Page 325 - 3 Adım Deneme Sınavları AYT-SOZ
P. 325
AYT • SB2 3. ADIM • 2. DENEME
42. Hartmann, önce, aralarında bir bağlılık bulunduğuna
41 - 46. soruları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi
da değinmekle beraber, bilgi düzeni ile varlık düzeni-
dersini yasal olarak almak zorunda olmayan
ni birbirinden ayırmak gerektiğini öğütlüyor ve şimdiye
veya farklı müfredat ile alanlar cevaplayacaktır.
kadar düşülmüş olan tüm yanılgıların bunları birbirine
41. Aristoteles felsefeyi varlık olarak varlık araştırması karıştırmaktan doğduğunu ileri sürüyor. Ona göre, varlık
sayar. Varlık olarak varlık deyimi bize bir şeyin ken- düzeninde, alttan üste doğru şöylece sıralanan dört ba-
dine özdeş oluşunu duyurur, bir şeyin öz yapısını samak var: Özdeksel (maddi) varlık basamağı, örgensel
düşündürür. Bir şeyi o şey kılan temel değişmez ni- (uzvi) varlık basamağı, ruhsal (ruhi) varlık basamağı,
telikleri o şeye uğrayan, o şey için zorunlu olmayan tinsel (manevi) varlık basamağı. Basamakların en yalın-
niteliklerden ayırmamız gerekir. Bir şeyin her zaman cı özdeksel ve en karmaşığı tinsel olandır. Hartmann’a
olduğuyla ara sıra olduğunu karıştırmak bizi yanlışa göre felsefenin en büyük yanılgısı, temel ilkenin ya da
düşürür. Örneğin hekim hekimdir, hekim olarak alın- evrenin nedeninin bunlardan sadece birinde, eş deyişle
malıdır, onun ara sıra iyi yemek yapıyor olması, hatta tek’te aranmasıdır. Hartmann şöyle diyor: "Ne tinsel ba-
her zaman iyi yemek yapıyor olması rastlantısaldır, samaktan yola çıkılarak özdeksel evren, ne de özdeksel
aşçının bir hastayı iyileştirebilmesi nasıl rastlantıysa. basamaktan yola çıkılarak tinsel yaşam anlaşılabilir."
A. Timuçin’in Düşünce Tarihi adlı eserinden alı- O. Hançerlioğlu’nun Düşünce Tarihi adlı eserin-
nan bu parçada “Varlık olarak varlık” deyimiyle den alınan bu parçadan aşağıdaki yargılardan
anlatılmak istenen aşağıdakilerden hangisidir? hangisine ulaşılabilir?
A) Bir şeyi başka bir şeye göre değil, bir şeyi kendisi A) Varlık epistemoloji ve ontolojinin ilişkilendirilmesi
olarak ele almak gerektiği yoluyla açıklanmalıdır.
B) Varlığın rastlantısal özelliklerinin ona form ka- B) Varlık basamaklarından her birine ait bir yasa di-
zandırdığı ğerlerine de uygulanmalıdır.
C) Bir şeyi o şey yapanın değişebilir nitelikte olduğu C) Varlık basamakları alttan üste doğru yalınlaş-
maktadır.
D) Varlığı varlık yapan ilkelerin maddesel özelliğe
sahip olması gerektiği D) Felsefe nesnel dünyayı sadece tinsel basamakla
anlayabilir.
E) Varlığın değişiminin özün değişimi anlamına gel-
diği E) Her varlık basamağı kendi içinde açıklanmalıdır.
43. Bazen bireyler yasaklanan bir davranışın mantıksız
ve gereksiz olduğunu düşünse de ödüllendirilmek ya
da cezadan kaçınmak için sosyal etkiye uyma dav-
ranışı gösterirler. Böyle bir kabul bireyde içselleşti-
rilmediği için bu davranış ancak gözetlendiği sürece
varlığını devam ettirir ve bu süre boyunca birey sos-
yal etkiye itaat eder.
Bu parçada sosyal etki sonucu ortaya çıkan itaa-
tin hangi yönü vurgulanmıştır?
A) Normatif bir uyuma neden olduğu
B) Özdeşleşme sonucu gerçekleştiği
C) Kalıcı davranış değişikliğine neden olduğu
D) Bireyin isteğine bağlı oluştuğu
E) Doğru davranma ihtiyacından kaynaklandığı
323 Diğer sayfaya geçiniz.