Page 18 - Türk Dili ve Edebiyatı Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı
P. 18
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI SINIF İÇİ DEĞERLENDİRME
Sınıf içi değerlendirme kapsamında öğrencilere geri bildirim verilirken aşağıdaki hususlara dikkat edilmesi
gerekmektedir (MEB, 2020):
• Biçimlendirici değerlendirme etkinliklerinde öğrenci ve/veya veliye ölçme araçlarının kanıt gösterilerek
geri bildirim verilmesi daha etkili olacaktır.
• Geri bildirimlerin sözlü ve yazı olmasının yanında söz ötesi denilen jest, mimik ve beden diliyle de ola-
bileceği unutulmamalıdır.
• Öğrencilere sağlanacak az destek / yarım destek veya yönlendirme hiç destek sağlamamakla aynıdır.
O nedenle geri bildirimlerin öğrencilerin gelişimine yönelik açık ve net yönlendirme yapması gerekir.
• Eğitim sürecinin önemli bir parçası olan velilerle daha etkin bir iletişim kurulmalıdır, öğrencilerin çalış-
malarına verilen yazılı geri bildirimler velilere kontrol amaçlı gönderilebilir.
• Ayrıca iletişimin hızlı, etkili ve masrafsız olması için sınıf bazında veliler için farklı iletişim kanalları
yoluyla gruplar oluşturulabilir. Bu gruplar üzerinden yapılacak paylaşımlar ile bilgilendirmeler ve geri
bildirimler anında sunulabilmelidir. Ancak öğrencilerin bireysel gelişimiyle ilgili durumlar genel gruplarda
tartışılmamalıdır.
Hatırlatma
Biçimlendirici değerlendirme
sürecinde etkili ve zamanında
verilen geri bildirim öğrenme
sürecini ve çıktılarını önemli
ölçüde geliştirmektedir.
Ingiltere Değerlendirme Reform Grubu (2002) tarafından derlenen öğretmenlerin geri bildirim vermede
kullanmaları önerilen ana ilkeler aşağıda belirtilmiştir (MEB, 2020):
• Geri bildirim her bir öğrenci için belirlenen öğrenme çıktılarına odaklanmalı ve akranlarla karşılaştırma
içermemelidir.
• Sözlü ve sözsüz dil, öğrencilere sahip olduğu becerileri hakkında güçlü bir mesaj vermelidir.
• Geri bildirim, başarı ve gelişime odaklanmalı; düzeltme ya da doğrulama eksenli olmamalıdır.
• Geri bildirimler beklenen seviye ile öğrencinin durumu arasındaki açığı kapatacak önerileri içermelidir.
• Öğrencilere kendi çalışmalarını geliştirme / iyileştirme şansı verilmelidir.
• Öğrenciler kendilerini ve akranlarını değerlendirme becerilerinin geliştirilmesi için eğitilmelidir.
• Geri bildirim sık sık ve zamanında (hemen) verilmelidir.
• Öğrencinin mevcut akademik durumunu tanımlamalı ve yargı ifadesi içermemelidir.
• Öğrencilerin kişilik özelliklerine değil öğrenme ortamında geliştirdikleri özelliklerine odaklanmalıdır.
18