Page 139 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 1.ADIM
P. 139

TYT • TÜR                                                             1. ADIM • 4. DENEME

            18.   Ahmed  Arif  şiirine  geleneksel  unsurları  taşıyan  bir   20.  Aşağıdaki parçalardan hangisi “Sanat, bireyci bir ya-
                şairdir.  Toplumcu  gerçekçidir  ve  duygu  yüklüdür.   pıyla var olabilir mi?” sorusuna cevap vermektedir?
                İsyankâr  bir  tutum  veya  mesaj  vermekten  ziyade
                içinden  geçenleri  dile  getirmiş  gibidir.  Halk  edebiyatı   A)  Sanatta  esas  olan  biricik  olabilmektir.  Yani  di-
                unsurlarından  sıklıkla  yararlanan  Ahmed  Arif,  halk   ğerlerinden  başka,  kendin  olabilmektir.  Sanatta
                edebiyatına  dair  çağrışımlara  yer  vermiştir.  Ayrıca   ancak kendi olabilenler yüzyıllarca anılır, unutul-
                Descartes ve Shakespeare’den alıntılarda bulunmuştur.   mazlar arasına girer.
                Argo  sözleri  kullanmaktan  da  geri  durmamıştır.  O   B)  Sanatta  mükemmeli  aramak,  sanatçının  ömrü
                ifadelerini  kullanırken  özgürdür.  Bu  durum,  şairin  çok   boyunca  hedefi  olmalıdır.  Sanatçı  eserlerinde
                katmanlı bakış açısını yansıtır. Şiirin biçimsel özelliklerini   görünüş kadar içeriğe de önem vermeli, yaptık-
                ses  ve  kelime  tekrarlarıyla  sağlamıştır.  Alışılmadık   larıyla güzel duygular uyandırmalıdır.
                bağdaştırmalar ve benzetmeler kurarak şiirin duygusal   C)  Sanat eserleri hitap edilen kitlenin diline, gönlü-
                çağrışım alanını zenginleştirmiştir.
                                                                 ne, duygu dünyasına göre şekillenmeli ki kalıcı
                                                                 olabilsin. Eserleriyle hedef kitlesinin gönlüne gi-
                Bu  parçadan  hareketle  Ahmed  Arif  ile  ilgili
                aşağıdakilerden hangisi söylenemez?              rebilen  sanatçı  onlarla  bütünleşip  ölümsüzleşe-
                                                                 cektir.
                A)  Geleneksel halk şiiri ile klasik şiiri kaynaştırmıştır.
                                                              D)  Sanat; çok sayıda insanı, ortak acılar ve sevinç-
                B)  Eserlerinde farklı kişilerden alıntılara yer vermiştir.   lerle coşturacak görüntüleri, biçimleri bulmaktır.
                                                                 Demek ki sanat, sanatçıyı insanlardan ayrılma-
                C)  Ses ve sözcük tekrarları şiirinin biçimsel karakterini
                  oluşturur.                                     maya  zorlar;  onu,  en  gündelik  ve  en  evrensel
                                                                 gerçeğe bağlar.
                D)  Yönlendirme amacından uzak şiirler yazmıştır.
                                                              E)  Sanatta estetik her şeyden önemlidir. Güzel duy-
                E)  Şiirinin çağrışım gücünü alışılmamış bağdaştırma   gudan  mahrum  yapılan  hiçbir  şey  sanat  eseri
                  ve benzetmelerle sağlamıştır.                  olamaz.  Sanatçı  öncelikle  güzele  ulaşmayı  he-
                                                                 deflemelidir. Bu hedefle eserinde mükemmelliği
                                                                 yakalamalı, özgün ve kalıcı eserler vermelidir.




            19.   Benim tutkum dünyayı izlemek, anlamaya çalışmak
                ve  sonra  da  gördüklerimi  ve  anladıklarımı  açıkla-
                maya çalışmak. İnsanların maceraları beni etkiliyor.
                Dünyada  olup  bitenler  bazen  endişe  verici,  bazen
                harika,  bazen  de  üzücü  ama  olanları  izlemek  her   21.   (I) Okuma eylemi, tekrar edile edile alışkanlığa dönü-
                zaman  etkileyici.  Dünyayı  izlemeye,  haberleri  din-  şebilir ama bu yetmez; giderek karakteri etkilemelidir
                lemeye, her yerde olup biteni takip etmeye belki 60   ki bilinç hâlini alsın. (II) Ancak bilinçli bir okuma; in-
                yıl önce başladım ve tıpkı çocukluğumda olduğu gibi   sanı, karakterini ve kaderini değiştirebilme düzeyine
                bugün de büyüleyici buluyorum. Ben buyum aslında.   yükseltebilir. (III) Alışkanlık düzeyinde kalan bir oku-
                Yazdıklarım da dünyada gördüklerimi aktarma şek-
                lim. Bazen geçmiş, bazen uzak geçmiş hakkında olu-  manın diğer alışkanlıklarda olduğu gibi sonuçsuz bir
                yor. Bazen de gelecekte ne gördüğüm, hayal ettik-  söyleme veya değiştirilemez bir eyleme dönüşmesi
                lerim hakkında oluyor. Bazen denemelerle dünyanın   mümkündür. (IV) Gözyaşı alışkanlığı, yaşamak alış-
                nasıl ve ne durumda olduğunu, işlerin nasıl yürüyüp   kanlığı vb. alışkanlıklar… (V) Cümle alışkanlıklar hat-
                yürümediğini açıklamaya çalışıyorum. Yani tüm ha-  ta birer alışkanlık hâline gelmiş okumalar da işlevini
                yatımı bunu yapmaya adadım.                   gördükten sonra yıkılması gereken birer yapı iskelesi
                                                              gibi değerlendirilebilir.
                Bu parçada sözlerine yer verilen sanatçıyla ilgili
                aşağıdakilerden hangisi söylenemez?           Bu  parçada  numaralanmış  cümlelerin  hangisin-

                A)  Dünyaya yönelik edimlerinde tutarlı olduğu   den sonra “Oysa hayatın yaşanmaya değer yönünü
                                                              alışkanlıklardan  çok,  şoke  edici  karşılaşmalar  ör-
                B)  Denemelerinin konusunu dünyanın oluşturduğu
                                                              mekte ve bilinçli okumalar bu bağlamda son derece
                C)  Yazılarında hayalleri vasıtasıyla geleceği de işlediği  önemli bir işlev görmektedir.” cümlesi getirilebilir?
                D)  Dünyadaki olayları niteliğine bakmaksızın izlediği
                                                              A) I             B) II            C) III            D) IV           E) V
                E)  Yazma serüveninin çocukluğuna dayandığı


                                                       137                           Diğer sayfaya geçiniz.
   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144