Page 30 - Ortaöğretim Veli Rehberlik Kitabı 2
P. 30
Bütüncül Gelişimde Ailenin Rolü
Okullarda Öğrenci Kulüpleri
Liselerdeki kulüp faaliyetleri öğrencilerin ilgi alanlarına göre çeşitlilik gösterir; onların zihinsel, duygusal ve sosyal
gelişimine katkı sağlar. Kulüpler öğrencilerde güven ve sorumluluk duygusu geliştirmeye, yeni ilgi alanları oluşturma-
ya ve yeni beceriler kazandırmaya yardımcı olur. Bu amaçla da öğrenci kulüpleri; bilimsel, sosyal, kültürel, sanatsal
ve sportif etkinlikleri gerçekleştirir.
Liselerde oluşturulan öğrenci kulüpleri okulların imkânlarına göre oldukça çeşitlilik göstermektedir. Örneğin öğrencinin
sosyal gelişimine katkı sağlamak amacıyla spor, gezi, kızılay, kermes, turnuva kulüpleri oluşturulurken öğrencilerin
zihinsel gelişimleri için bilimsel araştırma, edebiyat, konferans, panel, sempozyum, imza günü kulüpleri de oluşturulmak-
tadır. Okullarda gittikçe önemsenen tiyatro, gösteri, şiir, sergi, halk oyunu kulüpleri de öğrencilerin duygusal becerilerini
geliştirmelerine imkân sağlamaktadır.
Kulüpler, öğrenciler arasındaki iş birliğini ve takım ruhunu geliştirmede önemli bir işlev görür. Öğrenciler, katılmış oldukları
kulüplerde kulüp başkanı veya organizasyon komitesi üyesi olarak görev alarak liderlik deneyimi kazanabilirler.
Öğrenciler, gönüllülük çalışmalarına katılarak sosyal
sorumluluk bilincini artırabilirler. Bunun yanı sıra
okullarda öğrencilerin ilgi alanlarına ve yeteneklerine
göre katılmış oldukları öğrenci kulüpleri, öğrencilerin
stresten uzak kalmalarına yardımcı olur. Öğrencile-
rin dans ve resim kulübündeki etkinliklere katılmala-
rı onlar için eğlenceli ve rahatlatıcı olabilir.
Öğrenciler iletişim odaklı kulüplere katılarak yeni
bireylerle tanışır. Ortak ilgi alanlarına sahip kişilerle
tanışma ve kendini ifade etme fırsatı yakalar. Aynı
zamanda farklı düşüncedeki kulüp üyelerini yakın-
dan gözlemleme fırsatı bularak olaylara daha geniş açıdan bakmayı öğrenir.
Kulüplere katılmak sadece okul dönemi boyunca değil hayat boyu süren bir alışkanlık hâline gelmelidir. Günümüzde iş
başvurularında kişilere daha önce içinde bulunduğu kulüpler sorulmaktadır. Öğrencilik yıllarında aktif kulüp faaliyetlerin-
de bulunan bireylere önemli bir avantaj sağlamaktadır.
Sosyal Sorumluluk Programı/Sertifikasyon Programı
Sosyal sorumluluk programları, toplumda olumlu bir etki yaratmayı amaçlayan gönüllü çalışmalardır. Bu programlar;
insanların yaşam kalitesini artırmak, ihtiyaç sahiplerine yardım etmek ve toplumsal farkındalık oluşturmak için düzen-
lenir. Okullarda yürütülen bu programlar, öğrencilere hem değerli deneyimler kazandırır hem de topluma katkı sağlar.
Okullarda fiziki ve insan kaynakları göz önünde bulundurularak Toplum Sağlığı, Toplumsal Sorunlar, Doğa ve Çevre,
Yeşil Dönüşüm, Sıfır Atık, Güvenlik, Sanat, Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma, Hayvanları Koruma, Değerler Eğitimi,
Kent Estetiği gibi konularda sosyal sorumluluk faaliyetleri gerçekleştirilmektedir.
Sosyal sorumluluk programlarının amacı; öğrencilerin seviyelerine uygun, kendilerine, ailelerine ve topluma karşı saygı-
lı, toplumsal sorunlara duyarlı, bütün canlılarla birlikte doğaya ve çevreye, nesne ve eşyalara fayda ve estetik katacak,
sorun çözen, resmî ve özel kurumlar ile sivil toplum kuruluşlarıyla iş birliği içinde çalışma becerileri gelişmiş, hayatlarını
daha anlamlı ve değerli kılacak kişiler olarak yetiştirmektir. Okullardaki sosyal sorumluluk programları, özellikle eğitim,
sağlık ve çevre gibi alanlarda toplumsal farkındalığı artırmayı hedefler. Bu programlarda yer alan öğrenciler, sosyal
sorumluluk projeleri aracılığıyla empati ve yardımlaşma gibi değerleri yaşayarak öğrenirler.
Sosyal sorumluluk programı kapsamında her öğrenci mezuniyetine kadar en az 40 saat (mesleki ve teknik ortaöğretim
programlarında 20 saat olarak uygulanacak) sosyal sorumluluk programına katılır. Bu programlar, ders dışı zamanlarda
31
30
30 31