Page 67 - EĞİTSEL OYUNLAR 9
P. 67
KUVVET, ÇABUKLUK,
KUVVET , ÇABUKLUK,
DAYANIKLILIK VE
DA Y ANIKLILIK VE
KOORDİNASYON OYUNLARI
KOORDİNASYON OYUNLARI
KUVVET,
HAZIRLIK SORULARI
ÇABUKLUK, 1. Çocukluğunuzda oynadığınız hangi oyunların bugünkü fiziksel yapınıza daha fazla katkı sağladığını
düşünüyorsunuz?
DAYANIKLILIK VE 2. Ne tür oyunları oynamaktan büyük keyif alıyorsunuz? Nedenlerini açıklayınız?
3. Daha önce oynadığınız eğitsel bir oyunu arkadaşlarınıza anlatınız. Daha sonra bu oyunu arka
daşlarınızla uygun bir alanda oynayınız.
KOORDİNASYON 4. Oyunun sonunda hissettiklerinizi arkadaşlarınızla paylaşarak oyunu yorumlayınız.
5.1. KUVVET OYUNLARI
OYUNLARI
Görsel 5.1.
Kuvvet, bir kasın gerilme ve gevşeme yoluyla bir dirence karşı koyabilme özelliğidir. Schomoloinsky (Şomolo-
yinski), kuvveti kas gerilmesi ile belirli bir direnci yenme ya da o dirence karşı koyma yeteneği olarak tanımlamaktadır.
Meusel (Miyuzel) de kuvvetin insanın temel özelliği olduğunu, insanın kuvvet yardımıyla bir kütleyi hareket ettirdiğini ve
bir direnci aştığını ya da dirence kas gücü ile karşı koyduğunu söylemektedir. Hollmann (Halmın) ve Hettinger (Hetin-
gır) ise kuvveti, kasın bir dirence karşı kasılması ve bu dirence karşı istenilen kasılmanın ölçüsünün korunması olarak
tanımlamışlardır.
Kuvvet, sporda verimi belirleyen motorik özelliklerden biridir. 20-24 yaş grubunda en yüksek durumdadır ve 30
ÜNİTENİN BÖLÜMLERİ yaşından itibaren azalmaya başlar.
Kişinin bir cismi ya da kendisini bir yerden başka bir yere
taşıması, kuvvetin varlığını göstermektedir. Kişinin kendisini taşı-
5.1. KUVVET OYUNLARI ması yani yürüyüşü, çok büyük bir kuvvet gerektirmezken yüksek
5.2. ÇABUKLUK OYUNLARI hızda hareket etmesi, herhangi bir cismi itmesi, çekmesi veya
kaldırması daha büyük oranda kuvvet gerektirmektedir. Günlük
5.3. DAYANIKLILIK OYUNLARI hayatta işimiz ve genel ihtiyaçlarımız gereği bu bahsettiğimiz ha-
5.4. KOORDİNASYON OYUNLARI reketleri pek çok kez yaparız. Bu hareketleri hangi çoklukta ve
sıklıkta yaparsak o hareketleri yaparken kullandığımız kaslar da
o oranda gelişir. Gün boyu en önemli uğraşıları oyun oynamak
olan çocuklar da oyun esnasında sürekli hareket hâlindedir. Ya-
pılan hareketlerin tekrarlanması ve birbirini takip etmesi çocuğun
performansını artırmaktadır. Koşma, atlama, tırmanma, sürünme,
sıçrama gibi fiziksel güç gerektiren hareketler içeren oyunlar, ço-
cuğun fiziksel ve fizyolojik gelişimine katkı sağlamaktadır.
Görsel 5.2.
Çocuklar oyun oynarken hiç farkında olmadan fiziksel aktivite düzeylerini arttırartak kassal gelişimlerini de sağ-
lar. Bu gelişim çok üst düzeyde olmasa da yeterli seviyededir. Çocuk, oyun oynarken sadece rakip oyuncuların kuvveti
ile mücadele etmez, aynı zamanda oyunda kullanılan araçlarla da mücadele ederek kuvvetini geliştirir. Bu yüzden kuv-
vet oyunları; oyuncuların yaşı, cinsiyeti, fiziksel özellikleri ve kullanılacak araç gereçler dikkate alınarak hazırlanmalıdır.
Kuvvet gelişimini sağlamak için de zamanla oyun içerisindeki koşu mesafeleri uzatılmalı, kullanılan malzemenin ağırlığı
ve çalışma sayısı artırılmalıdır.
65