Page 180 - 3 ADIM Deneme Sınavı AYT-EA
P. 180
AYT • TDE-SB1 2. ADIM • 4. DENEME
19. Roman, 1916 yılında Kâmil Bey’in İspanya’dan ül- 21. Edebiyat dünyasına roman yazarlığıyla giren ve yazı
keye dönmesi ile başlar. Bu tarihlerde Osmanlı top- hayatının birinci döneminde sekiz roman yazan sa-
rakları işgal altındadır. Kâmil Bey Karadayı gaze- natçı, bunların altısında “konak, köşk ve yalı”lardan
tesinde çalışmaya başlar. Millî Mücadele’ye gönül en az birine yer verir. Ayrıca yazar, romanlarında
vermiş olan Nedime Hanım da bu gazetede çalışır. kullandığı bu konut tiplerine değişik fonksiyonlar
İstanbul’un Anadolu’da Millî Mücadele ile bağlantısı yükler. Örneğin Yolcu Nereye Gidiyorsun romanında
bu gazetedir. Kâmil Bey gün geçtikçe Millî Mücadele Osmanlı İmparatorluğu’nun gerilemesini ve ülkenin
ruhunu kavramaya başlar. İşgal kuvvetlerinin saldırı düştüğü kargaşayı somutlaştırmak ister ve bunun
planını ele geçiren Nedime Hanım ve arkadaşları bu için “konak”ı imparatorluğun sembolü olarak kullanır.
planı Anadolu’ya ulaştırmaya çalışırlar. Bu işi Kâmil İnsan ve Şeytan ile Mesihpaşa İmamı romanlarında
Bey üstlenir. Ancak içlerindeki ajanlar nedeniyle ise yazar, eserin ana kahramanlarına geriye dönüş
yakalanırlar. Paşa oğlu olması nedeniyle kendisine tekniğiyle geçmişin ideal konaklarını anlattırır. Bu ro-
ceza verilmez. Ancak büyük mevkiler teklif edilmesi- manlarda ise konaklar; birlik ve beraberliğin, düzen
ne rağmen sorgusunda Nedime Hanım ve arkadaş- ve huzurun mekânıdır.
larını ele vermez.
Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden
Bu parçada kısaca özeti verilen romanın adı ve hangisidir?
yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Yakup Kadri Karaosmanoğlu
A) Esir Şehrin İnsanları - Kemal Tahir
B) Abdülhak Şinasi Hisar
B) Bereketli Topraklar Üzerinde - Orhan Kemal
C) Sâmiha Ayverdi
C) Kurtlar Sofrası - Attilâ İlhan
D) Reşat Nuri Güntekin
D) Yaban - Yakup Kadri Karaosmanoğlu
E) Ahmet Hamdi Tanpınar
E) Küçük Ağa - Tarık Buğra
20. Çağdaş Türk edebiyatının üretken, bir o kadar da
önemli sanatçılarından olan yazar; tiyatro, roman,
hikâye, deneme, hatıra ve mektup gibi hemen he-
22. Oyunları, Şinâsi’nin Şair Evlenmesi ile Türk ede-
men her türde eser vermiştir. Yazarın Ankara’daki
biyatında ilk modern örneğini veren töre komedisi
gözlemleri ve deneyimleri eserlerinin kurgusu bakı-
çizgisi üzerinde durmaktadır. Eserlerini Meşrutiyet
mından önem taşımaktadır. “Roman, hiçbir edebiyat
ve Cumhuriyet gibi iki köklü dönüşüm devresinde
türünde olmadığı kadar hayata bağlıdır, onu anlatır.”
vermiştir. Oyunlarında Karagöz ve orta oyunu gibi
anlayışıyla hareket eden yazarın ilk romanı Ölmeye
geleneksel sanatların unsurlarıyla Türk tiyatrosunun
Yatmak’tır. Daha ilk romanında farklı tekniklerle oku-
modern dönem birikimlerinden edindiği tecrübeyi bir-
runun karşısına çıkan sanatçı, eserinde sosyoloji do-
leştirmiştir. Aynaroz Kadısı, İstanbul Efendisi, Kafes
çenti Aysel’in geçmişiyle hesaplaşmasını anlatmıştır.
Arkasında oyunlarından bazılarıdır.
Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden
Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden
hangisidir?
hangisidir?
A) Sevgi Soysal
A) Muhsin Ertuğrul
B) Füruzan
B) İbnürrefik Ahmet Nuri Sekizinci
C) Adalet Ağaoğlu
C) Musahipzâde Celâl
D) Latife Tekin
D) Reşat Nuri Güntekin
E) Sevinç Çokum
E) Halit Fahri Ozansoy
178 Diğer sayfaya geçiniz.