Page 22 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 1.ADIM
P. 22
TYT • TÜR 1. ADIM • 1. DENEME
29. Abdülcanbaz çizgi öyküleri, kendisine özgü çizgi üs- 30. Roman, toplumun fertlerine içinde yaşadıkları şartla-
lubu oluşturmasıyla türünün tek örneği olmuştur. Onu rın geleneksel olanın sağladığı ortamın dışında alter-
bu coğrafyaya bağlayan epik özellikleriyle farklı bir an- natif ve ideal yaşama biçimleri ve şartları sunabilir;
latım dili yakalamıştır. Minyatür, Karagöz-Hacivat, orta okuyucuya kanatlanılabilecek yeni ufuklar gösterebi-
oyunu gibi geleneksel köklerden beslenmiştir. Turhan lir ama bunu yaptırımcı olmadan hayalî ve yumuşak
Selçuk’un çizgide mizah ve çizgide ekonomi gibi te- bir atmosferde gerçekleştirir. Okuyucuların büyük ço-
mel teknikleri uygulaması onun hem evrenselleşme- ğunluğu hayallerin sınır tanımaz genişliği içerisinde,
sine katkıda bulunmuş hem de anlatısını en kısa yol- kendilerini roman kahramanının yerine koyar ve far-
dan, etkili ve güçlü bir şekilde iletmesini sağlamıştır. kında olmadan romanı yaşar. Romanın cazibesi de
Çizimlerde sinematik tekniklerden pek yararlanılma- burada kendini gösterir. İşte bu yaşama hâli; hayalî
mıştır. “Mış” gibi yapılmayarak okuyucuya her daim dünyadan çıkıp gerçek hayatta da sürmeye başlarsa
mürekkep ve iki boyutlu yüzey hissettirilmiştir. Kaleme o zaman birey için bir değişim, yeniden yapılanmaya
alınan ilk öykülerinde yalnızca bir turist rehberi ve üç- başlayan bir hayat veyahut tam tersi yiten bir hayat
kâğıtçı tip olarak betimlenen Abdülcanbaz, sonradan söz konusudur.
değişime uğramıştır. Giderek önceki özelliklerinden
Bu parçada “roman” ve “roman okuyucusu” ile il-
sıyrılarak karşıtları ve yandaşlarıyla değişik karakter-
gili hangisine değinilmemiştir?
lerin belirlendiği kalabalık bir kadro ile maceralarına
devam etmiştir. Abdülcanbaz’a duyulan ilgi, Turhan A) Roman, okuyucuya farklı yaşam tarzlarını göste-
Selçuk’a göre Karagöz-Hacivat, orta oyunu gibi ge- rebilen bir yazın türüdür.
leneksel köklerden renk almasından ileri gelmektedir. B) Roman, okundukça insanı yeni düşünce ve ya-
Karagöz ve Hacivat’taki gibi çoğunlukla halkın içinden şamlara doğru yönlendirebilir.
ve halkın karşısında kişiler vardır. Ayrıca kendine
C) Roman okuyucularının büyük çoğunluğu kendini
özgü anlatımı ve çizgi dünyası ile özgün bir üslup hâli-
roman kahramanının yerine koyar ve romanı ya-
ne gelmiştir. şar.
Bu parçadan hareketle Abdülcanbaz ile ilgili aşa- D) Roman edebî türler içinde okuyucunun hayatını
ğıdakilerden hangisine ulaşılamaz? en çok etkileyen türdür.
E) Roman okuyucusu okuduğu romana kendini kap-
A) Özgün bir üsluba sahip olmasına
tırarak hayatını olumlu veya olumsuz yönde de-
B) Kişilerinin daha çok halktan seçilmesine ğiştirebilir.
C) Çizgi öykülerinin geleneksel tiyatroyu temel almasına
D) Kişilerin en baştan beri belirleyici tüm özellikleriyle
anlatılmasına
E) Çizerinin “çizgide mizah” ve “çizgide ekonomi”
gibi temel teknikleri uygulamasına
20 Diğer sayfaya geçiniz.