Page 52 - Ulusal ve Uluslararası Proje Hazırlama Öğretmen Rehber Kitabı
P. 52
Proje başvurusunun yarışmadan elenmemesi için;
> tamamlanmış olması,
> aynı ya da başka isimlerle ve/veya aynı ya da benzer içerikle başka bir proje yarışmasına
başvurusunun yapılmamış olması,
> başvuru sistemine eksik, hatalı veya yanlış belge ve bilgi yüklenmemiş olması,
> halk sağlığı ve güvenliği için risk teşkil etmemesi,
> insanların kişilik haklarına aykırı çalışma yapılmamış olması,
> etnik kökene, kişi veya toplumu karalamaya yönelik içerik bulundurmaması,
> omurgalılar üzerinde kesi yapılmış, onlardan kan veya doku alınmış, onlara ağız ya da enjek-
siyon yoluyla etkisi kesin olarak bilinmeyen tehlikeli ve yabancı madde verilmemiş olması,
> sağlığı tehdit eden deneyler yapılmamış olması
gerekir.
Bu program kapsamında başvurusu yapılan projenin dereceye girebilmesi için;
> projenin özgün ve yaratıcı olması
> problem durumunun çok iyi ortaya konulmuş olması,
> problemin ilgi çekici, öğrenci seviyesine uygun, araştırmaya değer, akla yatkın ve gerçek yaşamla
ilişkili olması,
> çok geniş bir kaynak taramasının yapılması,
> araştırma yönteminin projenin amacına uygun olması,
> veri toplama araçlarının geçerli ve güvenilir olması,
> toplanan verilerin uygun şekilde analiz edilmiş olması,
> elde edilen bulguların kaynaklardan elde edilen verilerle karşılaştırılmış olması,
> projenin uygulanabilir ve yaygın etkisinin fazla olması
gerekir.
2204-A kapsamındaki projelerde kaynak taraması önemli bir yer tutmaktadır. Kaynak taraması araştır-
ma konusunun haritasının çıkarılması sürecidir. Öğrencilere danışmanlık yapılırken öncelikle problem belirlen-
meli daha sonra öğrenciler kaynak taramasına yönlendirilmelidir. Ancak öğrencilerin bulduğu her kaynak proje
metnine yazılmamalıdır. Proje metnine yazılan kaynaklar araştırma problemiyle doğrudan ilgili olmalı; magazin
dergileri, gazete haberleri gibi akademik olmayan belgeler olmamalıdır. Kaynak taraması sadece listeleme
ve özetlemeden oluşmamalı, konuyla ilgili bilinen ve bilinmeyen şeylerin neler olduğunu özetleyen bir sentez
olmalıdır. Bulunan kaynaklardan okunan metinler bire bir proje metnine yazılmamalı, öğrenciler okudukları
metni kendi ifadeleriyle yorumlayarak yazmalıdır. Kaynak olarak; bilimsel dergilerde yer alan deneye dayalı
araştırmalar, bilimsel monografiler, araştırma raporları ve tezlerden yararlanılmalı, ansiklopedi ve ders kitabı
gibi ikincil kaynaklardan çok fazla yararlanılmamalıdır.
52