Page 139 - 3 ADIM DENEME SINAVI (AYT) AYT KİTAP SOZ 3.ADIM
P. 139
AYT • SB2 3. ADIM • 5. DENEME
40. - - - - güzel davranışların kaynağıdır. Nezaketin ve 42. Ne zaman farkına varırız acaba? Dünde ve yarında
zarafetin kaynağıdır. Kişi, buna ne kadar uygun dav- yaşamanın verdiği acının, endişenin ve korkunun
ranıyorsa tasavvufta o kadar ilerlemiş demektir. İlk zihnimizde ve bedenimizde bıraktığı zararların… Ne
sufiler, hayatın her alanı ile ilgili böyle kurallar koy- değiştiremeyeceğimiz bir geçmişte yaşamak ne de
muştur. Bu kurallara - - - - ve - - - - adı verilir. olasılıklarla dolu bilinmeyen bir gelecek için endişe
duymak gerek. Her ikisi arasında doğru bir ölçüyü
Metinde boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıdaki- nasıl mı buluruz? Tabi ki “an”da “ben”ini bularak ve
lerden hangisi getirilmelidir? şimdinin içinde kendini gerçekleştirerek.
A) Mâsîva – Adap – Tezkiye Bu parça aşağıdaki filozof ve yaklaşımlarından
B) Edep – Adap – Erkân hangisiyle ilişkilendirilebilir?
C) Edep – Tasavvuf – Adap A) Bentham’ın utilitarizmi
D) Tezkiye – Adap – Mâsîva B) Hobbes’un egoizmi
E) Tezkiye – Mâsîva – Edep C) Epiküros’un hedonizmi
D) Aristoteles’in altın ortası
E) Sokrates’in erdem etiği
41 - 46. soruları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi
dersini yasal olarak almak zorunda olmayan
veya farklı müfredat ile alanlar cevaplayacaktır.
41. İnsanları öyle bir noktaya varmış sayalım ki, doğal ya-
şama halindeyken korunmalarını güçleştiren engel-
ler, diretme güçleriyle, tek tek her kişinin bu durumda
kalabilmek için harcayacağı çabalara üstün gelsin. O
zaman, bu ilkel durum sürüp gidemez artık; insan- 43. Bir davranışın anlaşılmasında o davranışa neden
lar yaşayışlarını değiştirmezlerse, yok olup giderler. olan duyguları bilmek çok önemlidir. Özellikle de
Ama insanlar yeni güçler yaratamadıklarına, eldeki duygular çok yoğun yaşandığında, duygunun ne-
güçleri birleştirip kullanmaktan başka bir şey yapa- den olduğu davranışı değiştirmek çok zordur. Kaygı
madıklarına göre, kendilerini korumak için yapacak- duygusu çok yoğun olan bir insanın mantıklı hareket
ları tek şey, birleşerek diretme gücünü alt edebilecek etmesi zordur. Fakat bazen de duygular insanı tehli-
bir güç birliği kurmak, bu güçleri bir tek dürtücü güçle kelerden koruma ve hayatta kalabilme yönünde ya-
yönetmek ve elbirliğiyle harekete getirmektir. Bu güç pıcı bir fonksiyona sahip olabilir. Burada önemli olan
birliği birçok kimsenin bir araya gelmesiyle kurulabilir. kişinin kendi duygularını tanıyabilmesi, sorgulayabil-
mesi ve kabullenebilmesidir. Bunu yapabilen kişiler
J. J. Rousseau’nun Toplumsal Sözleşme adlı ese- duygularını istendik yönde değiştirebilir ve kontrol
rinden alınan bu parça ile ilgili aşağıdakilerden edebilir. Unutulmamalıdır ki duyguları kontrol etmek
hangisi söylenemez? onları bastırmak ve saklamak değil onları doğru bir
şekilde ve düzeyde ortaya koyabilmektir.
A) İnsan, güç birliği, yönetim parçada kullanılan fel-
sefi kavramlardan bazılarıdır. Bu parçadan duygularla ilgili olarak aşağıdakiler-
B) “Devlet nasıl ortaya çıkmıştır?” problemine cevap den hangisine ulaşılamaz?
aranmaktadır.
A) Yoğun yaşandığında zorlayıcı bir nitelikte olduğuna
C) Devletin toplumsal sözleşmeye dayandığı görü-
B) Değişime direnç gösteren statik bir yapıda olduğuna
şü benimsenmiştir.
C) Davranışı etkileyip şekillendirdiğine
D) Savunulan argümanın konusu siyaset felsefesidir.
D) Bilinçli olunduğunda kontrol edilebilir olduğuna
E) Devletin doğal bir kurum olduğu fikri savunul-
E) İşlevsel bir özelliğe sahip olduğuna
muştur.
137 Diğer sayfaya geçiniz.