Page 47 - Tasarım Odaklı Düşünme ile Proje Hazırlama
P. 47

Yapay Zekâ Mühendisliği
                             Makinelerin insan beyni gibi çalışması için yazılımlar üreterek programlama yapan,
                             makine öğrenme algoritmalarını tasarlayan ve bu alanda gerekli tüm çalışmalardan
                             sorumlu olan bireylere yapay zekâ mühendisi denmektedir. Makinelerin mantıklı ve
                             verimli bir şekilde akıllı hareketler gerçekleştirmek amacıyla programlayan uzman-
                             lar olarak da tarif edilmektedir. İnsan davranışlarını problem çözme ve karar ver-
                             me süreçlerinde analiz eden yapay zekâ mühendisleri; çeşitli sorunlar karşısında
                             makinelerin çalışması, karar verme süreçleri ve sistemlerin organizasyonu üzerine
                             çalışmaktadırlar. Makine öğrenme modellerini diğer uygulayıcıların kolaylıkla erişe-
                             bileceği ve kullanabileceği şekilde düzenlemek, makine öğrenmesi algoritmalarını
                             faydalı hâle getirerek süreçlerin otomatik bir hâl almasını sağlamak, veri bilimcile-
                             rin kullandığı altyapıyı otomatik bir düzene oturtmak, veri mühendisleri ile işletme
                             yöneticileri ve uzmanları arasında koordinasyon sağlamak ve yapay zekâ modelleri-
                             ni test etmek ve çalıştırmak görevleri arasında yer almaktadır.

                              Veri Mühendisliği
                              Bir kurum veya şirket ile ilgili olan alanlarda veriyi seçen, toplayan, derleyen, analiz
                              eden, depolayan ve yapacağı raporları gerekli mercilere sunan kişidir. En temel gö-
                              revi, büyük veri yani büyük boyutlu veriler için veri tabanı ve veri işleme sistemleri
                              geliştirmek, sistem için veri işleme sistemi kurmak, test etmek ve bunların devam-
                              lılığını sağlamaktır. Bununla birlikte veri ile ilgili her türlü probleme çözüm geliştir-
                              mede görev alırlar. Çok geniş çalışma alanları bulunmaktadır.



                                Tom Leighton
                                Tom  Leighton,  Uygulamalı  Matematik  Profesörü  ve
                                MIT'de Bilgisayar Bilimi ve Yapay Zekâ Laboratuvarı üye-
                                sidir. 1998 yılında kurduğu, CEO ve Yönetim Kurulu Üyesi
                                olduğu Akamai Technologies'in kurucu ortağıdır.
                                Profesör Leighton, ağ uygulamaları için algoritmalar ko-
                                nusunda önde gelen bir otoritedir ve algoritmalar, krip-
                                tografi, paralel mimariler, dağıtılmış hesaplama, kombi-
                                natoryal optimizasyon ve graf teori üzerine 100'den fazla
                                makale yayımlamıştır. Ayrıca içerik dağıtımı, internet pro-
                                tokolleri, ağlar için algoritmalar, kriptografi ve dijital hak-
                                lar yönetimi gibi çok sayıda patente sahiptir.
                                2017'de Tom Leighton, eski öğrencisi ve işbirlikçisi Danny Lewin ile birlikte icat ettiği
                                İçerik Dağıtım Ağı yöntemleri için Ulusal Mucitler Onur Listesi'ne alındı. 2018'de Leigh-
                                ton, teknolojiye ve içerik dağıtım ağı (CDN) endüstrisinin kurulmasına yaptığı temel
                                katkılardan dolayı Marconi Derneği'nin Marconi Ödülü'nü aldı. Mart 2019'da San Fran-
                                cisco'daki yıllık SC* Awards galasında Akamai Technology'nin CEO'su olarak Vizyoner
                                Ödülü'nü aldı. Vizyoner Ödülü, sektörü şekillendiren ve geleceği etkilemeye hizmet
                                edecek kişileri onurlandırıyor. Akamai Technologies, Kona Site Defender web uygu-
                                lamasıyla En İyi Web Uygulaması Çözümü Ödülü'nü de aldı.





                                  Bu aşamada öğrencilere “Çözümünüze benzer çözümler sunan alanlar neler olabilir?”
            ÖĞRETMENE NOT         sorusu yöneltilerek çözüm fikrinin ilişkili olduğu bilgi alanlarını fark etmeleri ve bu alanlarla
                                  ilgili araştırmalar yapıp sınıfta sunmaları istenmiştir. Bu sayede öğrencilerin hem fikirlerini
                                  hayata geçirecek bilgi ve uygulama alanlarının neler olduğunu tespit etmeleri hem de ör-
                                  tük olarak kariyer bilinci ve gelişimini keşfetmeleri sağlanmıştır.

         46                                                                                                                                                                                                          47
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52