Page 185 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 2.ADIM
P. 185
TYT • TÜR 2. ADIM • 5. DENEME
21. (I) Güzel kokulu çiçeklerinden dolayı gölge ağacı ola- 23. Bir gülmece yazarı olarak tanınan İzgü, “Gülme öge-
rak yetiştirilen ıhlamur, Orta Avrupa’da birçok köyde si bende bir amaç değil salt araçtır.” diyor. Anlatmak
vardı. (II) Her köyün merkezinde bir ıhlamur ağacı istediği konuların içine gülme ögesini katınca oku-
bulunur, bu ağacın altında festivaller düzenlenir, alış- mak daha kolay oluyor, akılda daha kolay kalıyor.
verişler yapılır, gelinler burada görücüye çıkar hatta Çocuklar için yazdıklarında da bu görüşü benim-
köy mahkemeleri burada kurulurdu. (III) Bu sebeple semiştir. O, çocukların ağlamasını değil, gülmesini
“Mahkeme Ağacı” olarak da bilinen ıhlamur ağacı, isteyen bir kişidir. Çocuklarla ilgili ürünlerinde uzun
Germen ve Slav halkları tarafından kutsal kabul edi- tümceler kullanmaz çünkü ona göre “Çocuk uzun
lirdi. (IV) Ihlamur ağacı çiçeği, yaprakları ve kabuğu tümcelerden hoşlanmaz, doğa betimlerine çok sık
ile şifa dağıtırken odunu ile de birçok sektörün ham yer veren yazılardan hoşlanmaz, devrik tümceyi o
maddesidir. (V) Doğramacılıkta kıymetli olan beyaz denli sevmez. Durum böyle olunca çocuk edebiya-
ve hafif bir odun veren ıhlamurun kabuğundaki lifler, tında çocuğa görelik vardır.” Böylece çocukların ne
ip ve kaba dokumalarda kullanılır. (VI) Arıcılıkta da istediklerini de yakından gözlemiş, onların istedikleri
önemli bir nektar kaynağı olan ağacın çiçekleri çay bir yazı biçimine yönelmiştir.
olarak içilir.
Bu parçadan aşağıdakilerin hangisine ulaşılamaz?
Bu parça iki paragrafa ayrılmak istense ikinci pa-
A) İzgü çocukları gözlemleyerek eserlerini oluştur-
ragraf numaralanmış cümlelerin hangisiyle başlar?
muştur.
A) II B) III C) IV D) V E) VI B) Çocuklar güldüren eserleri daha çok okur.
C) Çocuk edebiyatında eserler çocuğa göre yazılır.
D) Çocuklar uzun cümleleri anlayamadıkları için sev-
mez.
22. İyi kitaplar okumanın yanında klasik besteleri din-
lemeli, resim sanatının seçkin ürünlerini görmeli, E) Çocuk edebiyatında gülme İzgü’ye göre bir araçtır.
görkemli mimari yapıları dolaşmalısınız. Ben sırf
bu sebeple edebiyat dışındaki birçok güzel sanatla
yakından ilgilendim. Estetiği sadece edebiyatla sı-
nırlandırmak doğru gelmedi. Edebiyatı müzik, resim,
mimari ile ilişkilendirmek en büyük amaçlarımdan biri
oldu. Çünkü estetik zevk ve yaratımın görsel, işitsel
24. (I) Patara, MÖ III. yüzyılda Ptolemaios egemenliğine
ve duyusal pek çok türde çeşitlenebildiğini fark ettim.
girmesiyle Likya’nın önder kenti durumuna gelir. (II) MÖ
Bir eserin, mümkün olduğu kadar çok alana uzanıp
II. yüzyılın başında Likya’nın Seleukos Krallığı tarafın-
oradan farklı tatlar devşirebildiğinde zenginleştiğine
dan kontrol edilmeye başlanmasıyla Patara, Likya’nın
birçok kez tanıklık ettim. Bu aynı zamanda beni oldu-
başkenti gibi kabul görür. (III) Apollo’nun önemli bir ke-
ğumdan çok daha yaratıcı kıldı.
hanet merkezi olarak da ün yapmış olan Patara aynı
zamanda Anadolu’dan Roma’ya nakledilen tahılların
Bu parçada anlatılmak istenen aşağıdakilerden
hangisidir? depolandığı ve saklandığı bir limandır. (IV) Patara’nın
Roma’ya karşı özerkliğini ve Rodos’a karşı da bağım-
A) Estetik söz konusu olduğunda ilgi alanının geniş- sızlığını kazandığı MÖ 167 / 168 yılında resmîleşir ve
liği büyük önem taşır. Patara Likya Birliği’nin başkenti olur. (V) Başkentte
Helenistik Dönem’de inşa edilen meclis binası ve tiyatro
B) Kitaplar, başka sanatlara ait unsurların bir araya
gibi anıtsal yapılar bu tarihsel süreçle paralellik gösterir.
gelmesiyle zenginleşir.
(VI) Roma egemenliğine geçtikten sonra da önemini yi-
C) Nitelikli sanat eserleri görsel, işitsel ve duyusal
tirmeyen Patara, Roma valiliklerinin adli işlerini gördüğü
bakımdan zengin olmalıdır.
bir merkez konumuna da ulaşır.
D) Bir sanatın başka bir sanatı beslemesi sıklıkla
karşılaşılan bir durumdur. Bu parçada numaralanmış cümlelerden hangisi
düşüncenin akışını bozmaktadır?
E) Sanatlar arası etkileşim sayesinde sanat dalla-
rında yeni atılımlar ortaya çıkar. A) II B) III C) IV D) V E) VI
183 Diğer sayfaya geçiniz.