Page 22 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 1.ADIM
P. 22

TYT • TÜR                                                             1. ADIM • 1. DENEME

            29.  Abdülcanbaz çizgi öyküleri, kendisine özgü çizgi üs-  30.   Roman, toplumun fertlerine içinde yaşadıkları şartla-
                lubu oluşturmasıyla türünün tek örneği olmuştur. Onu   rın geleneksel olanın sağladığı ortamın dışında alter-
                bu coğrafyaya bağlayan epik özellikleriyle farklı bir an-  natif ve ideal yaşama biçimleri ve şartları sunabilir;
                latım dili yakalamıştır. Minyatür, Karagöz-Hacivat, orta   okuyucuya kanatlanılabilecek yeni ufuklar gösterebi-
                oyunu gibi geleneksel köklerden beslenmiştir. Turhan   lir ama bunu yaptırımcı olmadan hayalî ve yumuşak
                Selçuk’un çizgide mizah ve çizgide ekonomi gibi te-  bir atmosferde gerçekleştirir. Okuyucuların büyük ço-
                mel teknikleri uygulaması onun hem evrenselleşme-  ğunluğu hayallerin sınır tanımaz genişliği içerisinde,
                sine katkıda bulunmuş hem de anlatısını en kısa yol-  kendilerini roman kahramanının yerine koyar ve far-
                dan, etkili ve güçlü bir şekilde iletmesini sağlamıştır.   kında olmadan romanı yaşar. Romanın cazibesi de
                Çizimlerde  sinematik  tekniklerden  pek  yararlanılma-  burada kendini gösterir. İşte bu yaşama hâli; hayalî
                mıştır.  “Mış”  gibi  yapılmayarak  okuyucuya  her  daim   dünyadan çıkıp gerçek hayatta da sürmeye başlarsa
                mürekkep ve iki boyutlu yüzey hissettirilmiştir. Kaleme   o zaman birey için bir değişim, yeniden yapılanmaya
                alınan ilk öykülerinde yalnızca bir turist rehberi ve üç-  başlayan bir hayat veyahut tam tersi yiten bir hayat
                kâğıtçı tip olarak betimlenen Abdülcanbaz, sonradan   söz konusudur.
                değişime  uğramıştır.  Giderek  önceki  özelliklerinden
                                                              Bu parçada “roman” ve “roman okuyucusu” ile il-
                sıyrılarak karşıtları ve yandaşlarıyla değişik karakter-
                                                              gili hangisine değinilmemiştir?
                lerin belirlendiği  kalabalık bir  kadro  ile  maceralarına
                devam  etmiştir.  Abdülcanbaz’a  duyulan  ilgi,  Turhan   A)  Roman, okuyucuya farklı yaşam tarzlarını göste-
                Selçuk’a  göre  Karagöz-Hacivat,  orta  oyunu  gibi  ge-  rebilen bir yazın türüdür.
                leneksel köklerden renk almasından ileri gelmektedir.   B)  Roman, okundukça insanı yeni düşünce ve ya-
                Karagöz ve Hacivat’taki gibi çoğunlukla halkın içinden   şamlara doğru yönlendirebilir.
                ve  halkın  karşısında  kişiler  vardır.  Ayrıca  kendine
                                                              C)  Roman okuyucularının büyük çoğunluğu kendini
                özgü anlatımı ve çizgi dünyası ile özgün bir üslup hâli-
                                                                roman kahramanının yerine koyar ve romanı ya-
                ne gelmiştir.                                                                                                                                  şar.
                Bu parçadan hareketle Abdülcanbaz ile ilgili aşa-  D)  Roman edebî türler içinde okuyucunun hayatını
                ğıdakilerden hangisine ulaşılamaz?              en çok etkileyen türdür.
                                                              E)  Roman okuyucusu okuduğu romana kendini kap-
                A)  Özgün bir üsluba sahip olmasına
                                                                tırarak hayatını olumlu veya olumsuz yönde de-
                B)  Kişilerinin daha çok halktan seçilmesine    ğiştirebilir.

                C)  Çizgi öykülerinin geleneksel tiyatroyu temel almasına
                D)  Kişilerin en baştan beri belirleyici tüm özellikleriyle
                  anlatılmasına

                E)  Çizerinin  “çizgide  mizah”  ve  “çizgide  ekonomi”
                  gibi temel teknikleri uygulamasına






















                                                       20                            Diğer sayfaya geçiniz.
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27