Page 22 - ATLETİZM 11
P. 22
2. ATLETİZMİN TANIMI VE KAVRAMSAL ÇERÇEVESİ
HAZIRLIK ÇALIŞMASI
HAZIRLIK ÇALIŞMASI
1. Atletizmin diğer spor branşlarıyla benzer yönleri nelerdir? Düşüncelerinizi sınıf ortamında arka-
daşlarınızla paylaşınız.
2.1. TANIMI VE KAVRAMSAL ÇERÇEVESİ
2.1.1. ATLETİZMİN TANIMI
Atletizm: İnsanoğlunun koşma, atma, atlama
gibi tabi hareketlerine dayanan, fiziksel gücü geliş-
tirmeye ve sürdürmeye yarayan beden hareketleri-
nin hepsidir.
Atletizm kelimesi dilimize Fransızca “L’ ATLETİS-
ME”den; “Atlet” diye adlandırdığımız sporcu kelime-
sinin de eski Yunanca “athletes” kelimesinden gel-
diği bilinmektedir. MÖ 5. yüzyılda Yunanlı heykelci
Myron’un (Mayron) yaptığı disk atan atlet heykeli
atletizmin simgesi olarak kabul edilir (Görsel 2.1).
Koşma, yürüme, atlama ve atma gibi insanın en te-
mel doğal hareketlerini temel alan atletizmin geçmi-
şi insanlık tarihi kadar eskiye dayanır (Görsel 2.2).
Yapılan araştırmalar atletizm çalışmalarının, zi-
hinsel gelişime de yardımcı olduğunu ortaya koy-
muştur. Gerek antrenmanlarda gerekse yarışma-
larda kullanılan teknik ve taktik beceriler, irade ve
karakter eğitiminin en önemli araçlarıdır. Bunun dı-
şında cesaret, azim, sebat etme, planlı olma, disip-
lin, yardım etme gibi özellikler atletizm çalışmaları
ile kazanılabilir. İşte bu çok yönlü gelişim sağlama
özelliğinden dolayı atletizm, bireyin karakteristik Görsel 2.1: Disk atan atlet heykeli
özellikleri üzerinde de etkilidir.
Atletizm bütün spor dallarındaki hareketleri içer-
diği için spor biliminde temel spor olarak kabul edi-
lir. Bu sebeple tüm sporların özünde iyi bir atletizm
eğitimi vardır.
Atletizm üç ana disipline ayrılır. Bunlar:
1. Koşular
2. Atmalar
3. Atlamalar
Atletizm, insan organizmasını gerek zihinsel ge-
rekse fiziksel olarak en iyi şekilde geliştiren, farklı
yaş gruplarında ve kategorilerde mücadeleler içeren Görsel 2.2:
en kapsamlı spor dalıdır. Antik dönem atletlerini temsil eden rölyef
20