Page 61 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 1.ADIM
P. 61
TYT • TÜR 1. ADIM • 2. DENEME
24. Soğuk bir kış sabahı yerin altındaki dört kirpi, donma- 26. I. İstanbul Kütüphaneleri Türkçe Yazma Divanlar
mak için birbirine sokuldu. Isınmak istediler. Dikenleri Kataloğu’nda bu döneme ait 114 şairin divanını
birbirine battı. Ayrıldılar. Üşüyünce tekrar yaklaştılar. buluyoruz.
Dikenleri batınca yine uzaklaştılar. Soğukta tek başı- II. Divanı elde bulunmayan şair sayısı da az değildir.
na uyumak ile batan dikenlerin acısı arasında gidip
geldiler uzun süre. Yaşadıkları bu ikilemi, araların- III. Bu yüzyılın şiirini tahlil etmek için bu şairlerin eser-
daki uzaklık her iki acıya da tahammül edebilecek- lerine de ulaşmak önemli bir açığı kapatacaktır.
leri bir noktaya gelinceye dek sürdürdüler. Üşüdüler. IV. XIX. yüzyılda eski şiir geleneğini sürdüren şairle-
Yaklaştılar. Dikenleri battı. Uzaklaştılar. Ne dikenle- rin sayısı, daha önceki yüzyıllardaki şair sayısın-
ri birbirlerine batacak kadar yakın ne de üşüyecek dan hiç de az değildir.
kadar uzaktaydılar sonunda. Kirpi mesafesi gerçek
V. Aynı dönemde, yazma olarak kitaplıklara girmedi-
sevgi mesafesidir.
ği halde basılmış birçok divan tanıyoruz.
Bu parçada sözü edilen “kirpi mesafesi” aşağıda- Numaralanmış cümlelerle anlamlı bir paragraf
kilerden hangisidir? oluşturul mak istense sıralama aşağıdakilerden
hangisi olur?
A) İnsanların karşısındakine hatasını zamanında
söylemesi A) III - I - IV - II - III
B) İnsanların zor durumdaki insanlara yardım etmesi B) IV - I - V - II - III
C) İnsanların birbirini bunaltmayacak yakınlaşma C) I - III - V - IV - II
aralığında ilişkiler kurması
D) I - IV - III - II - V
D) İnsanların birbirine her zaman sevgi dolu bir sa-
mimiyetle yaklaşması E) IV - I - III - V – II
E) İnsanların zorlukları aşmada başkasına muhtaç
olması
27. Hindistan’da filleri yetiştirmek için onları küçücükken
kalın bir zincirle bir kazığa bağlarlar. Tabii yavru bir
25. (I) Yurt dışına giden ilk Türkler, gittikleri ülkenin ya-
şam biçimine ayak uydurma konusunda kendine filin bu zinciri koparabilmesi, kırabilmesi ya da ka-
özgü bir direnç gösterdi. (II) Göçmen Türk toplumu, zığı söküp atabilmesi mümkün değildir, buna gücü
dışarıya kapalı bir çevrede kendi kültürünü yaşat- yetmez. Küçük fil önceleri bundan kurtulmak için
mak yerine, bu kültürü gittikleri ülkelere ithal etti. tüm gücüyle uğraşır, defalarca dener ama sonucu
(III) Örneğin asimile olmaya en dirençli kültürlerden biri değiştiremez, özgürlüğüne kavuşamaz. Yıllar geçer,
olarak kabul edilen İspanyollar, gittikleri yere yalnızca fil kocaman olur. Bağlı olduğu kazığın ve zincirin on-
gazete ve radyolarını taşımıştı. (IV) Türkler, bunlara larca katına gücü yetebilir artık ama fil asla böyle bir
ek olarak televizyonlarını hatta lahmacun ve döner- girişimde bulunmaz.
le kendi damak tatlarını da götürdü. (V) Günümüzde Bu parçadan aşağıdakilerin hangisine ulaşılabilir?
milyonlarca Türk bilimden siyasete, spordan sanata
hayatın her alanında bulundukları ülkelere önemli kat- A) Başarı bir yolculuktur, bir varış noktası değil.
kılar sunuyor. (VI) Yurt dışına giden ilk Türk neslinin
torunları artık o toplumun ayrılmaz bir parçası duru- B) Kırılmayan şey zincirlerimiz değil inançlarımızdır.
munda. C) En sağlam zincir, en çürük halkası kadar sağlamdır.
D) İyilik, insanları birbirine bağlayan altın zincirdir.
Bu parça iki paragrafa ayrılmak istense ikinci pa-
ragraf numaralanmış cümlelerin hangisiyle başlar? E) Bilginin efendisi olmak için çalışmanın uşağı
olmak şarttır.
A) II B) III C) IV D) V E) VI
59 Diğer sayfaya geçiniz.