Page 28 - JUDO
P. 28
Judoda Kullanılan Müsabaka Kavramları
Judoda hareketler bazı komutlarla ifade edilir. Müsabaka
ve antreman sırasında hakem veya antrenör bu komutlarla
sporcuları yönlendirir.
Rei (Rey): Selam.
Hajime (Hajime): Başla anlamına gelir. Antrenman ve
müsabakalar hajime komutuyla başlar.
Sono-Mama (Sono-Mama): Hareket etmeme, anlamına
gelir.
Mate (Matte): Bekle, bekleyiniz anlamındadır.
Osae-Komi (Osae-Komi): Tutuş başladı anlamına gelir.
Yerde judo tutuşunu başlatan komuttur.
Osae-Komi-Toketa (Osae-Komi-Toketa): Yarıda bırakmak
anlamına gelir ve tutuşun bozulduğunu ifade eder.
Hantei (Hantei): Müsabakalarda sonucun berabere
bitmesinde kullanılır. Karar anlamındadır.
Shido (Şido): Müsabakalarda hakemin verdiği uyarı, ceza
puanıdır.
Hansoku-Make (Hansoku-Make): Sporcuların müsabaka
sırasında kurallara uymadığı için diskalifiye edilmesidir.
Kaideyi bozma anlamına gelir.
Sore-Made (Sore-Made): Antrenman ve müsabakaların
bittiğini belirten komuttur. Bitti, bu kadar anlamına gelir.
Judoda Puanlamalar
Judoda tekniklerle rakibin yere atılması sonucu
sporcu puan kazanmaktadır. Rakibin vücudunun
yan ve sırt bölgesinin bir kısmının veya tamamının
yere temasına göre puanlama yapılır.
Waza-Ari (Vazari): Judoda yapılan atış sonrası
rakibin yan veya sırt bölgesinin bir kısmının yere
teması sonucu alınan tama yakın puandır. Rakibin
10-19 saniye arası yerde tutulması da waza-ari
puanı kazandırır.
İppon (İppon): Judoda yapılan atış sonrası
rakibin sırt bölgesinin tamamının yere teması
sonrası alınan tam puandır. Rakibin 20 saniye
yerde tutulması ya da kırış veya boğuş teknikleri
sonrası da bu puan alınır. İppon müsabakayı
bitiren puan türüdür.
Görsel 2.10. Müsabakada
rakibin fırlatılma anı.
26