Page 42 - Tasarım Odaklı Düşünme ile Proje Hazırlama
P. 42
Problem Durumu: Kavşaklarda trafik ışığından kaynaklı trafik yoğunluğunun
2. ADIM oluşması.
GÖRSEL 1 2 3
BEYİN Dönel ve sarmal Karasal sistemlerle
• Bu bölümde problem tanımlama aşamasında belirlenen probleme yönelik FIRTINASI TEKNİĞİ Akıllı trafik lambası kavşaklar çözüm bulunamayan
yenilikçi fikir ve çözümler geliştirilmeye odaklanılır. İLE YENİLİKÇİ yoğun trafik olan
• Öğrencilerin, fikir üretme aşamasında bireysel ya da grup çalışması olarak FİKİRLER ÜRETME yerlerde hava taşı-
macılığı sistemlerini
yenilikçi çözümler geliştirerek çözümlere ve iyileştirmelere yönelik bir dizi yaygınlaştırmak
öneri sunmaları beklenir.
• Olabildiğince fikir üretmeleri teşvik edilir. Görsel beyin fırtınası tekniği kulla-
nılarak birbirinden farklı en az beş yenilikçi çözüm üretilir ve üretilen fikirler
görsel veya fiziksel olarak ortaya konulur.
• Öğrencilerin ortaya konulan çözüm önerilerine dair görüşler oluşturmaları
ve birbirlerine geri bildirim vermeleri sağlanır. Daha sonra bu fikirlerden “es-
tetik, sürdürülebilirlik, güvenlik, işlevsellik, etik gibi ölçütlere dayandırılarak
en uygun çözüm ve fikir belirlenir. 4 5
Yolların genişle- Trafik ışığı olmayan
tilmesi için özel kavşaklar
mülkiyeti kamusal-
laştıracak radikal
kanunlar çıkarmak
• Fikir Havuzu Tablosu’nda hangi fikir ilginizi çekti?
• Fikirler arasında bağ kurularak daha yenilikçi bir fikir oluşturulabilir mi?
• Görüşme yaptığınız kişilerin trafik lambaları ve kavşaklar ile ilgili
yaşadığı problem için nasıl bir çözüm üretilmelidir?
• Görüşme yaptığınız kişilerin nasıl bir trafik lamba sistemine sahip
olursa ihtiyacı karşılanmış olur?
• Benzer çözüm önerisinde bulunan arkadaşlarınızla ortak yenilikçi
bir çözüm geliştirilebilir mi?
• Problemin hangi perspektiften gösterilmesi çözümünüzün etkisini
daha iyi gösterebilir?
Öğrencilerden belirlenen soruna/fırsata yönelik akıllarına gelen çözüm fikirlerini
10 dakika içinde özgürce yazmaları söylenir. Birbirinden bağımsız her bir fikir,
küçük kâğıtlara yazılıp not edilerek “Fikir Havuzu Tablosu” oluşturulur.
Tasarım odaklı örnek proje çalışmasında fikir üretme aşamasından itibaren Fikir Havuzu Tablosu’ndan faydalanılarak en az 5 tane fikir kâğıt üzerine çizilip
A örneği devam ettirilmiştir. B ve C örneğinin diğer aşmaları gösterilmemiştir. ÖĞRETMENE NOT somut olarak gösterilmesi sağlanır. Bu sürecin doğru işletilebilmesi adına yuka-
rıdaki sorularla öğrenciler yönlendirilir.
40 41