Page 16 - ARTİSTİK JİMNASTİK 12
P. 16

1.2. Artistik Jimnastiğin Türkiye’deki Gelişimi

               Avrupa’da jimnastik alanında yaşanan gelişmeler 19. yüzyılın sonlarına doğru Türkiye’de etkisini
               göstermeye başlamıştır. Askerî liselerin öğretim programlarında yer bulan jimnastik 1864’te Kara
               Harp Okulu ve 1884’te Deniz Harp Okulunda zorunlu ders olmuştur. Jimnastik dersleri, 1904 yı-
               lına kadar yalnızca erkek rüştiyelerinde (ortaokul) kısa bir süre uygulanmış, aynı yıl Galatasaray
               Mektebi Sultanisi (Galatasaray Lisesi) müfredatına girmiştir. Jimnastik dersleri için Fransız beden
               eğitimi öğretmeni Monsieur Curel (Mösyö Karel) Lisenin eğitim kadrosuna dâhil edilmiştir.

               Curel, jimnastik dersleri için okul bünyesinde bir spor salonu oluşturmuş, derslerin işlenişinde
               Fransa’dan  getirttiği  aletleri  kullanmıştır.  Okulda  aletli  jimnastik  derslerinin  uygulanmasına  bu
               aletlerle başlanmıştır. Aletli jimnastik egzersizlerinin yanında kasların gelişimi ve kuvvetlenmesi
               için halter çalışmaları da yapılmıştır. İlk zamanlar öğrenci katılımı sınırlı olsa da jimnastiğin öne-
               mi anlaşıldıkça çalışmalara katılım artmıştır. Curel’den görevi devralan yabancı beden eğitimi
               öğretmenleri Moiroux (Maro), Signor Martinetti (Sinyor Martinetti) ve Stangelli (Stancelli) Galata-
               saray Lisesinde jimnastik alanında başarılı çalışmalara imza atmış isimlerdir. Stangelli, Beyoğlu
               Hacaboğlu Pasajı’nda 1880’de açmış olduğu özel kurslarla jimnastiğin İstanbul’da yayılmasına katkı
               sağlamıştır. Stangelli’nin ardından Galatasaray Lisesinde beden eğitimi öğretmeni olarak göreve
               başlayan Faik Bey (Üstünidman) bu görevi 45 sene icra etmiştir.
               Faik Bey, aletli jimnastikte başarılı çalışmalara imza atmış ve kendi adını taşıyan bir ekol oluştur-
               muştur. Faik Bey’in kaleme alıp 1899’da yayımladığı Riyâziyâtı Bedeniye (Beden Terbiyesi) adlı
               eser modern Türk sporunun ilk kitabıdır. Faik Bey, hocası Stangelli’nin yolundan giderek Beyoğ-
               lu’nda jimnastik kursu açmıştır.
               Selim Sırrı Bey (Tarcan), Rıza Tevfik, Doktor Hikmet, Ali Rana, Şevki Kâmil, Mehmet Ali Bey, Er-
               dekli Miltiyadi ve Aleko Mulos Faik Bey’in öğrencileridir. Bu isimler jimnastik alanındaki çalışmaları
               ile ünlüdür. Jimnastikle ilgili çalışmalar sadece İstanbul ile sınırlı kalmamış, Anadolu’da açılan
               spor salonları ile bu sporun yaygın hâle getirilmesine gayret edilmiştir. 1910 yılında Trabzon’da
               Askerî Rüştiye Müdür Vekili Yüzbaşı Mehmet Sait Efendi, "Tertibi Bedeniye" adlı bir jimnastik
               salonu açmıştır.
               II. Meşrutiyet’in ilanından sonra Avrupa’ya gönderilen eğitimcilerin yurda dönmesi ile jimnastikte
               atılım  sağlanmıştır.  Selim  Sırrı  Bey,  gerçekleştirdiği  çalışmalarla  yer  jimnastiğini  o  yıllarda  ön
               planda olan aletli jimnastik ile rekabet eder hâle getirmiştir. Bu yıllarda yer jimnastiği ve aletli
               jimnastik çalışmaları eş zamanlı olarak sürdürülmüştür. Yer jimnastiği faaliyetleri bilhassa Selim
               Sırrı ile devam ettirilirken aletli jimnastik Faik Bey, Mehmet Fetgeri, İlhami Bey ve Şevket Bey’in
               çalışmaları ile sonraki nesillere aktarılmıştır.


                 ETKİNLİK                            Jimnastikçilerimiz




                 Artistik jimnastikte uluslararası turnuvalarda Türkiye’yi temsil eden sporcuları ve bu sporcula-
                 rın elde ettiği başarıları bilişim teknolojilerini kullanarak araştırınız. Elde ettiğiniz bilgileri sunu
                 hâline getirip sınıfta paylaşınız.










          14
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21