Page 46 - ORYANTİRİNG
P. 46
4.2 UYGULAMA
Bulunduğunuz ilin veya ilçenin şehir haritasında 1. referans noktası
olarak okul binanızı, 2. referans noktası olarak da belirgin bir noktayı işa-
retleyerek yönleri bulunuz (Harita 4.3).
Harita 4.3: Samsun şehir
haritası
4.3. ORYANTİRİNGDE HARİTA VE PUSULANIN BİR-
LİKTE KULLANILMASI
Oryantiringde başarımızı belirleyecek olan en önemli etmen seçmiş ol-
duğumuz rotayı harita okuyarak ve pusula kullanarak güzergâhımıza bağ-
lı kalıp hedefe ulaşmamızdır. Tüm güzergâh boyunca yönümüzden emin
olamadığımız ve haritamızın yönünde olmadığı her an bu hatalarımızı
zaman kaybı ve stres artışı olarak yaşarız. Bu durum başarımızı imkânsız
hâle getirir. Diğer yandan bu mücadeleyi verebilirsek amacımıza ulaşır
stres altında doğru kararlar almış oluruz.
Arazi ya da sürat oryantiringi etkinlikleri esnasında iki hedef arası kuş
uçumu rotada haritadaki pembe çizgi ile gösterilen geçilemez bir engel ile
karşılaşıldığında dosdoğru gidemeyeceğimizden her güzergâh değişikli-
ğinde hızla yönümüzü yeniden belirlemiz gerekir. Bu beceriyi geliştirme-
mişsek çok zaman kaybedeceğimiz açıktır. Bu örneklerden anlaşıldığı üze-
re hedefe doğru ve hızlı bir şekilde ulaşmak harita ve pusulayı kullanarak
doğru yön bulmayla mümkündür.
HARİTA VE PUSULAYI KULLANARAK YÖNELME
Oryantiringde amaç bulunduğumuz yerden harita ve pusula kullanarak
hedefe ulaşmaktır. Her defasında iki hedef arası aynı işlemler tekrar edilir.
Örneğin bulunduğumuz yeri A noktası varacağımız hedefi B noktası olarak
isimlendirirsek bu iki nokta arasındaki seyahatimizi pusulayı bağlayarak
ve yeryüzü şekilleri ile harita okuyarak en hızlı ve doğru şekilde yapmak
için aşağıdaki uygulamalara dikkat etmeliyiz.
1. Pusula kısmı karnımıza doğru, ilerleme yönü oku gitmek istediğimiz
noktayı gösterecek şekilde pusula harita üzerine yerleştirilir. Eğer
parmak pusula kullanıyorsak haritanın bize lazım olan kısmı ve he-
def bölgemiz üste gelecek şekilde harita katlanır. Bu katlama işlemini
yaparken avuç içi kullanılarak haritanın okunurluğuna zarar verilme-
melidir.
44 4. ÜNİTE