Page 148 - 3 Adım Deneme Sınavları AYT-SOZ
P. 148
AYT • TDE-SB1 2. ADIM • 1. DENEME
21. Türk şiirinin mihenk taşlarından biri olan ve şiire 23. 1949 yılında kabaca “benzetmeci” türde oyunlarla
tema, biçim açısından yenilik getiren ----, hikâye tü- başladığı tiyatro yazarlığını, 1960’lı yılların hemen
ründe de eser kaleme almıştır. Savunduğu davasını başından itibaren temelli bir biçimde değiştirerek ya-
düzyazı alanında da güçlü kalemiyle kanıtlamıştır. bancılaştırmaya dayalı “epik” bir anlayışa dönüştür-
Hikâyelerini Çehov tarzında yazmış, olay örgüsü ya- müştür. Keşanlı Ali Destanı ile başlayan ve Sersem
ratmadan durum ve kişiler üzerinde güçlü tespitler Kocanın Kurnaz Karısı, Gözlerimi Kaparım Vazifemi
yapmıştır. ---- eserinde ilk hikâyesinden son hikâye- Yaparım gibi Türk tiyatrosunun bugüne dek en fazla
sine kadar benzer temalar üzerinde durmuş, yapmak sahnelenmiş oyunlarıyla süren bu “epik” dönemi, sa-
istediği sosyal eleştirileri çoğu zaman kahraman an- dece yazar için değil tiyatro yazınımız için de bir dö-
latıcının ağzından söylemiştir. Basit ve küçük insa- nüm noktası olarak kabul edilebilir. Yazarın epik tiyat-
nın alelade yaşayışını anlatan bu hikâyeler şiirleriyle roya kattığı Türk halk tiyatrosu geleneğinin göstermeci
aynı doğrultuda oluşmuştur. ögeleri, Türk tiyatro yazınının ilk örneklerinin görüldü-
ğü Tanzimat Dönemi’nden beri tartışılagelen “ulusal
Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden tiyatro” ve “Türk tiyatrosunun kimliği” sorunlarına farklı
hangisi getirilmelidir?
ve özgün bir açılım da getirmiş; bu açılım Türk oyun
A) Sait Faik Abasıyanık - Semaver yazarlığının önünde yeni bir kulvar açmıştır.
B) Orhan Veli - Hoşgör Köftecisi
Bu parçada söz edilen sanatçı aşağıdakilerden
C) Nâzım Hikmet - Sevdalı Bulut
hangisidir?
D) Halikarnas Balıkçısı - Gülen Ada
A) Turgut Özakman
E) Sabahattin Ali - Değirmen
B) Muhsin Ertuğrul
C) Musahipzâde Celâl
D) Orhan Asena
22. Hacivat ─ Of hay hak... Ben bendenize, ben duacı-
nıza, ben hake, ben hakisare eli yüzü yunmuş, el fazı E) Haldun Taner
düzgün hoşsohbet fasihullisan musaha beti tatlı.
Karagöz ─ (Pencereden) Hoşgeldin keçi suratlı.
Hacivat ─ Geliverse karşıma o söylese ben dinle-
sem, ben söylesem o dinlese. 24. ---- doğanın olduğu gibi temsili yerine duyguların ve iç
dünyanın ön plana çıkarıldığı 20. yüzyıl sanat akımı-
Karagöz ─ (Penceresinden) Şu Hacivat da benden
dır. Almanya’da pozitivizm, natüralizm ve empresyo-
bir temiz dayak yese.
nizm akımlarına karşı ortaya çıkmıştır. ---- ise ilk olarak
Alman düşünür Martin Heidegger tarafından ortaya
Hacivat ─ Her ikimiz de söyleşirken bizi temaşaya
atılmış, İkinci Dünya Savaşı yıllarında Fransız düşünür
tenezzül eden ahibba safayad olsalar diyelim, işimi-
ve romancı Sartre’ın akımı benimsemesi ve edebiyata
zi Mevlam rast getire, yar bana bir eğlence meded!
uygulaması ile bütün dünyada yaygınlaşmıştır.
Aman bana bir eğlence meded!..
İçerik özellikleri dikkate alındığında bu parça Bu parçada boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağı-
hangi bölümden alınmış olabilir? dakilerden hangisi getirilmelidir?
A) Tekerleme A) Ekspresyonizm - Egzistansiyalizm
B) Empresyonizm - Fütürizm
B) Muhavere
C) Parnasizm - Natüralizm
C) Bitiş
D) Fasıl D) Dadaizm - Sembolizm
E) Mukaddime E) Kübizm - Realizm
146 Diğer sayfaya geçiniz.