Page 35 - Ortaöğretim Veli Rehberlik Kitabı 2
P. 35

Bütüncül Gelişimde Ailenin Rolü




        BECERİ VE DEĞERLERİN KAZANDIRILMASINDA AİLE

        Bilgi ve iletişim teknolojilerinin hızla geliştiği, uluslararası ekonomilerin sürekli değiştiği ve bireylerin yaşam, çalışma ve
        öğrenme biçimlerinin dönüştüğü bir çağda yaşıyoruz. Bu dönüşüm, öğrencilerin başarılı olabilmeleri için yeni becerilere
        sahip olmalarını gerektirmektedir. Bu beceriler; öğrencilerin günümüzün bilgi toplumunda etkin vatandaşlar olarak yer

        alabilmeleri, ekonomik gelişmeler ve iş piyasası değişikliklerine uyum sağlayabilmeleri için ihtiyaç duydukları beceriler-
        dir. Öğrencilerin hızla değişen dünyada kişisel gelişimlerine yardımcı olur ve onları gelecekte karşılaşabilecekleri zorluk-
        larla başa çıkmaya hazırlar. Bahse konu olan becerileri, öğrencilerin bilgi çağında başarılı olabilmeleri için geliştirmeleri
        gereken üst düzey düşünme becerileri, sosyal-duygusal öğrenme becerileri, sistem okuryazarlığı becerileri ve derse
        özgü becerileri kapsar. Bu beceri örgüsü;

             •  Çıkarım yapma, çözümleme, sorgulama, muhakeme gibi bütünleşik beceriler ile karar verme, problem
                çözme, eleştirel düşünme , üst düzey düşünme becerilerinden,

             •  Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerileri, Sistem Okuryazarlığı Becerisi, Derse Özgü Becerilerinden,

             •  Becerilerin destekleyicisi olan merak, bağımsızlık, azim ve kararlılık, empati, sorumluluk, gerçeği arama,
                açık fikirlilik, analitik düşünme gibi eğilimler ile millî ve manevi gelişimi destekleyen değerlerimizden
                oluşmaktadır.

        Değerlerimiz ile amaçlanan eylemlerden değerlere, değerlerden erdemli insana, erdemli insandan ise nihai hedef olan
        “Huzurlu Aile ve Toplum” ile “Yaşanabilir Çevrede Huzurlu İnsan”a ulaşmaktır.
        Eğitimin insanları karşılaştıkları zorluklarla baş edebilecek şekilde yetiştirmesinin yanı sıra geleceğin hayat koşullarına

        da hazırlaması gerektiği bilinmektedir. Geçmişin “öğrenen insan” modeli bugünün dünyasında “öğrenmeyi öğrenen,
        sorgulayan, yeni durumlara kolaylıkla uyum sağlayan, sadece zihinsel değil sosyal ve duygusal yönden de gelişen
        insan” profiline karşılık gelmektedir.
        A. ÜST DÜZEY DÜŞÜNME BECERİLERİ

        Üst  düzey  düşünme  becerileri;  öğrencilerin  karmaşık  sorunları  analiz  edebilmelerini,  eleştirel  düşünmeyi,  yaratıcı
        çözümler üretebilmelerini ve etkili kararlar alabilmelerini içerir. Bu beceriler, öğrencilerin sadece bilgiye ulaşmaları için
        değil aynı zamanda bu bilgiyi kullanarak yenilikçi çözümler geliştirebilmeleri için de gereklidir.

        Ebeveynler Nasıl Destek Olabilir?

              » Analitik Düşünmeyi Teşvik Etme: Çocuğa günlük hayatta karşılaştığı sorunlar hakkında düşünme ve farklı çözüm
             yolları bulma fırsatları verilebilir. Örneğin aile içindeki bir problem tartışılarak birlikte çözümler üretmeye çalışılabilir.

              » Yaratıcılığı Destekleme: Çocuğun hayal gücünü kullanarak yeni projeler oluşturması teşvik edilebilir. Sanat,
             müzik veya yazma gibi yaratıcı aktivitelerle ilgilenmesine imkân tanınabilir.

              » Sorgulamayı  Öğretme:  Çocuk,  bilgi  ve  haberleri
             eleştirel bir gözle incelemeye teşvik edilebilir. “Bu bil-
             ginin kaynağı nedir?”, “Bu durumda başka ne olabilir?”
             gibi sorular ile sorgulayıcı düşünmeye ve öğrenmeye
             yönlendirilebilir.

              » Tartışmalar ve Müzakereler: Evde güncel konular
             veya aile kararları hakkında tartışmalar yapılarak ço-
             cuğun kendi görüşlerini ifade etmesi ve başkalarının

             görüşlerini değerlendirmesi sağlanabilir.

                                                           35
                                                           35
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40