Page 144 - SPOR YÖNETİMİ VE ORGANİZASYONU 12
P. 144

teorik derslerle spor yönetimi semineri ve staj uygulaması ile spor branş uygulamalarıdır.
                         Spor yöneticisi olmak sadece diploma sahibi olmaktan ibaret de değildir. Özellikleri ile spor
                 yöneticisi eğitimi almış yönetici adayı söz konusu kurum ve kuruluşlarla iletişime geçerek kendilerini
                 ifade etmeleri gerekmektedir. Ülkemizde sportif başarı ve spora katılım istenen düzeyde değildir. Bun-
                 da birçok faktör etkilidir. Spor sektöründe spor yöneticilerinin istihdamındaki yetersizliğin, bu neden-
                 lerden biri olduğu kanaatindeyim.
                                         Eğit    ve
                 Yükseköğretim Kurulu arasında uyumlu bir çalışma düzeni olduğunu düşünüyor musunuz?
                         Spor  teşkilatına  baktığımızda  Gençlik  ve  Spor  Bakanlığı,  Millî  Eğitim  Bakanlığı  ve Yükse-
                 köğretim Kurulu arasında uyumlu bir çalışma düzeni bulunmakla birlikte yeterli olduğu söylenemez.
                 Mevcut uyumlu çalışma düzeni ve iletişim daha da geliştirilmelidir.  Bu önemli kurumlar arasındaki
                 ilişki oldukça önemlidir. Çünkü üç kurumun da çalışma alanı gençliktir. Dolayısıyla aralarındaki uyum
                 kaçınılmazdır. Ancak söz konusu kurumların aralarındaki ilişkileri protokollerle geliştirmeleri ve güçlen-
                 dirmeleri gerektiği düşünülmektedir.
                         Spor mevzuatının önemi nedir? Ulusal ve uluslararası mevzuatta farklılıklar olması ne
                 gibi sorunlar doğurur?
                         Spor mevzuatının ulusal boyutunda farklılıklar olabilir ancak uluslararası mevzuatta farklılıkla-
                 rın olması ilgili spor branşları için mümkün değildir. Ulusal mevzuatta antrenör, hakem, masör, yönetici
                 ve diğer spor elemanlarının eğitimi, çalışma koşulları, düzenlemeler, uygulamalar,  haklar ve işleyiş
                 gibi faktörler bakımından; ulusal düzeyde mevzuatta değişiklikler olabilirken, uluslararası mevzuat-
                 ta ortaya konan spor branşlarına ilişkin kurallar ve uygulamalarda birliktelik olmak zorundadır. Yani
                 İngiltere, Almanya, Fransa, İtalya, Japonya, Brezilya ve Uluslararası Futbol Birliği (FIFA) ve Avrupa
                 Futbol Birliğine (UEFA) bağlı tüm liglerde futbol aynı kural ve uygulamalarla oynanmak durumundadır.
                 Uluslararası Olimpiyat Komitesinin Uluslararası Spor Federasyonları, CAS (Spor T ahkim Mahkemesi),
                 FIFA gibi spor alanında hizmet ve faaliyetlerini sürdüren uluslararası spor kuruluşlarının tüm ülkeleri
                 bağlayan kuralları ve talimatları bulunmaktadır.  Ulusal federasyonlar ve ulusal spor teşkilatları, bu
                 kural ve talimatlara uymak durumundadır.
                         Sporda devlet politikasının özellikleri neler olmalıdır?
                                         vazgeçemeyeceği
                       aktivitedir              kentleşme,
                 serbest zaman artışı gibi temel toplumsal değişmelere bağlı yeni boyutlar kazanmıştır. Spor; sağlıklı
                 nesillerin yetişmesinde, halk sağlığının korunmasında, sosyal barışın tesis edilmesinde ve sosyal
                 uyu-mun geliştirilmesinde önemli bir yere sahiptir. Sporda devlet politikası aslında Anayasanın 58.
                 madde (Gençliğin Korunması) ve 59. maddesi (Sporun Geliştirilmesi) ile 2012 yılında Ulusal Gençlik
                 ve Spor Politikası belgesiyle ortaya konmuştur. Buna göre spor politikamızın genel esasları;
                 Türkiye’de spo-run yaygınlaştırılmasını sağlamak, her yaştan insanımızın (engelli bireyler dâhil) spor
                 aktivitelerine katılmalarını sağlayarak sağlıklı nesillerin yetişmesini sağlamak, Türkiye’de spor
                 tesislerinin dengeli olarak ülke geneline yayılmasını sağlamak, Dopingle mücadele etmek, sporda
                 şiddetin önlenmesini sağlamak, amatör spora destek vermek, uluslararası spor organizasyonlarına
                 çok sayıda sporcu ile katılarak söz konusu spor organizasyonlarında başarı sağlayacak düzeyde her
                 spor branşında spor-cular yetiştirmek, başta olimpiyat (paralimpik) oyunları olmak üzere Türkiye’de
                 prestijli spor organizas-yonları düzenlemek, spor teşkilatını oluşturan kurum ve kuruluşlar arasında
                 iletişim ve koordinasyonu sağlamak şeklinde kısaca özetlenebilir.
                         Spor yöneticisi, antrenör veya beden eğitimi öğretmeni olmayı hedefleyen spor lisesi
                 öğrencilerine ne gibi öğütleriniz olur?
                  •  Öncelikle spor alanını oluşturan Türk spor teşkilatı ile uluslararası spor teşkilatlarını iyi tanımalıdır.
                  •  İletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi olmalıdır.
                  •  T oplumun spor konusundaki beklenti, istek ve ihtiyaçlarını bilmelidir.
                  •  Spor bilimlerine ilişkin kitap ve dergileri okumalı ve gelişmeleri takip etmelidir.
                  •  Spora ilişkin mevzuatı bilmeli ve gelişmeleri takip etmelidir.
                  •  Güvenilir ve disiplinli olmalıdır.
                  •  Çevresiyle sürekli iletişim hâlinde olmalıdır.
                  •  Sporla ilgili tesis, araç, gereç ve teknolojiyi bilmeli, kullanmalı ve geliştirmedir.






               142                                                                              h1ø7(
   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149