Page 47 - ORYANTİRİNG
P. 47
B Buraya gitmek istiyorum.
A
Şu an buradayım.
Görsel 4.6: Harita üzerindeki be- 2. Pusula yere paralel, pusulanın ilerleme yönünü gösteren oku bulun-
lirli noktalar (Dağ, tepe, nehir, göl duğunuz noktadan gitmek istediğiniz noktaya uzanan hayalî çizgi
vb.) arazi üzerinde tesbit edilip üzerinde olmalıdır.
pusula ile referans noktası oluştu-
rulur.
3. Pusulanın kuzeyi gösteren kırmızı ibresi, haritamızın kuzeyi ile aynı
doğrultuda olmalıdır (Görsel 4.6).
Pusulamızın yön gösteren oku doğrultusuna yönelir ve hedefimize
doğru ilerleriz. Hiç şüphesiz varışa kadar her defasında aynı işlemleri tek-
rarlarız. Bu yöntemde sadece yardımcı araç olan pusulaya bağlı kalırsak
pusulanın 150-200 m sonra ortaya çıkacak sapma hataları telafi edilemez
hâle gelecektir. Bu sebeple harita okumaya ve yeryüzü şekillerinden istifa-
de etmeye devam etmeliyiz. Güzergâh takibinde pratik yöntem pusulanın
sivri köşesini bulunduğumuz noktaya harita üzerinde koymak ve arazide
her ilerlediğimizde bulunduğumuz noktaya harita üzerinde de ilerlemektir.
Görsel 4.7: Harita üzerinde gü- Böylece sürekli olarak konumumuzu kontrol etmiş olur, harita bağlayarak
zergah belirleme ve pusula okuyarak hedefimize varmış oluruz (Görsel 4.7).
Harita Kuzeyi ve Pusula Kuzeyi çakışınca
harita yönüne konmuş olacaktır.
B B
A A
ORYANTİRİNG PARKURU
Oryantiringin, harita üzerinde işaretli noktaları (hedefleri) harita ve
yüzey şekilleri ile bağdaştırarak bulmayı ve bunu zamana karşı yarışarak
yapmayı içeren bir spor dalı olduğunu biliyoruz.
Üzerinde nereden başlayacağımızı, nerede bitireceğimizi ve yarışmayı
bitirene kadar uğrayacağımız hedef noktalarının da gösterildiği güzerga-
hın tamamına “parkur” diyoruz. Parkurdaki her hedefin harita üzerinde
bulunan bilgi kartında detaylı açıklaması bulunur. Yarışmalarda harita kat-
lanarak kullanabildiğinden bilgi kartı oryantiringciye verilir. Bir parkurda
kullanılan semboller ve anlamları şunlardır (Görsel 4.8).
ORYANTİRİNGİN TEMEL TEKNİKLERİ VE UYGULAMASI 45