Page 143 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 1.ADIM
P. 143
TYT • TÜR 1. ADIM • 4. DENEME
30. Okurunu düşündürmeyen bir eser yıllara da meydan 32. Eski Yunan toplumlarında yaşam gücü olan Timos’un
okumuyor, yani kalıcılığı olmuyor. Klasik olmuş yerli yaşayan bedenin her yerinde bulunduğu inancı vardı.
ve yabancı eserlere baktığımızda felsefi gücü olan Tıp eğitimi, usta-çırak ilişkisi şeklinde yapılıyordu.
çalışmaların bu kalıcılığı yakaladığını gözlemliyoruz. Ailelerin kuşaktan kuşağa taşıdığı bir eğitim olarak
Bu yüzden yalnızca bu zamanın çocuk ve gençlerine da devam etmekteydi. Hastalıkları teşhis etme
değil tüm zamanın çocuk ve gençlerine eser bırakma yöntemi hastayı gözleyerek, dinleyerek ve palpasyon
niyetiyle kendi yaşam öykümde karşılaştığım temel
arayışları ve sorgulamaları bir kurgu içinde dile şeklinde (hasta bölgeye dokunarak) yapılırdı. Antik
getirmeye çabaladım. Yunan’da Hipokrat dönemi hekimleri tıp teorilerini
şekillendirirken Sokrat öncesi düşünürlerin tabiat
Bu parçaya göre edebiyatçının yetkin yapıtlar felsefelerinden yararlandılar. Hipokrat (MÖ 460-370)
ortaya koyması neye bağlıdır? ile hastalık kavramı değişti ve doğal bir olay olarak
değerlendirilmeye başlandı. Bu şekilde hastalıklara
A) Yıllara meydan okumasına
doğaüstü olayların sebep olduğu inancına oldukça
B) Okuyanı soyut düşündürmesine
ciddi bir darbe vuruldu.
C) Sorgulamaları kurgu içinde sunmasına
Bu parçada aşağıdakilerden hangisine değinil-
D) Temel arayışlara çözüm bulmasına
memiştir?
E) Klasik olarak yarınlara kalmasına
A) Hastalık kavramıyla ilgili yaklaşımlara
B) Tıp eğitimi süreçlerine
31. Leanordo da Vinci meşhur notlarında şunları söyler: C) Tıp tarihinde hastalıkların teşhis şekillerine
“... Bazı kişiler, yalnızca bir portre veya bir şekil D) Bilimler arası etkileşimlere
çizmede başarılı olan ressama “mükemmel usta”
vasfını bahşederek kendi kendilerini aldatırlar. E) Tıbbın bilimsel yöntemlere dayandığına
Bütün bir hayat boyunca araştırılmış bir alanda
olabildiğince mükemmelleşmekten ibaret bir başarı,
büyük değildir. Zira, bizim bildiğimiz kadarıyla 33. Düşlerimde bir sofra kuruyorum. Zengin bir ziyafet
resim, özünde doğanın ürettiği veya insanların sofrası… Uzunca bir masa… Bembeyaz bir örtü
rastgele eylemlerinin sonucu olan, kısacası, gözlerin örtülmüş üstüne, gümüş şamdanlarla bezenmiş.
yakalayabildiği her şeyi kucaklar ve içerir; yalnız bir Odanın tam orta yerinden ışıltılı bir avize sallanıyor.
tek şekil üzerinde başarılı olan kişi, bana zavallı bir Kocaman tabaklarda kızarmış tavuklar… Safranlı
usta gibi geliyor. Demek ki yalnızca insanın yerine pilavlar, okkalı tatlılar var. Masanın başına da en
getireceği eylemlerin çeşitliliğini ve sayısını asla
görmüyorsun. Görmüyor musun, ne kadar çeşitli sevdiğim şair Yahya Kemal’i oturtuyorum. Çok
hayvan türü var ve de ağaçlar, bitkiler, çiçekler? iştahlıdır kendisi. Göz doymadan mide doymazmış
Dağlık veya düzlük alanlar, kaynaklar, nehirler, diyerek yaptığım hazırlıklar, üstadın şiirlerini ezbere
kentler, özel ve kamusal yapılar ne kadar çeşitli; bilmemle anlamına kavuşuyor. En içli şiirlerin
insana yararlı olsun diye ne kadar zarif avadanlıklar, hikâyeleri üzerine koyu bir sohbete dalıyoruz.
kılıklar, süsler ve sanatlar var. Mükemmel bir usta Bu parçada sözlerine yer verilen yazarla ilgili
diye adlandırmak istediğin kişi tarafından, eşit bir
rahatlık ve güzellikler verebilmesi gereken her şey.” aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
Bu parçada sözlerine yer verilen Leanordo da A) Şairlerin kişisel zevklerini bilecek kadar
Vinci’ye göre iyi bir ressam hangi özelliğe sahip biyografilerine hâkimdir.
olmalıdır?
B) Türk edebiyatının en içli şairinin Yahya Kemal
A) İnsan portresini kusursuz ifade edebilmelidir. olduğu kanısındadır.
B) Kendinden önceki ekolleri bilmelidir. C) Gerçeklerden ziyade hayallerle beslenmek
gönlüne iyi gelir.
C) Şekillerdeki ayrıntılara dikkat etmelidir.
D) Yahya Kemal’in şiirlerinden en duygulu olanlarını
D) Doğadan ve insandan beslenmelidir.
ezbere bilmektedir.
E) Usta öğretilerini takip etmelidir.
E) Bilgisiyle hayal gücünü birleştirmeyi sever.
141 Diğer sayfaya geçiniz.