Page 100 - EĞİTSEL OYUNLAR 9
P. 100
5.4. KOORDİNASYON OYUNLARI
Koordinasyon; hareketin uygulanmasına katılan iskelet kasları, eklem bağları ve eklemler ile merkezî sinir sis-
temi arasındaki işbirliğidir. Genel anlamda koordinasyon, karmaşık bir harekete katılan bağımsız beden parçalarının
kontrol edilmesini ve bu parçaların aynı amaç için ortaklaşa hareket etmesini sağlayan beceridir. Sporda koordinasyon
ise istemli ve istemsiz hareketlerin düzenli, uyumlu ve amaca yönelik bir hareket dizisi içerisinde uygulanması olup or-
ganizmanın sinirsel bir gücüdür.
Koordinasyonu belirleyen farklı beceri
ve özelliklerin öğrenilmesi ve alışkanlık hâline
gelebilmesi, belli yaş dönemleri içerisinde ger-
çekleşmektedir. Reaksiyon özelliği 7 ve 8. yaş-
lardan itibaren gelişir ve bu süre 10-15 yaşa ka-
dar devam eder. Oryantasyon özelliği için bazı
kaynaklar 12-15 yaş aralığını vermekle beraber
6. yaştan itibaren bu özelliğin şekillenmeye
başladığı bilinmektedir.
Görsel 5.187.
Bir eğitsel oyunda, hangi motorik özellik ağırlıkta olursa olsun mutlaka diğer motorik özellikler de söz konusudur.
Eğitsel oyunlarda sadece bir özelliği geliştirici oyun bulmak çok zordur. Oyunların farklı özelliklerinin olması, çocuklarda
çok yönlü gelişim sağlar. Bu açıdan bakıldığında eğitsel oyunların gerek motorik özelliklerin gerekse sinir, kas ve eklem
koordinasyonunun çok yönlü olarak gelişmesi açısından önemli bir araç olduğu anlaşılmaktadır. Çok fonksiyonlu oyun-
ların seçilmesi ve farklı fonksiyonlara sahip oyunların dengeli olarak oynatılması, koordinasyon gelişimini olumlu yönde
etkileyecektir. Özellikle gelişme çağındaki çocuklarda koordinasyon eğitimi oldukça önemlidir. Bu çocuklar için karışık
oyunlar hazırlanabilir. Koşma, sıçrama, atma-tutma, araç ve engellerle süslenmiş oyunlar düzenlenebilir.
Görsel 5.188.
98