Page 240 - 3 ADIM Deneme Sınavı AYT-EA
P. 240
AYT • TDE-SB1 3. ADIM • 2. DENEME
11. Bir varmış, bir yokmuş, Allah’ın kulu çokmuş; deve- 13. Erzurum’a bir buçuk saat kala şehre yetişemeyip
ler dellal iken, pireler berber iken, ben anamın be- kara kış onları yakalayınca feryat ve figan ettiler.
şiğini tıkır mıkır sallar iken bir memleketin birinde Hak Sübhan Hazretleri onların gözlerinin yaşlarına
“Allahverdioğlu” derler biri varmış; eloğlu yakıştırmış merhameten bir mağara gösterdi. Soğuk kışta mağa-
rada sığınan biçare Kerem sazı eline aldı:
da söylemiş doğrusu, ne muradı varsa vermiş Allah;
ektiği yeşermiş, diktiği güvermiş, toprak diye avuçla-
Erzurum’dan çıkdım benzim bozuldı
dığı altın olmuş. Elden, günden bitecek dert yok; mih-
Ak alnıma kara yazı yazıldı
net yok, ne yapsın adam? Dil bedestenine gidip de
Mezarımız gurbet elde kazıldı
baha bilmezlere cevahir satacak değil ya eller oturup
Çağıraram Kâdir Allah amân hey
çene yarıştırırken o, daldan dala şahin uçurur; ömrü-
nü, gününü av peşinde geçirirmiş. Günlerden bir gün, Böyle söylediğinde bir atlı mağara kapısına gelip “Ey
dağ bayır dolanırken bir dalda bir kuş görmüş, daha âdemler, nedir sizin feryâdınız?” diye sordu. Kerem
oku çekmeye kalmamış, kuş dile gelip de: “Huuu, “Kışa tutulduk, mağaraya kapandık, hâlimiz perişan-
Allahverdioğlu, üstünde bir kara bulut dolaşıyor, er dır.” Meğer o atlı Hızır Aleyhisselâm imiş. Kerem ile
geç başına bir gelecek var; erinde mi gelsin, gecin- Sofu’yu atın arkasına alıp “Yum gözünü zira atım de-
de mi?” demesin mi? Kulaklarına inanamamış adam. lidir, korkarsınız” dedi. Onlar da gözlerini yumup be-
Durmuş, dinlemiş ama bir daha ne “gak” demiş ne linden kucakladılar. Hızır Aleyhisselâm ata bir kamçı
vurup o saat Kerem ile Sofu’yu Erzurum’da bir konak
“guk!’’ demiş ne “hey!” demiş ne “yok!”.
önüne getirip “Aç gözünü!” dedi.
Bu parçayla ilgili aşağıdakilerden hangisi söyle-
Bu parçayla ilgili aşağıdakilerden hangisi söyle-
nemez?
nemez?
A) Bir masalın düğüm bölümünden alınmıştır.
A) Anlatmaya dayalı bir metinden alınmıştır.
B) Ses ve sözcük tekrarlarına yer verilmiştir. B) Kavuşamayan âşıklar üzerine söylenmiştir.
C) Olağanüstü ögelere yer verilmiştir. C) Mensur ve manzum parçalar içerir.
D) Konuşturma sanatına başvurulmuştur. D) Karşılıklı konuşmalardan yararlanılmıştır.
E) Tanrısal bakış açısı kullanılarak yazılmıştır. E) Olağanüstü olaya yer verilmiştir.
14. Tasavvuf ve halk şairidir. 13 ve 14. yüzyılda Anadolu’da
etkin olan dinî-tasavvufi Türk şiirinin önemli temsilcile-
rindendir. Mesnevisi; Anadolu sahası Türk edebiya-
tının, bir başka deyişle divan edebiyatının bilinen ilk
Yusuf ile Züleyhâ’sı olması bakımından önemlidir.
Şairin Arapça ve Farsça kelimeler de kullandığı aruzla
yazılmış şiirlerinin yanı sıra hece ölçüsüyle dörtlükler
12. UNESCO tarafından “Yaşayan İnsan Hazinesi” se- hâlinde tasavvuf anlayışına bağlı öğretici şiirleri de
çilen Cumhuriyet Dönemi halk şairimiz aşağıda- vardır.
kilerden hangisidir?
Bu parçada sözü edilen şair aşağıdakilerin hangi-
sidir?
A) Murat Çobanoğlu
A) Âşık Paşa
B) Âşık Mahzuni Şerif
B) Ahmedî
C) Abdurrahim Karakoç
C) Şeyyad Hamza
D) Şeref Taşlıova
D) Hoca Mesud
E) Âşık Veysel
E) Kul Mesud
238 Diğer sayfaya geçiniz.