Page 189 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 2.ADIM
P. 189
TYT • TÜR 2. ADIM • 5. DENEME
31. Francis Galton, 1906’da bir hayvancılık fuarında 32. Son zamanların en popüler diyeti olan aralıklı oruç
ilginç bir yarışmayla karşılaşır. Katılımcılara pana- diyeti, If diyeti veya intermittent fasting olarak da bi-
linmektedir. Aralıklı oruç diyetinin asıl amacı, diğer
yırdaki bir sığır gösterilir ve kesildikten sonra ondan
diyetlerin aksine alınan kalorileri kontrol etmek değil
kaç kilogram et çıkacağı sorulur. Yarışmaya çoban,
yiyeceklerin tüketildiği zaman aralığını kontrol etmek-
kasap ve yetiştirici gibi uzman kişilerin dışında konu tir. If diyeti diğer klasik diyet türleri gibi değildir. Kişiye
hakkında hiçbir bilgisi olmayan sıradan birçok insan ne yemesinden ziyade “hangi vakitte” yemesi gerek-
da katılmıştır. Galton bu noktada, bu yarışmayı bir tiğini söyler. Aralıklı oruç diyeti, klasik olarak kalori
deneye dönüştürmek ve görüşlerini ispat etmek is- alımını kısıtlayan diyet yöntemlerine alternatif olan
ve günümüzde büyük popülerlik kazanan bir diyet tü-
ter. Katılımcılar da tek tek, öküzün ağırlığına ilişkin
rüdür. Hatta öyle ki Uluslararası Gıda Enformasyonu
tahminlerini bir kâğıda yazarak kapalı bir kutuya atar.
Konseyi Kurumunun araştırmasına göre 2018 yılının
Yarışmaya katılan kişilerin tahminlerinin ortalaması, en popüler diyeti seçilmiştir. Aralıklı oruç diyeti, gü-
kesilen öküzden çıkan et ağırlığına inanılmaz dere- nümüzde sadece kilo vermekle ilgilenenler ile genel
cede yakındır. Hatta konu üzerinde bilgi sahibi olan olarak daha sağlıklı hâle gelmek isteyenlerin büyük
ilgi gösterdiği bir diyet türüdür.
insanların uzak tahminlerinden çok daha iyi bir sonuç
ortaya çıkmıştır. Bunun sonucunda da Galton kala- Bu parçadan aralıklı oruçla ilgili aşağıdakilerin
balıkların bilgeliği kavramını bulur. hangisine ulaşılamaz?
Bu parçaya göre kalabalıkların bilgeliğinin gerçek- A) Amacı, öğünler arasındaki zaman aralığını kont-
rol etmektir.
leşmesi aşağıdaki koşullardan hangisine bağlıdır?
B) Diğer diyetlerden kalori hesaplamaması ile ayrılır.
A) İşin içinde konunun uzmanı insanların bulunmasına
C) Yakın tarihin en gözde diyetlerinden biri olma özel-
B) Birbirlerinden farklı nitelikler taşıyan insan çokluğuna liği taşır.
C) İnsanların bağımsız bir biçimde karar vermesine D) Uluslararası Gıda Enformasyonunun araştırma-
larına konu olmuştur.
D) Fikirlerin hiçbir ön yargı olmadan üretilebilmesine
E) Sadece zaman kavramına uymak olumlu sonuçlar
E) Somut koşulların doğurduğu sorunlarla ilgili ol- için yeterli değildir.
masına
33. (I) Eksik sanat eğitimiyle topluma katılan birey için
mesleği ne olursa olsun, değerli bir sanat eseri önem
taşımaz. (II) Eser üretmek kadar onları anlayabilen,
estetik beğenisi yüksek insanlar yetiştirilmelidir çün-
kü uygar bir toplum yaratabilmenin yolu sanat eğiti-
minden geçer. (III) Sanat eğitimi bireyin dengeli ve
sağlıklı gelişmesinde, hür ve bilimsel düşünce yapı-
sına ulaşmasında, geniş bir dünya görüşüne sahip
olmasında, yaratıcı bir kişiliğe ulaşmasında en etkin
yoldur. (IV) Toplumla sanat arasındaki iletişim so-
runu, çağdaş sanat hakkında bilgi vererek, eğitsel
çalışmalar yaparak ve eser değerlendirme program-
larıyla çözülür. (V) Kitle iletişim araçları da böyle bir
sanat eğitimi hareketi içinde yer almalıdır. (VI) Çünkü
her insanın sanatı anlama ve haz alma kapasitesi ol-
duğu kadar sanatçı yanı da vardır.
Bu parçada numaralanmış cümlelerden hangisi
düşüncenin akışını bozmaktadır?
A) II B) III C) IV D) V E) VI
187 Diğer sayfaya geçiniz.