Page 107 - RİTİM EĞİTİMİ VE HALK DANSLARI 11
P. 107
DERS İÇİ ETKİNLİK
Sınıfta seçtiğiniz iki arkadaşınızın isimlerini farklı ritmik yapılarda seslendirmeye çalışınız.
Bu isimlerin kaç farklı ritmik yapıda söyleyişe uygun olduğunu tartışınız.
Genellikle beden eğitimi ve spor terimi olarak kullanılan hareket biliminin (kinesiyoloji) uygulamalı
çalışmaları, ilk olarak 1960'lı yıllarda Amerikalı bilim insanı Dr. George GOODHART (Corç GUDHART)
ile birlikte başlamıştır. Kinesiyoloji; insan hareket sisteminde hareketlerin etkilerini, yer, konum ve zaman-
la olan ilişkilerini, hareket prensiplerini incelemektedir. Kinesiyoloji biliminin alanına giren hareket temelli
ritmik uygulamalarda, halk dansları da dâhil tüm dans türlerindeki tempo, müzik, kişisel ritim duygusu ve
uyum önemli bir yer tutmaktadır.
DERS İÇİ ETKİNLİK
Sınıfta öğretmeninizle ortak belirlediğiniz bir müzik eserinin temposuna uygun, temel ritmik
hareketlerden ya da halk dansları hareketlerinden oluşan bir seri hazırlayınız. Grup hâlinde
hazırlayıp uyguladığınız bu seriyi, seçilen müzik eseri ile birlikte tekrarlayarak çalışınız.
Aynı seriyi bir kez de öğretmeninizin belirlediği farklı tempo ve ritimdeki müzik eseri ile uy-
gulamayı deneyiniz. Tempo ve ritimdeki farklar hareket serinizi nasıl etkiledi? Bu uygulama-
da karşılaşılan sorunlar ve sebepleri nelerdir? Sınıf ortamında arkadaşlarınızın katılımıyla
tartışınız.
BİLGİ NOTU
Türk halk dansları repertuvarından seçilmiş olan farklı türlere ait oyunlarda çokça karşıla-
şılan temel hareketlerden bazı ayak pozisyonları aşağıda verilmiştir. Bu çizimler anlatımı
kolaylaştırması ya da oyunların hatırlanması için ders içi ve ders dışı çalışmalarda yar-
dımcı olabilecek notlar olarak şu şekilde sıralandırılmıştır: ayaklar kapalı, ayaklar omuz
genişliğinde açık, parmak ucu, topuk, ileri-geri ayak basma, ileri-geri ayak uzatma,
dizler kırık.
ayaklar kapalı ayaklar omuz genişliğinde açık parmak ucu topuk
4. ÜNİTE
ileri - geri ayak basma ileri - geri ayak uzatma dizler kırık
105