Page 38 - Ortaöğretim Veli Rehberlik Kitabı 2
P. 38

Bütüncül Gelişimde Ailenin Rolü




        Uyum Becerisi Nedir?

        Bireyin hem benliği hem de çevresi ile dengeli bir ilişki kurup bu ilişkiyi sürdürebilmesidir.

        Uyum becerisinin gelişmesi için çocuğa nasıl destek olunabilir?
              » Çeşitli spor, sanat, kültürel çalışmalara katılmaları sağlanmalıdır.

              » Çocuk, yeni konuları ve bakış açılarını öğrenmesi için teşvik edilmelidir.

              » Yeni bir durumla baş edebilmek için başkalarından yardım almasının normal olduğu anlatılmalıdır.

             » Ebeveynlerin zorlandığı durumlarla baş edebilmek için başkalarından yardım istediği konulardan örnekler verilmelidir.

        Esneklik Becerisi Nedir?
        Bireyin  ortaya  çıkan  yeni  bir  duruma  uyum  sağlayabilmesini,  mevcut  çözümleri  güncelleyerek  farklı  çözümler
        üretebilmesini ifade eder.

        Esneklik becerisinin gelişmesi için çocuğa nasıl destek olunabilir?

              »  Zorluklar karşısında mücadele etme ve vazgeçilmeyen durumlarla ilgili hayattan anekdotlar paylaşılabilir.
              » Bir sorun karşısında birden fazla çözüm yolu olabileceği öğretilebilir.

        Sorumlu Karar Verme Becerisi Nedir?

        Çocuğun davranışlarının sonuçlarını gerçekçi şekilde değerlendirebilmesidir.
        Sorumlu karar verme becerisinin gelişmesi için çocuğa nasıl destek olunabilir?

              » Çocuğa uygun durumlarda karar verme sorumluluğu verilebilir.

              » Çocuğa sorumlu karar vermesi konusunda örnek olunabilir.

              » Seçimlerinin sonucu olarak ortaya çıkan sorumlulukları üstlenmesi konusunda ona örnek olunabilir.

        C. SİSTEM OKURYAZARLIĞI BECERİLERİ

        İnsanların kendilerini yeni durumlara uyarlayabilmeleri, değişimi fark edebilmeleri, kendi kendilerine öğrenebilmeleri ve
        gelişen teknolojilerle birlikte bu yenilikleri uygulayabilmeleri için alandan bağımsız olarak okuryazarlığın bir beceri olarak
        öğrencilere kazandırılması müfredatımızın öncelikli amaçlarından biridir.
        Öğrencilerin sistem okuryazarı olarak yetiştirilmesi, günümüz eğitim anlayışlarının oldukça önemli bir parçası hâline
        gelmiştir. Eğitim sürecinde sistem, düşünme becerisinin sistem okuryazarlığı ile geliştirilmesini, öğrencilerde geliştirilmeye
        çalışılan birçok okuryazarlığın temel hedeflerine bütüncül olarak ulaşılmasını sağlamaktadır.

        Müfredat kapsamında bilgi, kültür, vatandaşlık, veri, sürdürülebilirlik, sanat, dijital, finansal, görsel okuryazarlık
        türlerine yer verilmiştir.
        21.  yüzyıl  eğitim  anlayışında,  öğrencilerin  sadece  bilgi  sahibi  olmaları  değil  aynı  zamanda  bu  bilgileri  nasıl

        yorumlayacakları,  uygulayacakları  ve  farklı  bağlamlarda  kullanacakları  da  büyük  önem  taşır.  Bu  nedenle  çeşitli
        okuryazarlık  türleri,  öğrencilerin  modern  dünyada  etkili  ve  sorumlu  bireyler  olarak  yetişmelerine  yardımcı  olacak
        şekilde müfredatta yer alır. Ailelerin bu okuryazarlık türlerini çocuklarına kazandırma sürecinde aktif bir rol oynaması,
        öğrencilerin gelişimine büyük katkı sağlar.
        1. Sistem Okuryazarlığı

        Sistem  okuryazarlığı,  bireylerin  karmaşık  sistemleri  anlama  ve  bu  sistemler  içinde  nasıl  etkili  olunacağını  bilme
        yeteneğidir.



                                                                                                                                                                                  39
                                                           38
                                                           38                                                                                                                     39
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43