Page 38 - Ortaöğretim Veli Rehberlik Kitabı 2
P. 38
Bütüncül Gelişimde Ailenin Rolü
Uyum Becerisi Nedir?
Bireyin hem benliği hem de çevresi ile dengeli bir ilişki kurup bu ilişkiyi sürdürebilmesidir.
Uyum becerisinin gelişmesi için çocuğa nasıl destek olunabilir?
» Çeşitli spor, sanat, kültürel çalışmalara katılmaları sağlanmalıdır.
» Çocuk, yeni konuları ve bakış açılarını öğrenmesi için teşvik edilmelidir.
» Yeni bir durumla baş edebilmek için başkalarından yardım almasının normal olduğu anlatılmalıdır.
» Ebeveynlerin zorlandığı durumlarla baş edebilmek için başkalarından yardım istediği konulardan örnekler verilmelidir.
Esneklik Becerisi Nedir?
Bireyin ortaya çıkan yeni bir duruma uyum sağlayabilmesini, mevcut çözümleri güncelleyerek farklı çözümler
üretebilmesini ifade eder.
Esneklik becerisinin gelişmesi için çocuğa nasıl destek olunabilir?
» Zorluklar karşısında mücadele etme ve vazgeçilmeyen durumlarla ilgili hayattan anekdotlar paylaşılabilir.
» Bir sorun karşısında birden fazla çözüm yolu olabileceği öğretilebilir.
Sorumlu Karar Verme Becerisi Nedir?
Çocuğun davranışlarının sonuçlarını gerçekçi şekilde değerlendirebilmesidir.
Sorumlu karar verme becerisinin gelişmesi için çocuğa nasıl destek olunabilir?
» Çocuğa uygun durumlarda karar verme sorumluluğu verilebilir.
» Çocuğa sorumlu karar vermesi konusunda örnek olunabilir.
» Seçimlerinin sonucu olarak ortaya çıkan sorumlulukları üstlenmesi konusunda ona örnek olunabilir.
C. SİSTEM OKURYAZARLIĞI BECERİLERİ
İnsanların kendilerini yeni durumlara uyarlayabilmeleri, değişimi fark edebilmeleri, kendi kendilerine öğrenebilmeleri ve
gelişen teknolojilerle birlikte bu yenilikleri uygulayabilmeleri için alandan bağımsız olarak okuryazarlığın bir beceri olarak
öğrencilere kazandırılması müfredatımızın öncelikli amaçlarından biridir.
Öğrencilerin sistem okuryazarı olarak yetiştirilmesi, günümüz eğitim anlayışlarının oldukça önemli bir parçası hâline
gelmiştir. Eğitim sürecinde sistem, düşünme becerisinin sistem okuryazarlığı ile geliştirilmesini, öğrencilerde geliştirilmeye
çalışılan birçok okuryazarlığın temel hedeflerine bütüncül olarak ulaşılmasını sağlamaktadır.
Müfredat kapsamında bilgi, kültür, vatandaşlık, veri, sürdürülebilirlik, sanat, dijital, finansal, görsel okuryazarlık
türlerine yer verilmiştir.
21. yüzyıl eğitim anlayışında, öğrencilerin sadece bilgi sahibi olmaları değil aynı zamanda bu bilgileri nasıl
yorumlayacakları, uygulayacakları ve farklı bağlamlarda kullanacakları da büyük önem taşır. Bu nedenle çeşitli
okuryazarlık türleri, öğrencilerin modern dünyada etkili ve sorumlu bireyler olarak yetişmelerine yardımcı olacak
şekilde müfredatta yer alır. Ailelerin bu okuryazarlık türlerini çocuklarına kazandırma sürecinde aktif bir rol oynaması,
öğrencilerin gelişimine büyük katkı sağlar.
1. Sistem Okuryazarlığı
Sistem okuryazarlığı, bireylerin karmaşık sistemleri anlama ve bu sistemler içinde nasıl etkili olunacağını bilme
yeteneğidir.
39
38
38 39