Page 154 - 3 Adım Deneme Sınavları AYT-EA
P. 154

AYT • TDE-SB1                                                         2. ADIM • 3. DENEME

            4.   Garip şiirini oluşturan üç şairin, Garip düzleminde de-  6.   Portekiz’deki  canastro  ve  İspanya’daki  cabazos  adlı
                ğerlendirildiklerinde eşit ağırlık taşımadıkları kanısın-  yapıları görenler, Doğu Karadeniz’deki yöre halkı ta-
                dayım. Hem I. Yeni’nin hem Garip kitabının içinden   rafından serender adı verilen yapıları hatırlayacaktır.
                çekip çıkarılamayacak tek şiirin Orhan Veli şiiri oldu-  Canastrolar da hububatların korunması ve hava yar-
                                                             dımıyla  kurutulması  amacıyla  geliştirilmiştir.  Neolitik
                ğu düşüncesindeyim. Buradan Oktay Rifat ve Melih
                                                             Çağ’da yerleşmiş ilkel topluluklardan beri bulunan bu
                Cevdet’in akım bağlamında “majör” duruşu temsil et-
                                                             yapılar  günümüzde  hâlâ  deniz  seviyesinden  500  m
                mediği düşüncesine varıyorum.
                                                             ya da daha yukarıdaki alanlarda kullanılmaktadır. Her
                                                             evin yakınında bu yapılara rastlanabilmesinin sebebi
                Bu parçada anlatılmak istenen düşünce aşağıda-
                                                             ise herhangi bir çiftçinin elindeki imkânlarla bu yapı-
                kilerden hangisidir?
                                                             yı oluşturabilmesidir. Yüksekliği 2 metreye kadar olan
                A)  Garip şiir anlayışını gerçek anlamda temsil eden   bu yapılar kemirgenleri engelleyebilmek için 40-50 cm
                  Orhan Veli’dir.                            yüksekliğinde  zemine  çakılan  ağaç  direkler  üzerine
                                                             oturtulmaktadır. Tabanı ve gövdesi ince dallarla sepet
                B)  Orhan Veli’nin tek şiiri bu anlayışı etkilemiştir.
                                                             örme biçiminde yapılmaktadır ve yapımında çivi kulla-
                C)  Garip anlayışında bütün şairler aynı etki gücüne   nılmamaktadır. Çatısı ise kalın ahşaplarla veya çinko
                  sahiptir.                                  ile kapatılmaktadır.
                D)  Oktay Rifat diğer şairlerin gölgesinde kalmıştır.     Bu parçadan hareketle canastro ile ilgili aşağıda-

                E)  Melih Cevdet öncü bir duruş sergilemiştir.  kilerden hangisi söylenemez?
                                                             A)  Dünyanın farklı yerlerinde aynı amaçlarla benzeri
                                                                yapıların inşa edildiği
            5.    Dil  bize  çok  “doğal”  görünür  oysa  insanları  doğadan
                                                             B)  Yöre  insanları  tarafından  kolayca  yapılabilmesi-
                ayıran ve kültür dünyasına koyan dildir. Doğadan ba-  nin yaygın olmasını sağladığı
                ğımsızlığımızı dile borçluyuz. Ama buna rağmen dil do-
                                                             C)  Çeşitli canlıları ürünlerden uzak tutmak ve ürün-
                ğaldır. Ana dilimizi çok doğal bir şekilde öğreniriz. “Tek
                                                                leri korumak amacıyla üretildiği
                dili” kaybettikten sonra yüzyıllar boyunca, bu doğallık
                                                             D)  Günümüze  kadar  ulaşan  bu  yapıların  çok  uzun
                kaybolmadı. İnsanlar normalde bir dil öğreniyordu, bir
                                                                zamandan beri kullanıldığı
                de  başka  diller  konuşan  gruplarla  hayatı  paylaşan-
                lar başka bir dilden (veya dillerden) belki bazı kelime   E)  Ağaçtan yapılmış bir yükselti üzerine farklı mal-
                ve ibareler öğreniyorlardı. Farklı dil gruplarının birlikte   zemeler kullanılarak yapıldığı
                yaşama biçimlerine pek çok örnek vardır ama gerçek
                anlamda çok dilli (poliglot) olmak eğitimli kesim için ge-
                çerliydi.  Farklılığı  yaratan  faktör  normalde  dil  değildi,
                tersine dil eğitimden büyük ölçüde etkileniyordu.  7.   Kalktım sabahı dinledim
                                                                Hanların önünde geceleyen
                Bu parçadan aşağıdakilerin hangisine ulaşılabilir?
                                                                Koca koca kamyonlar kalktı
                A)  Kültürlerin etkileşimi, toplumların dillerindeki ana         İşçi kahvelerinde çaylar demli
                  yapıyı bozmaktadır.                           İstasyonlarda salepler dumanlı
                B)  Kitlelerin  bir  dil  etrafında  birleşmesi,  toplumsal
                                                             Bu  şiirden  yazıldığı  dönemin  zihniyetiyle  ilgili
                  birlikteliğin ilk şartıdır.
                                                             aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?
                C)  Dillerin farklılığı, bireylerin birbirinden uzaklaşma-
                  larına neden olmaktadır.                   A)  Ölçü ve kafiye dikkate alınmamıştır.
                D)  Eğitim,  bireylerin  birden  fazla  dil  kullanımında   B)  Yaşamdan belli bir kesit anlatılmıştır.
                  önemli bir faktördür.                     C)  Günümüz Türkçesiyle yazılmıştır.
                E)  Dilin yapısında doğadan gelen unsurların bir par-  D)  Günlük yaşamla ilgili gözlemlere yer verilmiştir.
                  çasını bulmak mümkündür.
                                                             E)  İmgesel anlatı ön plandadır.


                                                       152                           Diğer sayfaya geçiniz.
   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159