Page 325 - 3 Adım Deneme Sınavları AYT-SOZ
P. 325

AYT • SB2                                                             3. ADIM • 2. DENEME

                                                          42.  Hartmann,  önce,  aralarında  bir  bağlılık  bulunduğuna
                41 - 46. soruları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi
                                                              da  değinmekle  beraber,  bilgi  düzeni  ile  varlık  düzeni-
                dersini  yasal  olarak  almak  zorunda  olmayan
                                                              ni birbirinden ayırmak gerektiğini öğütlüyor ve şimdiye
                veya farklı müfredat ile alanlar cevaplayacaktır.
                                                              kadar  düşülmüş  olan  tüm  yanılgıların  bunları  birbirine
            41.  Aristoteles  felsefeyi  varlık  olarak  varlık  araştırması   karıştırmaktan doğduğunu ileri sürüyor. Ona göre, varlık
                sayar. Varlık olarak varlık deyimi bize bir şeyin ken-  düzeninde, alttan üste doğru şöylece sıralanan dört ba-
                dine  özdeş  oluşunu  duyurur,  bir  şeyin  öz  yapısını   samak var: Özdeksel (maddi) varlık basamağı, örgensel
                düşündürür. Bir şeyi o şey kılan temel değişmez ni-  (uzvi)  varlık  basamağı,  ruhsal  (ruhi)  varlık  basamağı,
                telikleri o şeye uğrayan, o şey için zorunlu olmayan   tinsel (manevi) varlık basamağı. Basamakların en yalın-
                niteliklerden ayırmamız gerekir. Bir şeyin her zaman   cı özdeksel ve en karmaşığı tinsel olandır. Hartmann’a
                olduğuyla ara sıra olduğunu karıştırmak bizi yanlışa   göre felsefenin en büyük yanılgısı, temel ilkenin ya da
                düşürür. Örneğin hekim hekimdir, hekim olarak alın-  evrenin nedeninin bunlardan sadece birinde, eş deyişle
                malıdır, onun ara sıra iyi yemek yapıyor olması, hatta   tek’te aranmasıdır. Hartmann şöyle diyor: "Ne tinsel ba-
                her zaman iyi yemek yapıyor olması rastlantısaldır,   samaktan yola çıkılarak özdeksel evren, ne de özdeksel
                aşçının bir hastayı iyileştirebilmesi nasıl rastlantıysa.  basamaktan yola çıkılarak tinsel yaşam anlaşılabilir."

                A. Timuçin’in Düşünce Tarihi adlı eserinden alı-     O. Hançerlioğlu’nun Düşünce Tarihi adlı eserin-
                nan  bu  parçada  “Varlık  olarak  varlık”  deyimiyle   den  alınan  bu  parçadan  aşağıdaki  yargılardan
                anlatılmak istenen aşağıdakilerden hangisidir?  hangisine ulaşılabilir?

                A)  Bir şeyi başka bir şeye göre değil, bir şeyi kendisi   A)  Varlık epistemoloji ve ontolojinin ilişkilendirilmesi
                  olarak ele almak  gerektiği                   yoluyla açıklanmalıdır.

                B)  Varlığın  rastlantısal  özelliklerinin  ona  form  ka-  B)  Varlık basamaklarından her birine ait bir yasa di-
                  zandırdığı                                    ğerlerine de uygulanmalıdır.
                C)  Bir şeyi o şey yapanın değişebilir nitelikte olduğu  C)  Varlık  basamakları  alttan  üste  doğru  yalınlaş-
                                                                maktadır.
                D)  Varlığı  varlık  yapan  ilkelerin  maddesel  özelliğe
                  sahip olması gerektiği                      D)  Felsefe nesnel dünyayı sadece tinsel basamakla
                                                                anlayabilir.
                E)  Varlığın değişiminin özün değişimi anlamına gel-
                  diği                                        E)  Her varlık basamağı kendi içinde açıklanmalıdır.




                                                          43.  Bazen bireyler yasaklanan bir davranışın mantıksız
                                                              ve gereksiz olduğunu düşünse de ödüllendirilmek ya
                                                              da cezadan kaçınmak için sosyal etkiye uyma dav-
                                                              ranışı gösterirler. Böyle bir kabul bireyde içselleşti-
                                                              rilmediği için bu davranış ancak gözetlendiği sürece
                                                              varlığını devam ettirir ve bu süre boyunca birey sos-
                                                              yal etkiye itaat eder.
                                                              Bu parçada sosyal etki sonucu ortaya çıkan itaa-
                                                              tin hangi yönü vurgulanmıştır?
                                                              A) Normatif bir uyuma neden olduğu
                                                              B) Özdeşleşme sonucu gerçekleştiği

                                                              C) Kalıcı davranış değişikliğine neden olduğu
                                                              D) Bireyin isteğine bağlı oluştuğu
                                                              E) Doğru davranma ihtiyacından kaynaklandığı


                                                       323                           Diğer sayfaya geçiniz.
   320   321   322   323   324   325   326   327   328   329   330