Page 59 - TAKIM SPORLARI 12
P. 59

1-4-3-3 Oyun Sistemi
 •  11 numaralı oyuncu rakip penaltı noktasına doğru koşsun.
 •  6 numaralı oyuncu sol ön çapraza koşarak 10 numaralı oyuncuya yaklaşsın.
 •  8 numaralı oyuncu sol ön çapraza koşarak 10 numaralı oyuncuya yaklaşsın.
 •  7 numaralı oyuncu sol ön çapraza koşarak rakip ceza alanına yaklaşsın.
 •  5 numaralı oyuncu bulunduğu hizadan öne doğru koşsun.
 •  4 numaralı oyuncu orta saha yayının sol köşesine yaklaşsın.
 •  3 numaralı oyuncu orta saha yayının sağ kenarına yaklaşsın.
 •  2 numaralı oyuncu sol ön çapraza doğru koşsun.
 •  1 numaralı oyuncu (kaleci) ceza alanı yayına doğru çıksın.

 3. Aşama
                    Görsel 2.18: 1-4-3-3 oyun sistemi               Görsel 2.19: 1-4-3-3 oyun sistemi
 Görsel  2.16’daki  oyuna  forvet
 oyuncusundan başlama çalışma-  1962’de Almanya ve İngiltere’nin uyguladığı sistem, 1965’e kadar pek çok ülkeye yayılmıştır. 1-4-2-4 sis-
 sını öğretmen rehberliğinde, yöner-  teminin savunma anlayışıyla benzerlik gösteren 1-4-3-3 sisteminde savunmaya önem verilerek alan ve adam
 geyi takip ederek uygulayınız.  markajı birlikte kullanılır (Görsel 2.18, 2.19). Bu sistemde, 1-4-2-4 sisteminin hücum hattındaki oyuncularından
 •  10 numaralı oyuncu topu 9 nu-  biri orta sahaya kaydırılarak bölgenin kontrolünün sağlanması amaçlanır. Orta sahanın kuvvetlendirilmesiyle
 maralı oyuncuya atarak çalış-  savunmada oynayan beklerin hücumu desteklemeleri sağlanır. Orta saha oyuncularının iyi seçilmesi ve siste-
 mayı devam ettirsin.  min doğru uygulanması ile hem savunma dengesi sağlanır hem de oyunun temposu istenildiği şekilde ayarla-
 •  10  numaralı  oyuncu  sağ  ön   nır. Savunmanın merkezinde oynayan oyunculardan biri libero, diğeri stoper görevi üstlenir. Libero oyuncusu
            alan markajı yaparak savunmanın arkasına atılan topları toplarken diğer savunma oyuncuları adam markajı ve
 çapraza  koşarak  rakip  ceza   kesicilik görevini yerine getirir. Libero oyuncusu, zaman zaman savunma blokunun içine girer ve rakip hücum
 alanı içerisine girsin.  oyuncularını ofsayta düşürmek amacıyla rahatsız eder.
 •  11  numaralı  oyuncu  sol  ön   Orta sahayı biri ortada, biri sağda ve biri solda olacak şekilde üç oyuncu paylaşır. Bu üç oyuncu hem savun-
 çapraza  koşarak  rakip  kale   Görsel 2.16   mayı hem de hücumu destekleyebilmek için birbirinden çok uzaklaşmamalıdır. Antrenör, bu paylaşımda oyun
 alanı  çizgisinin  sağ  köşesine   taktiğine veya oyuncuların yeteneklerine göre şu yerleşimleri yapabilir:
 doğru yaklaşsın.  •  İki oyuncu hücum, bir oyuncu savunma ağırlıklı
 •  7 numaralı oyuncu sol ön çapraza koşarak rakip ceza alanı içerisine girsin.  •  Bir oyuncu hücum, iki oyuncu savunma ağırlıklı
 •  5 numaralı oyuncu sol ön çapraza koşarak genişlik yapsın.  •  Üç oyuncu yan yana
 •  6 numaralı oyuncu pozisyonunu korusun.  Bu oyuncuların hangisinin savunma hangisinin hücum ağırlıklı oynayacağı önceden tespit edilmeli ve görev
 •  8 numaralı oyuncu rakip ceza alanı yayına doğru koşsun.  dağılımı ona göre belirlenmelidir. Orta saha oyuncuları hem hücumu hem de savunmayı destekleme görevini
 •  4 numaralı oyuncu pozisyonunu korusun.  yerine getireceğinden bu oyuncuların kondisyonları çok iyi olmalıdır. Oyun kurucu görevindeki oyuncunun da
 •  3 numaralı oyuncu pozisyonunu korusun.  gerek oyun bilgisi gerek futbola özgü motorik yetenekleri (becerileri) üst düzeyde olmalıdır.
 •  2 numaralı oyuncu sol ön çapraza doğru koşsun.  Kenarda oynayan hücum oyuncuları, merkezde oynayan hücum oyuncusuna pozisyon hazırlarken gelişen
 •  1 numaralı oyuncu pozisyonunu korusun.  atağın durumuna göre top sürerek, topu koruyarak, pas yaparak ve kenar bölgeleri kullanarak hücuma destek
            veren orta saha oyuncularına da alan açarlar. Hücum oyuncuları, top rakibe geçtiğinde orta saha oyuncuları-
 4. Aşama   nın önüne yaklaşıp savunma yaparak defans oyununa katkı sağlarlar.
               Sistemin başarılı olabilmesi için mücadele gücü yüksek ve oyun anlayışı iyi olan oyunculara sahip olunması
 Görsel  2.17’deki  oyuna  forvet   gerekir.
 oyuncusundan başlama çalışma-  1-4-3-3 Oyun Sisteminin Avantajları
 sını öğretmen rehberliğinde, yöner-  •  Orta saha oyuncuları kendi içerisinde görev değişimi yaparak rahat oynayabilir.
 geyi takip ederek uygulayınız.  •  Orta saha oyuncularının kondisyonları iyi olursa hem savunmada hem de hücumda etkili oynanabilir.
 •  9 numaralı oyuncu, 10 numa-  •  Hızlı bir şekilde kontratak yapılabilir.
 ralı oyuncudan aldığı topla ya-  •  Üç hücum oyuncusuyla oynanabilir.
 ratıcılığını kullanarak çalışma-  •  Bek oyuncuları hücuma katıldığında fazla oyuncuyla hücum yapılabilir.
 yı devam ettirebilir ya da aynı
 çalışma ilk aşamadan itibaren   1-4-3-3 Oyun Sisteminin Dezavantajları
 tekrar ettirilebilir.  •  Kalabalık orta sahalara karşı zayıf kalabilir.
 •  Öğretmeninizin  belirleyeceği   •  Orta saha oyuncuları arasında görev paylaşımı yapılamazsa sıkıntı yaşanabilir.
 süre  boyunca  çalışmaya  de-  Görsel 2.17   •  Orta saha oyuncuları yorulursa savunma sıkıntı yaşayabilir.
               •  Savunmanın kenarında oynayan bek oyuncuları hücuma çıktığında rakip takım kazandığı topla kontrata-
 vam ediniz.
                 ğa çıkarsa savunmada eksik kalınabilir.
               •  Bek oyuncuları adam markajı yapmazsa savunmada boşluklar oluşabilir.


 56                                                        57
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64