Page 48 - 3 Adım AYT Felsefe Grubu
P. 48
PSİKOLOJİ 3. ADIM
7. İnsanların belleği olmasaydı, bir insan belirli bir deneyimden 9. I. Bireyler bazen etraflarında olup biten bazı durumları dik-
öğrendiği davranış ve görüşleri saklayamaz, her defasında kat etmeseler de öğrenebilirler. Örneğin bireyin kendisini
aynı davranışları yeni baştan öğrenmek zorunda kalırdı. gün içinde sevmediği bir reklam müziğini tekrar ederken
Belleğin olmadığı yerde öğrenimden ve öğrenilen şeylerin bulması.
birikiminden söz edilemez. Bellek sayesinde insanoğlu dil ve
II. Çoğu zaman yaşam içinde bazı sorunlarla karşılaşan bi-
kültürü geliştirebilmiş ve böylece son derece karmaşık modern
reyler o anda o sorunlara çözüm bulamazlar. Sonrasında
toplumlar oluşturabilmiştir. Sinir sistemimiz 10 bin yıl öncesine
aniden sorunun çözümü zihinde canlanabilir. Örneğin bir
göre aynı potansiyele sahiptir, ne var ki kültürümüz ve toplumsal
fizik sorusunu çok uğraşsa da çözemeyen bir öğrencinin
hayatımız 10 bin yıl öncesinden binlerce defa daha karmaşıktır.
soruyu çözmekten vazgeçip arkadaşları ile buluştuğu sı-
Bellek yeteneğini hesaba katmadan insanın bu günkü ulaştığı
rada bir anda doğru çözümü bulması.
aşamayı anlamaya olanak yoktur.
Verilen öncüllerde örneklendirilen öğrenme türleri sırasıyla
Doğan Cüceloğlu’nun İnsan ve Davranışı adlı eserinden aşağıdakilerden hangisidir?
alınan bu parçada bellek ile ilgili aşağıdakilerden hangisi
A) Kavrayış yoluyla öğrenme - Gizil öğrenme
vurgulanmıştır?
B) Gizil öğrenme - Koşullanma yoluyla öğrenme
A) Bilginin kalıcı deposu olduğu
C) Koşullanma yoluyla öğrenme - Kavrayış yoluyla öğrenme
B) Süreç içerisinde kapasitesinin geliştiği
D) Gizil öğrenme - Kavrayış yoluyla öğrenme
C) Her insanda aynı yeterlilikte olmadığı
E) Kavrayış yoluyla öğrenme- Koşullanma yoluyla öğrenme
D) Sosyalleşmeden bağımsız olduğu
E) Salt biyolojik kökene sahip olduğu
10. Zekânın, öğrenme üzerinde etkili olduğu düşünülen etmenlerden
biri olduğu söylenebilir. Konunun uzmanları tarafından farklı
tanımları yapılsa da hem kalıtımın hem de çevrenin zekâ üzerinde
etkili olduğu kabul edilmektedir. Doğrudan gözlenemeyen zekâ,
psikoloji biliminin konusu olması bakımından yine de ölçülebilir
bir niteliğe sahiptir. Zekâyı ölçmek için psikologlar tarafından
8. Bir davranışın öğrenilmiş olması demek; o davranışın yaşantı farklı zekâ testleri geliştirilmiştir. Bu testlerin uygulanması
yoluyla edinilmesi, davranışta kalıcı bir değişiklik oluşturması, uzmanlar tarafından yapılmalı ve sonuçları yine uzmanlar
belli bir süreklilik içermesi demektir. Fakat bazı davranışlar tarafından değerlendirilmelidir. Yapılan testlerden elde edilen
öğrenme sonucu ortaya çıkmamaktadır. sonuçlar bireyin doğru şekilde eğitilmesi ya da tedavi edilmesi
amacıyla kullanılır. Bununla beraber psikologlar farklı zekâ
Buna göre; türlerinin varlığından da söz ederler. Örneğin Thorndike zekâyı
soyut zekâ, sosyal zekâ ve mekanik zekâ olmak üzere üçe
I. Karettakaretta türü kaplumbağaların kumdan çıkıp denize
ayırır. Gardner ise birbirinden bağımsız ve her biri beyindeki
doğru gitmesi
ayrı bir sistem tarafından kendi kurallarına göre işleyen 9 zekâ
II. Diz kapağına hafifçe çekiçle dokunulması sonucu bacağın çeşidi olduğunu savunur.
öne doğru atılma hareketi
Bu parçadan aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılabilir?
III. Market alışverişine giden birinin çok susadığı için içecek
reyonuna yönelmesi A) Zekânın psikolojinin konusu olmasında pratik bir kaygı
verilen öncüller sırasıyla aşağıdaki öğrenilmemiş davra- belirleyici olmuştur.
nışlardan hangilerine örnek oluşturur? B) Zekâ testleri, hangi bireylerin daha başarılı olduğunu be-
lirlemek amacıyla kullanılır.
A) refleks, içgüdü, dürtü
C) Bütün insanlarda baskın tek bir zekâ türü vardır.
B) dürtü, refleks, içgüdü
D) Zekâ puanı düşük olan bireylerin öğrenme davranışı gös-
C) içgüdü, refleks, dürtü
termesi beklenemez.
D) refleks, dürtü, içgüdü
E) Zekânın belirleyicisi genler olduğundan sonradan gelişti-
E) içgüdü, dürtü, refleks rilmesi mümkün değildir.
46