Page 33 - 3 Adım Deneme Sınavları AYT-EA
P. 33

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI -
             AYT • TDE-SB1                                                         1. ADIM • 2. DENEME
                                            SOSYAL BİLİMLER-1 TESTİ
             1.  Bu testte sırasıyla, Türk Dili ve Edebiyatı (1-24), Tarih-1 (25-34), Coğrafya-1 (35-40) alanlarına ait toplam 40 soru vardır.
             2. Cevaplarınızı cevap kâğıdının Türk Dili ve Edebiyatı-Sosyal Bilimler-1 Testi için ayrılan kısmına işaretleyiniz.

            1.   Sait Faik, “düşünce ve duyuşlarını, kendi kurallarını   3.   Kader  anlamına  gelen  “fado”,  Portekiz’de  yaşayan
                geliştiren yeni bir sanatçı olarak başıboş ve özgür ya-  azınlık topluluklardan olan Romanların halk müziği-
                şama tutkularını anlamayan, buna karşı olan bir çev-  dir. Bu şarkılarda, özlenen bir şeye ya da kimseye
                rede” yetişmiştir. Onun aile çevresi ve öteki çevreler-  hiçbir zaman kavuşulamayacağı duygusu hâkimdir.
                le tam, düzenli, doyurucu ve destekleyici bir anlaşma   Fadonun balıkçı, kâşif ya da denizci olan sevgililerini,
                içinde olduğu söylenemez. İlk hikâyelerinden başla-  eşlerini denize uğurlayan ve onların geri dönmesini
                yarak bütün eserlerinin artistçe kendi üslubunda bir   umutla  bekleyen  kadınların  artık  beklenen  yakınla-
                yaşamı yadırgayanlarla çatışmalarının aynası oldu-  rının geri gelmemesi üzerine denize karşı yaktıkları
                ğu görülür. Bu soy bir çatışmanın olmadığı yerde de   ağıtlardan  doğduğuna  inanılmaktadır.  İspanya’nın
                çağının sanatının ve yerleşmiş sanat ölçülerini aşan   flamenkosu,  Arjantin’in  tangosu  gibi  Portekiz’in  fa-
                bir yeni ve güçlü sanat eserinin yeşeremeyeceği de   dosu da şiir diliyle zenginleşmiştir. Portekiz’in önemli
                açıktır. Böylece onda edebiyatı özentilerden roman-  ozanlarının türün anlatısal gücüne verdiği katkı bü-
                tik ucuzluklardan kurtarmak, bir başka kata yükselt-  yüktür. Klasik fado bir Portekiz gitar ve bir klasik gitar
                mek isteyen davranışın varlığı daha ilk adımlarında   eşliğinde tek bir şarkıcının performansıyla icra edil-
                belli olmaktadır.                             mektedir.  Modern  fadonun  ise  yaylı  çalgılar  dörtlü-
                                                              sünden tüm bir orkestraya kadar çeşitli uygulamaları
                Bu  parçada  altı  çizili  sözle  anlatılmak  istenen   mevcuttur.
                aşağıdakilerden hangisidir?
                                                              Bu parçaya göre “fado” ile ilgili aşağıdakilerden
                A)  Bencilce bir hayat anlayışı benimseme     hangisine değinilmemiştir?
                B)  Olduğundan farklı bir yaşam sürme
                                                              A)  Acı duyguları dile getirdiğine
                C)  Kendine göre bir yaşam şekli geliştirme   B)  Etnik bir kökene dayandığına
                D)  Toplumsal kurallara aykırı bir yaşam oluşturma  C)  Farklı biçimlerde icra edildiğine
                E)  Hayatı oyun gibi algılayıp yaşama         D)  Şairlerin katkıda bulunduğuna
                                                              E)  Dünyaya Portekiz’den yayıldığına





            2.   Yaratıcı yazarlar, yapıtlarının dünyaya verilmiş ben-
                zersiz yanıtlar olması için büyük bir çaba harcarken
                bir yapıtın neden benzersiz olduğunu görmeleri için
                ona bir başkasının ışığını düşürmeleri gerekir ki bu
                durum onlar için oldukça zorlayıcıdır.
                Bu cümleye göre yaratıcı yazarların işini zorlaştı-
                ran, aşağıdakilerden hangisidir?

                A)  Gerçek ve hayal gücünün çatışması
                B)  Başka yapıtlara duyulan hayranlığı
                C)  Etkilenme endişesi ve özgünlük arayışı
                D)  Kendini aşma ve yenileme arzusu
                E)  Takdir edilme ve dikkat çekme kaygısı





                                                       31                            Diğer sayfaya geçiniz.
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38