Page 154 - 3 ADIM Deneme Sınavı AYT-EA
P. 154
AYT • TDE-SB1 2. ADIM • 3. DENEME
4. Garip şiirini oluşturan üç şairin, Garip düzleminde de- 6. Portekiz’deki canastro ve İspanya’daki cabazos adlı
ğerlendirildiklerinde eşit ağırlık taşımadıkları kanısın- yapıları görenler, Doğu Karadeniz’deki yöre halkı ta-
dayım. Hem I. Yeni’nin hem Garip kitabının içinden rafından serender adı verilen yapıları hatırlayacaktır.
çekip çıkarılamayacak tek şiirin Orhan Veli şiiri oldu- Canastrolar da hububatların korunması ve hava yar-
dımıyla kurutulması amacıyla geliştirilmiştir. Neolitik
ğu düşüncesindeyim. Buradan Oktay Rifat ve Melih
Çağ’da yerleşmiş ilkel topluluklardan beri bulunan bu
Cevdet’in akım bağlamında “majör” duruşu temsil et-
yapılar günümüzde hâlâ deniz seviyesinden 500 m
mediği düşüncesine varıyorum.
ya da daha yukarıdaki alanlarda kullanılmaktadır. Her
evin yakınında bu yapılara rastlanabilmesinin sebebi
Bu parçada anlatılmak istenen düşünce aşağıda-
ise herhangi bir çiftçinin elindeki imkânlarla bu yapı-
kilerden hangisidir?
yı oluşturabilmesidir. Yüksekliği 2 metreye kadar olan
A) Garip şiir anlayışını gerçek anlamda temsil eden bu yapılar kemirgenleri engelleyebilmek için 40-50 cm
Orhan Veli’dir. yüksekliğinde zemine çakılan ağaç direkler üzerine
oturtulmaktadır. Tabanı ve gövdesi ince dallarla sepet
B) Orhan Veli’nin tek şiiri bu anlayışı etkilemiştir.
örme biçiminde yapılmaktadır ve yapımında çivi kulla-
C) Garip anlayışında bütün şairler aynı etki gücüne nılmamaktadır. Çatısı ise kalın ahşaplarla veya çinko
sahiptir. ile kapatılmaktadır.
D) Oktay Rifat diğer şairlerin gölgesinde kalmıştır. Bu parçadan hareketle canastro ile ilgili aşağıda-
E) Melih Cevdet öncü bir duruş sergilemiştir. kilerden hangisi söylenemez?
A) Dünyanın farklı yerlerinde aynı amaçlarla benzeri
yapıların inşa edildiği
5. Dil bize çok “doğal” görünür oysa insanları doğadan
B) Yöre insanları tarafından kolayca yapılabilmesi-
ayıran ve kültür dünyasına koyan dildir. Doğadan ba- nin yaygın olmasını sağladığı
ğımsızlığımızı dile borçluyuz. Ama buna rağmen dil do-
C) Çeşitli canlıları ürünlerden uzak tutmak ve ürün-
ğaldır. Ana dilimizi çok doğal bir şekilde öğreniriz. “Tek
leri korumak amacıyla üretildiği
dili” kaybettikten sonra yüzyıllar boyunca, bu doğallık
D) Günümüze kadar ulaşan bu yapıların çok uzun
kaybolmadı. İnsanlar normalde bir dil öğreniyordu, bir
zamandan beri kullanıldığı
de başka diller konuşan gruplarla hayatı paylaşan-
lar başka bir dilden (veya dillerden) belki bazı kelime E) Ağaçtan yapılmış bir yükselti üzerine farklı mal-
ve ibareler öğreniyorlardı. Farklı dil gruplarının birlikte zemeler kullanılarak yapıldığı
yaşama biçimlerine pek çok örnek vardır ama gerçek
anlamda çok dilli (poliglot) olmak eğitimli kesim için ge-
çerliydi. Farklılığı yaratan faktör normalde dil değildi,
tersine dil eğitimden büyük ölçüde etkileniyordu. 7. Kalktım sabahı dinledim
Hanların önünde geceleyen
Bu parçadan aşağıdakilerin hangisine ulaşılabilir?
Koca koca kamyonlar kalktı
A) Kültürlerin etkileşimi, toplumların dillerindeki ana İşçi kahvelerinde çaylar demli
yapıyı bozmaktadır. İstasyonlarda salepler dumanlı
B) Kitlelerin bir dil etrafında birleşmesi, toplumsal
Bu şiirden yazıldığı dönemin zihniyetiyle ilgili
birlikteliğin ilk şartıdır.
aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?
C) Dillerin farklılığı, bireylerin birbirinden uzaklaşma-
larına neden olmaktadır. A) Ölçü ve kafiye dikkate alınmamıştır.
D) Eğitim, bireylerin birden fazla dil kullanımında B) Yaşamdan belli bir kesit anlatılmıştır.
önemli bir faktördür. C) Günümüz Türkçesiyle yazılmıştır.
E) Dilin yapısında doğadan gelen unsurların bir par- D) Günlük yaşamla ilgili gözlemlere yer verilmiştir.
çasını bulmak mümkündür.
E) İmgesel anlatı ön plandadır.
152 Diğer sayfaya geçiniz.