Page 147 - 3 Adım Deneme Sınavları AYT-SOZ
P. 147
AYT • TDE-SB1 2. ADIM • 1. DENEME
17. İlk şiir denemelerinde Abdülhak Hâmit ve Tevfik 19. İlk eserlerinde daha çok kadınların yetiştirilmesi ve
Fikret’in etkisinde kalır. O sıralarda gündeme gelen kadın psikolojisi üzerinde durmuş; zamanla kazan-
Arapça ve Farsça tamlamalar kullanılmadan yazılan dığı tecrübeler ve Millî Mücadele yıllarında Anadolu
“terkipsiz şiir” anlayışına ilgi duyar ve bu yolda şiir insanını tanıması, sosyal meselelere yönelmesine
yazma denemelerine girişir. Bu ilk dönem şiirlerin- sebep olmuştur. Kendine has bir üsluba sahip olan
den özellikle Fırtına ve Kar onun tanınmasını sağlar. sanatçının eserleri, özellikle cümle yapısı bakımın-
Terkipsiz fakat eski kelimelerin yer aldığı şiir dilinden dan çok eleştirilmiştir.
Ziya Gökalp’in uyarılarıyla halkın diline, vezinde ise
Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden
aruzdan heceye geçer; bu anlayıştaki ilk denemeleri-
hangisidir?
ni Türk Yurdu ve özellikle Yeni Mecmua’da yayımlar.
1919’da çıkan Peri Kızıyla Çoban Hikâyesi heceyle A) Halide Edip Adıvar
sade Türkçe şiir anlayışının başarılı örneklerinden
B) Peyami Safa
biri kabul edilir.
C) Refik Halit Karay
Bu parçada sözü edilen şair aşağıdakilerden han-
D) Ahmet Hikmet Müftüoğlu
gisidir?
E) Yakup Kadri Karaosmanoğlu
A) Faruk Nafiz Çamlıbel
B) Enis Behiç Koryürek
C) Orhan Seyfi Orhon
D) Yusuf Ziya Ortaç
E) Halit Fahri Ozansoy
18. ----, Türk şiirinde önemli bir kırılma noktası oluştur- 20. Yazarın romancılığında iki ayrı çizgi etkindir.
muştur. Var olan tüm şiir algı ve anlayışını kökten İstanbul’un İç Yüzü yazarın en yetkin romanı sayılır.
değiştirmiştir. Onlara göre anlam soyut, kapalı ve Yazar, 1920’de yayımlanan bu romanda roman tek-
anlaşılması güç hatta zaman zaman akıl dışı bir söy- niğinin dışında birbirinden kopuk parçaları mozaikler
leyişe sahip olmalıdır. Sanat ve dil anlayışlarındaki hâlinde birleştirerek İstanbul’u bütün renk ve çizgi-
alışılmışın dışında tutumları nedeniyle şiirlerine “ka- leriyle yansıtmıştır. Türkiye’ye dönüşünden sonra
palı şiir”, “anlamsız şiir”, “soyut şiir” gibi isimler veril- yazdığı romanlarda daha çok kişiye seslenme, daha
miştir. Sözcüklerin çağrışımlarla çoğalmasına önem fazla satma ve okunma kaygısıyla sanatı bir kenara
vermiş, kapılarını imgeye sonuna kadar açmışlardır. bırakıp ticari eserlere yönelmiştir.
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden Bu parçada sözü edilen yazar aşağıdakilerden
hangisi getirilmelidir? hangisidir?
A) Yedi Meşaleciler A) Refik Halit Karay
B) I. Yeni
B) Falih Rıfkı Atay
C) Hisarcılar C) Sait Faik Abasıyanık
D) Fecriati D) Memduh Şevket Esendal
E) II. Yeni
E) Sabahattin Ali
145 Diğer sayfaya geçiniz.