Page 101 - EĞİTSEL OYUNLAR 9
P. 101

5.4. KOORDİNASYON OYUNLARI     OYUN NO:         31


             OYUNUN ADI:                         YENGEÇ YARIŞI
    Koordinasyon; hareketin uygulanmasına katılan iskelet kasları, eklem bağları ve eklemler ile merkezî sinir sis-  OYUNUN YERİ :   Spor salonu veya bahçe
 temi arasındaki işbirliğidir. Genel anlamda koordinasyon, karmaşık bir harekete katılan bağımsız beden parçalarının   OYUN ARAÇ GERECİ:  Sağlık topu ve antrenman yeleği
 kontrol edilmesini ve bu parçaların aynı amaç için ortaklaşa hareket etmesini sağlayan beceridir. Sporda koordinasyon
 ise istemli ve istemsiz hareketlerin düzenli, uyumlu ve amaca yönelik bir hareket dizisi içerisinde uygulanması olup or-  OYUNUN SÜRESİ:  3-5 tekrar
 ganizmanın sinirsel bir gücüdür.   OYUNUN SEVİYESİ:  12 yaş ve üzeri

             OYUNCU SAYISI:                     16-20 oyuncu

             OYUNUN AMACI:                      Öğrencilerin koordinasyonunu geliştirmek.
             OYUN KURALLARI VE AÇIKLAMA:        Öğrenciler iki eşit takıma ayrılır ve her takım kendi içinde  karşılıklı
                                                iki grup oluşturur. İlk sıradaki oyuncular yengeç pozisyonu alır. Ka-
    Koordinasyonu  belirleyen  farklı  beceri   rınlarının üzerinde birer sağlık topu vardır. Başlama işaretiyle birlikte
 ve özelliklerin öğrenilmesi ve alışkanlık hâline   oyuncular, yengeç yürüyüşü ile topu karşı grubun ilk oyuncusunun
 gelebilmesi, belli yaş dönemleri içerisinde ger-  hizasına ulaştırır ve sıranın arkasına geçer. Topu alan oyuncu da
 çekleşmektedir. Reaksiyon özelliği 7 ve 8. yaş-  aynı şekilde topu karşı tarafa taşır. Tüm oyuncular karşılıklı top taşı-
 lardan itibaren gelişir ve bu süre 10-15 yaşa ka-  yarak yer değiştirmiş olur. İlk önce bitiren takım oyunu kazanır.
 dar devam eder. Oryantasyon özelliği için bazı
 kaynaklar 12-15 yaş aralığını vermekle beraber   ÖNERİ:
 6.  yaştan  itibaren  bu  özelliğin  şekillenmeye   Topu taşırken düşüren oyuncu, topu tekrar karnına koyarak düşür-
 başladığı bilinmektedir.                       düğü yerden oyuna devam eder. Oyuncu başlangıç çizgisine gelme-
                                                den top değişimi yapılmamalıdır.








 Görsel 5.187.


    Bir eğitsel oyunda, hangi motorik özellik ağırlıkta olursa olsun mutlaka diğer motorik özellikler de söz konusudur.
 Eğitsel oyunlarda sadece bir özelliği geliştirici oyun bulmak çok zordur. Oyunların farklı özelliklerinin olması, çocuklarda
 çok yönlü gelişim sağlar.  Bu açıdan bakıldığında eğitsel oyunların gerek motorik özelliklerin gerekse sinir, kas ve eklem
 koordinasyonunun çok yönlü olarak gelişmesi açısından önemli bir araç olduğu anlaşılmaktadır. Çok fonksiyonlu oyun-
 ların seçilmesi ve farklı fonksiyonlara sahip oyunların dengeli olarak oynatılması, koordinasyon gelişimini olumlu yönde   Görsel 5.189.  Görsel 5.190.
 etkileyecektir. Özellikle gelişme çağındaki çocuklarda koordinasyon eğitimi oldukça önemlidir. Bu çocuklar için karışık
 oyunlar hazırlanabilir. Koşma, sıçrama, atma-tutma, araç ve engellerle süslenmiş oyunlar düzenlenebilir.
















                  Görsel 5.191.                                 Görsel 5.192.


















 Görsel 5.188.    Görsel 5.193.                                 Görsel 5.194.

  98                                                                                                           99
   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106