Page 147 - 3 Adım Deneme Sınavları AYT-SOZ
P. 147

AYT • TDE-SB1                                                         2. ADIM • 1. DENEME

            17.   İlk  şiir  denemelerinde  Abdülhak  Hâmit  ve  Tevfik   19.  İlk eserlerinde daha çok kadınların yetiştirilmesi ve
                Fikret’in etkisinde kalır. O sıralarda gündeme gelen   kadın  psikolojisi  üzerinde  durmuş;  zamanla  kazan-
                Arapça ve Farsça tamlamalar kullanılmadan yazılan   dığı tecrübeler ve Millî Mücadele yıllarında Anadolu
                “terkipsiz şiir” anlayışına ilgi duyar ve bu yolda şiir   insanını  tanıması,  sosyal  meselelere  yönelmesine
                yazma  denemelerine  girişir.  Bu  ilk  dönem  şiirlerin-  sebep olmuştur. Kendine has bir üsluba sahip olan
                den özellikle Fırtına ve Kar onun tanınmasını sağlar.   sanatçının  eserleri,  özellikle  cümle  yapısı  bakımın-
                Terkipsiz fakat eski kelimelerin yer aldığı şiir dilinden   dan çok eleştirilmiştir.
                Ziya Gökalp’in uyarılarıyla halkın diline, vezinde ise
                                                              Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden
                aruzdan heceye geçer; bu anlayıştaki ilk denemeleri-
                                                              hangisidir?
                ni Türk Yurdu ve özellikle Yeni Mecmua’da yayımlar.
                1919’da çıkan Peri Kızıyla Çoban Hikâyesi heceyle   A)  Halide Edip Adıvar
                sade  Türkçe  şiir  anlayışının  başarılı  örneklerinden
                                                              B)  Peyami Safa
                biri kabul edilir.
                                                              C)  Refik Halit Karay
                Bu parçada sözü edilen şair aşağıdakilerden han-
                                                              D)  Ahmet Hikmet Müftüoğlu
                gisidir?
                                                              E)  Yakup Kadri Karaosmanoğlu
                A)  Faruk Nafiz Çamlıbel

                B)  Enis Behiç Koryürek
                C)  Orhan Seyfi Orhon
                D)  Yusuf Ziya Ortaç
                E)  Halit Fahri Ozansoy









            18.  ----, Türk şiirinde önemli bir kırılma noktası oluştur-  20.   Yazarın  romancılığında  iki  ayrı  çizgi  etkindir.
                muştur.  Var  olan  tüm  şiir  algı  ve  anlayışını  kökten   İstanbul’un İç Yüzü yazarın en yetkin romanı sayılır.
                değiştirmiştir.  Onlara  göre  anlam  soyut,  kapalı  ve   Yazar, 1920’de yayımlanan bu romanda roman tek-
                anlaşılması güç hatta zaman zaman akıl dışı bir söy-  niğinin dışında birbirinden kopuk parçaları mozaikler
                leyişe sahip olmalıdır. Sanat ve dil anlayışlarındaki   hâlinde  birleştirerek  İstanbul’u  bütün  renk  ve  çizgi-
                alışılmışın dışında tutumları nedeniyle şiirlerine “ka-  leriyle  yansıtmıştır.  Türkiye’ye  dönüşünden  sonra
                palı şiir”, “anlamsız şiir”, “soyut şiir” gibi isimler veril-  yazdığı romanlarda daha çok kişiye seslenme, daha
                miştir. Sözcüklerin çağrışımlarla çoğalmasına önem   fazla satma ve okunma kaygısıyla sanatı bir kenara
                vermiş, kapılarını imgeye sonuna kadar açmışlardır.  bırakıp ticari eserlere yönelmiştir.

                Bu  parçada  boş  bırakılan  yere  aşağıdakilerden      Bu  parçada  sözü  edilen  yazar  aşağıdakilerden
                hangisi getirilmelidir?                       hangisidir?

                A)  Yedi Meşaleciler                          A)  Refik Halit Karay
                B)  I. Yeni
                                                              B)  Falih Rıfkı Atay
                C)  Hisarcılar                                C)  Sait Faik Abasıyanık
                D)  Fecriati                                  D)  Memduh Şevket Esendal
                E)  II. Yeni
                                                              E)  Sabahattin Ali



                                                       145                           Diğer sayfaya geçiniz.
   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152