Page 177 - 3 ADIM Deneme Sınavı AYT-EA
P. 177
AYT • TDE-SB1 2. ADIM • 4. DENEME
6. Tarık Buğra’nın, kendine özgü düşünce, görüş ve 8. I.
yorumlarının asıl kaynağı kuşkusuz makaleleriyle Dadaloğlu yarın kavga kurulur,
denemeleridir. Hikâye ve romanları ise onun sanat- Öter tüfek davlumbazlar vurulur.
sal gücünü, edebiyatçı kimliğini ortaya koyan örnek-
Nice koç yiğitler yere serilir,
lerdir. Onun farklı bir düzlemde yer alan ve yazarlık
Ölen ölür kalan sağlar bizimdir.
hayatı boyunca zaman zaman dillendirilen söyleşileri
de önemli. Buğra’yı önce fikir sahibi aydın bir insan
sonrasında yetenekli bir yazar / sanatçı yönüyle ta- II.
nımanın kestirme yolu söyleşilerden geçmektedir. Kaldı deli gönül kaldı hep yasta,
Buğra nasıl yetişti, nerelerden geldi, hangi emel ve
Mevla’m erdir beni murâda kasda,
hedeflerin peşinde koştu, nasıl yazar oldu, bu uğur-
Âşık Ömer eydür sevgili dosta,
da hangi fedakârlıklarda bulundu, nasıl bir sanat an-
Allah’ısmarladık diyemedim ben.
layışını benimsedi, nihayet sahip olduğu kültürel ve
sanatsal birikimi eserlerinde nasıl kullandı? Bu soru- Aşağıdakilerden hangisi bu dörtlüklerin ortak özel-
ların karşılığını büyük ölçüde söyleşilerde buluyoruz. liklerinden biri değildir?
Bu parçada söz edilen sanatçıyla ilgili aşağıdaki- A) 11’li hece ölçüsüyle yazılmış olma
lerin hangisine ulaşılabilir?
B) Düz kafiye düzeninde kurulma
A) Edebiyatın sanatsal değerine önem vererek ba- C) Ait oldukları şiirin son dörtlüğü olma
şarılı eserler yazdığına
D) Koçaklama türünde yazılmış olma
B) Birçok fikirden yararlanarak, araştırarak bunları
E) Sade bir dille yazılmış olma
eserlerinde değerlendirdiğine
C) Sanatsal olarak yazdığı eserlerden daha çok fikir
yazılarında başarılı olduğuna
9. Aşağıdaki dizelerin hangisinde parantez içinde
D) Edebiyatın birçok alanında eser verip fikirlerini de verilen edebî sanat yoktur?
eserlerine yansıttığına
A) Ellerim bir kanat gibi titrekti
E) İçinde fikir barındırmayan eserleri yazmayı dü-
Tutmasam, gözümden yaş inecekti
şünmediğine ve değersiz bulduğuna
(Teşbih)
B) Sevgilim, kapımı çaldı aydınlık
Baygın gözlerimi aldı aydınlık
(Teşhis)
7. Bu yağmur, bu yağmur, bu kıldan ince,
C) Zamanda her şey kopuk, kesik
Nefesten yumuşak yağan bu yağmur
Bu yağmur, bu yağmur, bir gün dinince, Biçkisi kader makasında
Aynalar yüzümü tanımaz olur. (Tenasüp)
Bu dörtlükle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylene- D) Ana gibi yâr olmaz, İstanbul gibi diyar
mez? Güleni şöyle dursun, ağlayanı bahtiyar
A) 11’li hece ölçüsüyle yazıldığı (Telmih)
B) Lirik şiirden alındığı E) Ne yalanlarda var ne hakikatte
C) Çapraz kafiye düzeninde olduğu Gözümü yumdukça gördüğüm nakış
D) Teşhis sanatından yararlanıldığı (Tezat)
E) Redife yer verildiği
175 Diğer sayfaya geçiniz.