Page 134 - 3 ADIM DENEME SINAVI (AYT) AYT KİTAP SOZ 3.ADIM
P. 134
AYT • SB2 3. ADIM • 5. DENEME
22. Hizmet sektörü içinde yer alan yönetim bölgeleri; ya- 24. Ey güzel doğa!
pılan faaliyetlere bağlı olarak çeşitli işlevsel hizmet
bölgelerine ayrılmıştır. Örneğin; Karayolları Genel Estetik yaratımın biricik objesi
Müdürlüğü, 18 bölge müdürlüğü ile işlevsel hizmet
Estetiğin güzellik fenomeni olsan da
bölgelerine ayrılmış ve ülke geneline hizmet veren
bir kurumdur. Süjenin zihnidir maddeyi tinselleştiren
Kurumların bu şekilde bölgelere ayrılmasında Onu o olmaktan çıkarıp, onu aşkın hale getiren
aşağıdakilerden hangisinin etkisi daha azdır?
Bu şiirde vurgulanmak istenen yargı aşağıdaki-
A) İşleyişi hızlandırmak
lerden hangisidir?
B) Aksaklıkları azaltmak
A) Sanat eseri doğanın yansımasının sonucu oluşur.
C) Yüksek gelir sağlamak
B) Ortak estetik yargılar üzerinde uzlaşı sağlanabilir.
D) Denetimi kolaylaştırmak
C) Sanat estetik öznenin yaratıcılığının ürünüdür.
E) Hizmetleri yurt geneline yaymak
D) Sanatın en önemli özelliği evrenselliğidir.
E) Alımlayıcının beğenisi sanat eserine değer ka-
zandırır.
25. - Kant, hakkında bilgi elde edilebilecek olan şeylerin
yalnızca fenomenler; yapılması gereken öncelikli işin
23. Nietzsche’ye göre değerli olan, kişinin kendi iradesi de fenomenlerin bilgisine hangi yolla ulaşılabileceği-
ile edimlerini ve daha da iddialı olarak, “iyi”yi belirle- nin bulunması olduğunu düşünmüştür. Yani aslında
yebilmesidir. İyi ve kötünün belirleyicisi olan insanın öncelikli olarak yapmaya çalıştığı şey bilgi yetimizin
bu durumunu “güç istemi” kavramı ile açıklar. Ona sınırlarını belirlemeye çalışmaktır. Çünkü ona göre
göre saygı duyulası insan güç istencine sahip olan- görünüşler dünyasının dışında kalan “kendinde şey”
dır. Bununla ilgili olarak Nietzsche Böyle Buyurdu bilgi yetimizin dışında kalan bir varlık alanıdır.
Zerdüşt adlı eserinde “Bulduğu ile yetinmek, her şeyi - Hegel ise bilginin bütün bir tarihsel gelişim sürecinin
tadabilmek: en iyi damak zevki değildir bu! Yemek sonunda kendisiyle özdeş olan Geist’a yani mutlak
seçen en inatçı dillere ve midelere saygı duyarım olana varacağını savunur. Bilgi yetisinin ne olduğu
ben. “Ben” ve “Evet” ve “Hayır” demeyi öğrenmişler- ve sınırı felsefenin uğraşması gereken bir sorun de-
dir onlar.” demiştir.
ğildir. Çünkü o özne ve nesneyi birbirinden ayrı ko-
Bu parçadan aşağıdakilerden hangisine ulaşılabi- numlandırmaz.
lir?
Buna göre bu iki görüş için aşağıdakilerden han-
A) Evrensel bir ahlak yasasının mümkün olmadığına gisi söylenebilir?
B) Ahlaklı kişinin geleneğe bağlılık göstermesi ge- A) Bilgiye ulaşma konusunda insanın yeteneklerinin
rektiğine sınırlı olduğu
C) Bireysel yönelimlerin kişiyi erdemden yoksun bı- B) Bilinebilir tek alanın görüngüler dünyası olduğu
rakacağına
C) Felsefenin metafizik alana yönelmesi gerektiği
D) Bireyin toplumsal değerlerden kopmaması gerektiğine
D) Varlığını yalnızca kendisine borçlu bir hakikatin
E) Kişinin iyi ve kötüyü ayırt etme yetisine sahip ol- kabul edildiği
madığına
E) Varlığın bilgisine deneyimler yoluyla ulaşılabileceği
132 Diğer sayfaya geçiniz.