Page 158 - 3 ADIM Deneme Sınavı AYT-EA
P. 158
AYT • TDE-SB1 2. ADIM • 3. DENEME
22. (I) Türk edebiyatında modern tiyatro türlerinden sayı- 24. Sâf u râkid… Hani akşamki tegayyür, heyecan?
lan komedi, trajedi ile birlikte Antik Yunan Dönemi’nde Bir çocuk rûhu kadar pür-nisyân,
ortaya çıkmıştır. (II) Komedi, seyirciyi sadece güldür- Bir çocuk rûhu kadar şimdi münevver, lekesiz,
meyi amaçlamaz; seyirciyi iyi, doğru ve güzele yönelt-
Uyuyor maî deniz.
meyi amaçlar. (III) Kahramanlarını trajedide olduğu
gibi soylular ve olağanüstü varlıklar arasından değil
sıradan kişiler arasından seçer. (IV) Bu durumun da Ben bütün bir gecelik cûşiş-i ahzânımla,
etkisiyle trajediden farklı olarak şiir biçiminde değil O hayâlât-ı perişânımla
düzyazı biçiminde oluşturulur. (V) Vurma, yaralama Müteşekkî, lâim.
gibi şiddete ve kana dayalı olayların da sahnede se-
yircinin gözü önünde canlandırılmasında bir sakınca
Karşıdan safvet-i mahmûrunu seyretmedeyim…
yoktur.
Yok, bulandırmasın âlûde-i zulmet bu nazar
Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde Rûh-ı mâğsûmunu, ey maî deniz;
bir bilgi yanlışı vardır?
Âh, lâkin ne zarar;
A) I B) II C) III D) IV E) V
Ben bu gözlerle mükedder, âciz,
Sana baktıkça tesellî bulurum, aldanırım:
Maî bir göz elem-i kalbime ağlar sanırım…
Bu şiir hangi akımın etkisiyle yazılmış olabilir?
A) Romantizm
23. ---- adlı oyununa yazdığı ön söz ile yeni Türk edebiyatı-
nı şekillendiren Nâmık Kemal, bu ve bunun gibi yazıla- B) Klasisizm
rında düşüncelerini ifade etmeye devam eder. Yaptığı C) Parnasizm
yalnızca eski Türk edebiyatını tenkit etmek değildir; bu
D) Ekspresyonizm
türden belirleyici prensipler taşıyan yazılarında aslında
edebiyatta sanatı benimseyen, yazma endişeleri taşı- E) Sürrealizm
yan yolun da öncüsü olur. ---- adlı romanı konusunu,
XVI. yüzyılda II. Selim devrinde başlayıp aralıklarla ya-
rım yüzyıl kadar devam eden Osmanlı-İran savaşların-
dan alır. Nâmık Kemal, bu roman tekniğine biraz daha
hâkim olmakla beraber burada da konuşmaların azlığı
ve hareketsizlik dikkati çekmektedir. Ayrıca tasvirlerin
genellikle subjektif ve mübalağalı oluşu, psikolojik tah-
lillere yeterli derecede yer verilmeyişi ve romantizmin
etkisiyle olayın trajik bir şekilde son bulması eserin
tenkit edilen taraflarıdır.
Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden
hangileri sırasıyla getirilmelidir?
A) İntibah - Kara Bela
B) Celâlettin Harzemşah - Cezmi
C) Zavallı Çocuk - Evrâk-ı Perişan
D) Âkif Bey - Bârika-i Zafer
E) Vatan yahut Silistre - Gülnihal
156 Diğer sayfaya geçiniz.