Page 240 - 3 ADIM Deneme Sınavı AYT-EA
P. 240

AYT • TDE-SB1                                                         3. ADIM • 2. DENEME

            11.   Bir varmış, bir yokmuş, Allah’ın kulu çokmuş; deve-  13.  Erzurum’a  bir  buçuk  saat  kala  şehre  yetişemeyip
                ler dellal iken, pireler berber iken, ben anamın be-  kara  kış  onları  yakalayınca  feryat  ve  figan  ettiler.
                şiğini  tıkır  mıkır  sallar  iken  bir  memleketin  birinde   Hak  Sübhan  Hazretleri  onların  gözlerinin  yaşlarına
                “Allahverdioğlu” derler biri varmış; eloğlu yakıştırmış   merhameten bir mağara gösterdi. Soğuk kışta mağa-
                                                              rada sığınan biçare Kerem sazı eline aldı:
                da söylemiş doğrusu, ne muradı varsa vermiş Allah;
                ektiği yeşermiş, diktiği güvermiş, toprak diye avuçla-
                                                                         Erzurum’dan çıkdım benzim bozuldı
                dığı altın olmuş. Elden, günden bitecek dert yok; mih-
                                                                         Ak alnıma kara yazı yazıldı
                net yok, ne yapsın adam? Dil bedestenine gidip de
                                                                         Mezarımız gurbet elde kazıldı
                baha bilmezlere cevahir satacak değil ya eller oturup
                                                                         Çağıraram Kâdir Allah amân hey
                çene yarıştırırken o, daldan dala şahin uçurur; ömrü-
                nü, gününü av peşinde geçirirmiş. Günlerden bir gün,      Böyle söylediğinde bir atlı mağara kapısına gelip “Ey
                dağ bayır dolanırken bir dalda bir kuş görmüş, daha   âdemler, nedir sizin feryâdınız?” diye sordu. Kerem
                oku  çekmeye  kalmamış,  kuş  dile  gelip  de:  “Huuu,   “Kışa tutulduk, mağaraya kapandık, hâlimiz perişan-
                Allahverdioğlu,  üstünde  bir  kara  bulut  dolaşıyor,  er   dır.” Meğer o atlı Hızır Aleyhisselâm imiş. Kerem ile
                geç başına bir gelecek var; erinde mi gelsin, gecin-  Sofu’yu atın arkasına alıp “Yum gözünü zira atım de-
                de mi?” demesin mi? Kulaklarına inanamamış adam.   lidir, korkarsınız” dedi. Onlar da gözlerini yumup be-
                Durmuş, dinlemiş ama bir daha ne “gak” demiş ne   linden kucakladılar. Hızır Aleyhisselâm ata bir kamçı
                                                              vurup o saat Kerem ile Sofu’yu Erzurum’da bir konak
                “guk!’’ demiş ne “hey!” demiş ne “yok!”.
                                                              önüne getirip “Aç gözünü!” dedi.
                Bu parçayla ilgili aşağıdakilerden hangisi söyle-
                                                              Bu parçayla ilgili aşağıdakilerden hangisi söyle-
                nemez?
                                                              nemez?
                A)  Bir masalın düğüm bölümünden alınmıştır.
                                                              A)  Anlatmaya dayalı bir metinden alınmıştır.
                B)  Ses ve sözcük tekrarlarına yer verilmiştir.     B)  Kavuşamayan âşıklar üzerine söylenmiştir.
                C)  Olağanüstü ögelere yer verilmiştir.       C)  Mensur ve manzum parçalar içerir.
                D)  Konuşturma sanatına başvurulmuştur.       D)  Karşılıklı konuşmalardan yararlanılmıştır.
                E)  Tanrısal bakış açısı kullanılarak yazılmıştır.   E)  Olağanüstü olaya yer verilmiştir.





                                                          14.   Tasavvuf ve halk şairidir. 13 ve 14. yüzyılda Anadolu’da
                                                              etkin olan dinî-tasavvufi Türk şiirinin önemli temsilcile-
                                                              rindendir.  Mesnevisi;  Anadolu  sahası  Türk  edebiya-
                                                              tının, bir başka deyişle divan edebiyatının bilinen ilk
                                                              Yusuf  ile  Züleyhâ’sı  olması  bakımından  önemlidir.
                                                              Şairin Arapça ve Farsça kelimeler de kullandığı aruzla
                                                              yazılmış şiirlerinin yanı sıra hece ölçüsüyle dörtlükler
            12.   UNESCO tarafından “Yaşayan İnsan Hazinesi” se-  hâlinde  tasavvuf  anlayışına  bağlı  öğretici  şiirleri  de
                çilen Cumhuriyet Dönemi halk şairimiz aşağıda-  vardır.
                kilerden hangisidir?
                                                              Bu parçada sözü edilen şair aşağıdakilerin hangi-
                                                              sidir?
                A)  Murat Çobanoğlu
                                                              A)  Âşık Paşa
                B)  Âşık Mahzuni Şerif
                                                              B)  Ahmedî
                C)  Abdurrahim Karakoç
                                                              C)  Şeyyad Hamza
                D)  Şeref Taşlıova
                                                              D)  Hoca Mesud
                E)  Âşık Veysel
                                                              E)  Kul Mesud


                                                       238                           Diğer sayfaya geçiniz.
   235   236   237   238   239   240   241   242   243   244   245