Page 3 - Ulusal ve Uluslararası Proje Hazırlama Öğretmen Rehber Kitabı
P. 3

ÖN SÖZ

            İnsanların hayallerinin gerçeğe dönüşmesinde pek çok yol vardır, bu yollardan biri de içinde yer aldığı projelerdir. Proje
            hazırlama,  herkes için önemli olmakla birlikte öğretim sürecinin  paydaşları olan öğretmen ve öğrenciler açısından çok
            daha farklı bir anlam taşımaktadır. Projeler hem kişisel ve mesleki gelişimi desteklemesi hem de beceri kazandırması açı-
            sından büyük önem arz eder. Çünkü proje hazırlama ve yürütme; sosyalleşme, iletişim, teknolojik ve bilimsel gelişmelerden
            haberdar olma, kişisel ve mesleki doyuma ulaşma, karar verme, sorun çözme ve tüm bunların yanı sıra geleceği planlama
            açılarından bireye kazanımlar sağlamaktadır.

            Proje hazırlama özellikle son dönemlerde gündelik ve mesleki yaşantımızın önemli parçalarından biri olmaya başlamıştır.
            Geçmiş yıllarda “proje” denilince, inşaat, mimarlık, mühendislik ve teknik içerikli belli başlı bazı alanlar akla gelmekteydi.
            Oysa günümüzde “proje” artık hemen her alanda ve çok değişik amaçlara hizmet edecek şekilde hazırlanmakta ve çok
            farklı anlamlar ifade etmektedir. Eğitim öğretim süreci içinde “proje” denildiğinde, TÜBİTAK öğrenci projelerinden, bilim
            fuarları ve doğa eğitimi projelerine, eTwinning projelerinden Erasmus öğrenim hareketliliğine ve stratejik ortaklıklara kadar
            birçok başlık akla gelmektedir.
            Proje hazırlama, öğretmenler açısından kişisel gelişim veya mesleki deneyim ve beceri kazandırmaktan çok daha ötesidir.
            Bu anlamda projeler beşeri kaynakların  etkin bir şekilde kullanımının yanı sıra  bu kaynakların ileriye taşınması anlamına
            da gelir. Projeler, etkin öğrenme ortamlarının oluşturulması ve bu olumlu sınıf ikliminde eğlenirken öğrenmeyi sağlaması
            açısından da son derece önemlidir. Genel olarak belirtmek gerekirse “proje hazırlama sürecini”; planlama, rekabet, moti-
            vasyon, iletişim, zaman ve bütçe yönetimi, takım çalışması, ekip ruhu ve risk yönetimi olarak formülleştirmek mümkündür.

            Bir proje ne kadar iyi hazırlanmış olursa olsun, her çağrı teklifinde sınırlı sayıda proje, hibe desteği alabilmektedir. Bu
            nedenle başvuranlar arasında en iyi olabilmek için bazı hususlara dikkat etmek şansımızı artıracaktır. Aslında her proje
            hazırlayıcısı, projesinin başarılı olmasını ve hibe desteği kazanmasını ister. Bu nedenle proje hazırlama sürecinde bazı
            hususlara özellikle dikkat etmek gerekir.

            Belirtilenlerden hareketle bir projenin, başarılı olabilmesi ve beklenen etkinin elde edilebilmesi için  tüm ayrıntı ve boyutların
            dikkate alınarak hazırlanması gerekmektedir.

            Bu rehber kitap öncelikle öğretmenlere yönelik olmakla birlikte proje hazırlama konusuna ilgi duyan hemen herkesin bilgi
            edinebileceği bir rehber niteliğindedir. Rehber kitap kapsamında özellikle şu sorulara cevap verilmeye çalışılmıştır:

            • Kimler proje hazırlayabilir?
            • Her öğretmen proje hazırlayabilir mi?
            • Her öğretmen proje hazırlamalı mıdır?
            • Proje hazırlama sürecinin incelikleri nelerdir?
            • Proje hazırlamaya nereden başlamalıyım?
            • Öğretmenler hangi tür projelerle nereye başvurabilir?
            • Başvuru yapılan yere göre projelerin ne gibi ortak ve farklı yanları vardır?
            • Proje danışmanı olarak öğretmenin rolü nedir? Ne olmalıdır?
            • Bir fikir nasıl projeye dönüştürülebilir?

            Her bireyin hem gündelik yaşama hem de mesleki yaşantısına uyarlayabileceği farklı fikirleri vardır. Bu fikirlerin karşılaşılan
            ve karşılaşılması muhtemel sorunlara çözüm üretebilecek düzeye gelmesi ve bunun bir projeye dönüşmesi hem kişisel
            hem toplumsal yönden çok önemli faydalar sağlayabilir.

            Eğitim sistemimizin temel aktörlerinden olan öğretmenlerimizin gündelik yaşamla ilişkili problemlerin çözümüne yönelik
            projeler üretmekte farklı meslek mensuplarından daha etkin bir rol üstlenmesi kaçınılmazdır.
            Bu anlamda öğretmenlerin eğitim öğretim süreci içinde diğer pek çok idari ve akademik çalışmaları yanında proje hazırla-
            maya da giderek daha çok vakit  ayırmaları takdire şayandır.
            Her alanda küresel rekabetin giderek arttığı çağımızda sorumluluklarının bilincinde olan kıymetli öğretmenlerimizin proje
            hazırlama süreçlerine destek olmak amacıyla bu rehber kitap hazırlanmıştır.
            Sahip olunan özgün fikirlerin projeye dönüştürülmesi noktasında öğretmenlerimizin proje hazırlama sürecine daha fazla
            dâhil olması en büyük isteğimizdir. Bu rehber kitaptan, öğretmenlerimizi proje hazırlama konusunda cesaretlendirmesi,
            proje adımlarını kolaylaştırması ve yanı sıra sahip olduğumuz değerler ile kültürel mirasımızın aktarımında katkı sağlaması
            beklenmektedir.
            Ülkemizin gençlerinin küresel çapta aktif rol oynadığı bir geleceğin planlanması için hazırlanan projelerde bu rehber kitabın
            yol gösterici olması dileğiyle.


                                                                                             Halil İbrahim TOPÇU
                                                                                                                                                   Ortaöğretim Genel Müdürü
   1   2   3   4   5   6   7   8