Page 238 - 3 Adım Deneme Sınavları AYT-EA
P. 238

AYT • TDE-SB1                                                         3. ADIM • 2. DENEME

            5.   Behçet Necatigil’in halktan kopuk olduğu, farklı tarihler-  6.   Bir  aile,  grup  veya  cemiyet  içinde  yaşayan  birey;
                de birçok dergide yayımlanan yazılarda belirtilmiştir. Bu   karşımıza  yazar  olarak  çıktığında  onu  bulunduğu
                yazılara  karşı  Necatigil’in  başkaları  gibi  öfkeye  kapıl-  yerden soyutlayarak ele alamayız. Bazen eleştirileri
                madığını biliyoruz. Hatta bu yazılara karşı Necatigil’in   veya isyanlarıyla kimi zaman da kabulleri ve takdirle-
                yanıtları oldukça sessiz olmuştur. Bile/Yazdı adlı kita-  riyle yazar, çevresini okuyucuya yansıtır. Bu, fotoğraf
                bında toplanan yazılarını ve konuşmalarını incelediği-  çeker gibi bir yansıtma değildir. Şair ya da yazar hem
                mizde sanatçının bu eleştirilere karşı davranışını sap-  olayların ve olguların içindedir hem de olaylar onun
                tama olanağımız vardır: “Ben çatışacağımı anladığım   içinden doğar. O, bir sosyolog gibi kendini olayların
                anda bırakır, çekilirim. Geçer bütün tozkoparan fırtına-  dışında  tutmaya  çalışarak  değerlendirme  yapmaz.
                ları. Çünkü her sanatçı ayrı bir ağıt yakar hayata. Kendi   Tam tersine olan bitenler, onun gözünden yansır ve
                tutarlılığımda yazıyorum, koroyu bozuyorum diye içer-  onun dilinden dökülür. Yazar, toplum denilen toprağı
                leyenler oldu. Sığınakta da faydalı işler yapılır.”   kalemiyle çapalar. Tohumu, semaya boy versin diye
                                                              serper. Eseri boy boylar, soy soylar. Tohum toprakta
                Bu parçadan hareketle Behçet Necatigil ile ilgili
                                                              can bulur. Toprak onu kendi canıyla besler. Tohum
                aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
                                                              kök saldıkça sema ona yaklaşır. Derinlere daldıkça
                A)  İnsanlarla  mücadele  etmektense  araya  mesafe   özüne  öz  katar  abıhayat.  Yazar,  gönül  güneşi  ile
                  koymayı tercih etmektedir.                  aydınlatır. Gönülde hararet, başta bulut olur; bulutta
                                                              kelime doludur. Kelimeler yağmur olur, sağanak olur,
                B)  Birbiriyle  uyumlu  ve  dengeli  bir  sanat  hayatına
                                                              kar olur. Toprak, karı sinesinde eritir.
                  sahip olduğuna inanmaktadır.
                C)  Yazdıkları  ve  konuştuklarıyla  kendisine  yönelik      Bu parçadan aşağıdakilerin hangisine ulaşılabilir?
                  eleştirilere cevap vermektedir.
                                                              A)  İnsana  dair  her  eser,  içinde  yaşadığı  toplumla
                D)  Çağdaşı diğer sanatçılardan başka bir yerde dur-  ilişkilidir.
                  duğunu kabul etmektedir.
                                                              B)  Sosyolojinin  subjektifliği  edebî  eser  için  geçerli
                E)  Bir sanatçının arka planda kalarak da yararlı ola-  değildir.
                  bileceğini düşünmektedir.
                                                              C)  Sanatçılar eserlerini yazarken duygularını taraf-
                                                                sız yansıtır.
                                                              D)  Toplumun,  yazılan  edebî  eserleri  özümsemesi
                                                                çok zaman alır.

                                                              E)  Sanatçının kabul görmesi için konuyu doğru yan-
                                                                sıtması gerekir.



























                                                       236                           Diğer sayfaya geçiniz.
   233   234   235   236   237   238   239   240   241   242   243