Page 144 - SPOR YÖNETİMİ VE ORGANİZASYON 12
P. 144

teorik derslerle spor yönetimi semineri ve staj uygulaması ile spor branş uygulamalarıdır.
                         Spor yöneticisi olmak sadece diploma sahibi olmaktan ibaret de değildir. Özellikleri ile spor
                 yöneticisi eğitimi almış yönetici adayı söz konusu kurum ve kuruluşlarla iletişime geçerek kendilerini
                 ifade etmeleri gerekmektedir. Ülkemizde sportif başarı ve spora katılım istenen düzeyde değildir. Bun-
                 da birçok faktör etkilidir. Spor sektöründe spor yöneticilerinin istihdamındaki yetersizliğin, bu neden-
                 lerden biri olduğu kanaatindeyim.
                         Spor teşkilatına bakıldığında Gençlik ve Spor Bakanlığı, Millî Eğitim Bakanlığı ve
                 Yükseköğretim Kurulu arasında uyumlu bir çalışma düzeni olduğunu düşünüyor musunuz?
                         Spor  teşkilatına  baktığımızda  Gençlik  ve  Spor  Bakanlığı,  Millî  Eğitim  Bakanlığı  ve Yükse-
                 köğretim Kurulu arasında uyumlu bir çalışma düzeni bulunmakla birlikte yeterli olduğu söylenemez.
                 Mevcut uyumlu çalışma düzeni ve iletişim daha da geliştirilmelidir. Bu önemli kurumlar arasındaki
                 ilişki oldukça önemlidir. Çünkü üç kurumun da çalışma alanı gençliktir. Dolayısıyla aralarındaki uyum
                 kaçınılmazdır. Ancak söz konusu kurumların aralarındaki ilişkileri protokollerle geliştirmeleri ve güçlen-
                 dirmeleri gerektiği düşünülmektedir.
                         Spor mevzuatının önemi nedir? Ulusal ve uluslararası mevzuatta farklılıklar olması ne
                 gibi sorunlar doğurur?
                         Spor mevzuatının ulusal boyutunda farklılıklar olabilir ancak uluslararası mevzuatta farklılıkla-
                 rın olması ilgili spor branşları için mümkün değildir. Ulusal mevzuatta antrenör, hakem, masör, yönetici
                 ve diğer spor elemanlarının eğitimi, çalışma koşulları, düzenlemeler, uygulamalar,  haklar ve işleyiş
                 gibi faktörler bakımından; ulusal düzeyde mevzuatta değişiklikler olabilirken, uluslararası mevzuat-
                 ta ortaya konan spor branşlarına ilişkin kurallar ve uygulamalarda birliktelik olmak zorundadır. Yani
                 İngiltere, Almanya, Fransa, İtalya, Japonya, Brezilya ve Uluslararası Futbol Birliği (FIFA) ve Avrupa
                 Futbol Birliğine (UEFA) bağlı tüm liglerde futbol aynı kural ve uygulamalarla oynanmak durumundadır.
                 Uluslararası Olimpiyat Komitesinin Uluslararası Spor Federasyonları, CAS (Spor Tahkim Mahkemesi),
                 FIFA gibi spor alanında hizmet ve faaliyetlerini sürdüren uluslararası spor kuruluşlarının tüm ülkeleri
                 bağlayan kuralları ve talimatları bulunmaktadır. Ulusal federasyonlar ve ulusal spor teşkilatları, bu
                 kural ve talimatlara uymak durumundadır.
                         Sporda devlet politikasının özellikleri neler olmalıdır?
                         Spor;  toplumların  göz  ardı  edemeyeceği,  kesintiye  uğratamayacağı  ve  vazgeçemeyeceği
                 evrensel, bütünleştirici bir aktivitedir. Günümüzde spor; sanayinin hızla gelişimi, yoğun kentleşme,
                 serbest zaman artışı gibi temel toplumsal değişmelere bağlı yeni boyutlar kazanmıştır. Spor; sağlıklı
                 nesillerin yetişmesinde, halk sağlığının korunmasında, sosyal barışın tesis edilmesinde ve sosyal uyu-
                 mun geliştirilmesinde önemli bir yere sahiptir. Sporda devlet politikası aslında Anayasanın 58.madde
                 (Gençliğin Korunması) ve 59. maddesi (Sporun Geliştirilmesi) ile 2012 yılında Ulusal Gençlik ve Spor
                 Politikası belgesiyle ortaya konmuştur. Buna göre Spor politikamızın genel esasları; Türkiye’de spo-
                 run yaygınlaştırılmasını sağlamak, her yaştan insanımızın (engelli bireyler dâhil) spor aktivitelerine
                 katılmalarını sağlayarak sağlıklı nesillerin yetişmesini sağlamak, Türkiye’de spor tesislerinin dengeli
                 olarak ülke geneline yayılmasını sağlamak, Dopingle mücadele etmek, sporda şiddetin önlenmesini
                 sağlamak, amatör spora destek vermek, uluslararası spor organizasyonlarına çok sayıda sporcu ile
                 katılarak söz konusu spor organizasyonlarında başarı sağlayacak düzeyde her spor branşında spor-
                 cular yetiştirmek, başta olimpiyat (paralimpik) oyunları olmak üzere Türkiye’de prestijli spor organizas-
                 yonları düzenlemek, spor teşkilatını oluşturan kurum ve kuruluşlar arasında iletişim ve koordinasyonu
                 sağlamak şeklinde kısaca özetlenebilir.
                         Spor yöneticisi, antrenör veya beden eğitimi öğretmeni olmayı hedefleyen spor lisesi
                 öğrencilerine ne gibi öğütleriniz olur?
                 •  Öncelikle spor alanını oluşturan Türk spor teşkilatı ile uluslararası spor teşkilatlarını iyi tanımalıdır.
                 •  İletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi olmalıdır.
                 •  Toplumun spor konusundaki beklenti istek ve ihtiyaçlarını bilmelidir.
                 •  Spor bilimlerine ilişkin kitap ve dergileri okumalı ve gelişmeleri takip etmelidir.
                 •  Spora ilişkin mevzuatı bilmeli ve gelişmeleri takip etmelidir.
                 •  Güvenilir ve disiplinli olmalıdır.
                 •  Çevresiyle sürekli iletişim hâlinde olmalıdır.
                 •  Sporla ilgili tesis, araç, gereç ve teknolojiyi bilmeli, kullanmalı ve geliştirmedir.







               142                                                                              h1ø7(
   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149