması beklenir.
Çıkışlara ulaşana kadar her bir doğru seçime 1 puan verilecektir.
Öğrencinin 3 tam puan alabilmesi için 3. çıkışa ulaşması gerekmektedir.
Örnek 1:
3. çıkışa ulaşan bir öğrenci, 1. önerme için (D)’yi seçerek doğru seçim yapmış ve
2. önermeye ulaşmıştır. 2. önerme için (Y)’yi seçerek doğru seçim yapmış ve 5.
DEĞERLENDİRME önermeye ulaşmıştır. 5. önerme için ise (D)’yi seçerek doğru seçim yapmıştır. Bu
durumda öğrenci 3 doğru seçim yapmış ve 3 puan almıştır.
Örnek 2:
2. çıkışa ulaşan bir öğrenci, 1. önerme için (D)’yi seçerek doğru seçim yapmış ve
2. önermeye ulaşmıştır. 2. önerme için (D)’yi seçerek yanlış seçim yapmış ve 4.
önermeye ulaşmıştır. 4. önerme için (Y)’yi seçerek yanlış seçim yapmıştır. Bu du-
rumda öğrenci 1 doğru, 2 yanlış seçim yapmış ve 1 puan almıştır.
Yanlış çıkışa ulaşan öğrencilerin ‘‘Yeniçeriler ve Devşirme Sistemi ” konusunu tek-
rar çalışmaları önerilir.
GERİ BİLDİRİM
Sınıfın çoğunluğunun ulaştığı çıkışlar göz önünde bulundurularak sınıfın genelinde
meydana gelen eksik veya yanlış öğrenmeler ve kavram yanılgıları ortaya konula-
rak bunların giderilmesine yönelik çalışmaların yapılması önerilir.
85