Page 48 - 3 ADIM AYT FELSEFE GRUBU
P. 48

PSİKOLOJİ                                                                                    3. ADIM




        7.   İnsanların belleği olmasaydı, bir insan belirli bir deneyimden   9.   I. Bireyler bazen etraflarında olup biten bazı durumları dik-
            öğrendiği davranış ve görüşleri saklayamaz, her defasında   kat etmeseler de öğrenebilirler. Örneğin bireyin kendisini
            aynı davranışları yeni baştan öğrenmek zorunda kalırdı.   gün içinde sevmediği bir reklam müziğini tekrar ederken
            Belleğin olmadığı yerde öğrenimden ve öğrenilen şeylerin   bulması.
            birikiminden söz edilemez. Bellek sayesinde insanoğlu dil ve
                                                                    II. Çoğu zaman yaşam içinde bazı sorunlarla karşılaşan bi-
            kültürü geliştirebilmiş ve böylece son derece karmaşık modern
                                                                      reyler o anda o sorunlara çözüm bulamazlar. Sonrasında
            toplumlar oluşturabilmiştir. Sinir sistemimiz 10 bin yıl öncesine
                                                                      aniden sorunun çözümü zihinde canlanabilir. Örneğin bir
            göre aynı potansiyele sahiptir, ne var ki kültürümüz ve toplumsal
                                                                      fizik sorusunu çok uğraşsa da çözemeyen bir öğrencinin
            hayatımız 10 bin yıl öncesinden binlerce defa daha karmaşıktır.
                                                                      soruyu çözmekten vazgeçip arkadaşları ile buluştuğu sı-
            Bellek yeteneğini hesaba katmadan insanın bu günkü ulaştığı
                                                                      rada bir anda doğru çözümü bulması.
            aşamayı anlamaya olanak yoktur.
                                                                   Verilen öncüllerde örneklendirilen öğrenme türleri sırasıyla
            Doğan Cüceloğlu’nun İnsan ve Davranışı adlı eserinden   aşağıdakilerden hangisidir?
            alınan bu parçada bellek ile ilgili aşağıdakilerden hangisi
                                                                   A)  Kavrayış yoluyla öğrenme - Gizil öğrenme
            vurgulanmıştır?
                                                                   B)  Gizil öğrenme - Koşullanma yoluyla öğrenme
            A)  Bilginin kalıcı deposu olduğu
                                                                   C)  Koşullanma yoluyla öğrenme - Kavrayış yoluyla öğrenme
            B)  Süreç içerisinde kapasitesinin geliştiği
                                                                   D)  Gizil öğrenme - Kavrayış yoluyla öğrenme
            C)  Her insanda aynı yeterlilikte olmadığı
                                                                   E)  Kavrayış yoluyla öğrenme- Koşullanma yoluyla öğrenme
            D)  Sosyalleşmeden bağımsız olduğu
            E)  Salt biyolojik kökene sahip olduğu









                                                               10.  Zekânın, öğrenme üzerinde etkili olduğu düşünülen etmenlerden
                                                                   biri olduğu söylenebilir. Konunun uzmanları tarafından farklı
                                                                   tanımları yapılsa da hem kalıtımın hem de çevrenin zekâ üzerinde
                                                                   etkili olduğu kabul edilmektedir. Doğrudan gözlenemeyen zekâ,
                                                                   psikoloji biliminin konusu olması bakımından yine de ölçülebilir

                                                                   bir niteliğe sahiptir. Zekâyı ölçmek için psikologlar tarafından
        8.   Bir davranışın öğrenilmiş olması demek; o davranışın yaşantı   farklı zekâ testleri geliştirilmiştir. Bu testlerin uygulanması
            yoluyla edinilmesi, davranışta kalıcı bir değişiklik oluşturması,   uzmanlar tarafından yapılmalı ve sonuçları yine uzmanlar
            belli bir süreklilik içermesi demektir. Fakat bazı davranışlar   tarafından değerlendirilmelidir. Yapılan testlerden elde edilen
            öğrenme sonucu ortaya çıkmamaktadır.                   sonuçlar bireyin doğru şekilde eğitilmesi ya da tedavi edilmesi
                                                                   amacıyla kullanılır. Bununla beraber psikologlar farklı zekâ
            Buna göre;                                             türlerinin varlığından da söz ederler. Örneğin Thorndike zekâyı
                                                                   soyut zekâ, sosyal zekâ ve mekanik zekâ olmak üzere üçe
             I. Karettakaretta türü kaplumbağaların kumdan çıkıp denize
                                                                   ayırır. Gardner ise birbirinden bağımsız ve her biri beyindeki
               doğru gitmesi
                                                                   ayrı bir sistem tarafından kendi kurallarına göre işleyen 9 zekâ
             II. Diz kapağına hafifçe çekiçle dokunulması sonucu bacağın   çeşidi olduğunu savunur.
               öne doğru atılma hareketi
                                                                   Bu parçadan aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılabilir?
            III. Market alışverişine giden birinin çok susadığı için içecek
               reyonuna yönelmesi                                  A)  Zekânın  psikolojinin  konusu  olmasında  pratik  bir  kaygı

            verilen öncüller sırasıyla aşağıdaki öğrenilmemiş davra-   belirleyici olmuştur.
            nışlardan hangilerine örnek oluşturur?                 B)  Zekâ testleri, hangi bireylerin daha başarılı olduğunu be-
                                                                      lirlemek amacıyla kullanılır.
            A)  refleks, içgüdü, dürtü
                                                                   C)  Bütün insanlarda baskın tek bir zekâ türü vardır.
            B)  dürtü, refleks, içgüdü
                                                                   D)  Zekâ puanı düşük olan bireylerin öğrenme davranışı gös-
            C)  içgüdü, refleks, dürtü
                                                                      termesi beklenemez.
            D)  refleks, dürtü, içgüdü
                                                                   E)  Zekânın belirleyicisi genler olduğundan sonradan gelişti-
            E)  içgüdü, dürtü, refleks                                rilmesi mümkün değildir.




        46
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53