Page 64 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 2.ADIM
P. 64
TYT • TÜR 2. ADIM • 2. DENEME
23. Yunus Emre, çağlar boyunca etkisini sürdürmüş, 25. Eleştiri, varlık sebebini doğru anlamalı ve anlatmalı-
şiirleri halk arasında dilden dile aktarılmış sufi bir dır. Onun eleme görevi sadece “Yeni çıkan kitaplar-
şairdir. Kişiliğiyle ve düşünceleriyle de Türk halk ge- dan hangileri okunmaya değer? Hangilerini alsak?”
leneğinde önemli bir yer edinmiştir. Bu özellikleriyle sorularına cevap vermekle sınırlı değildir. Bu cevaplar
Yunus Emre’nin gerçek hayatının dışında onunla il-
aktüel eleştirinin alanına girer ve o alanın tamamını
gili menkıbeler de oluşturulmuştur. Bu menkıbelerde
da oluşturmaz. Eleştirinin asıl önemli görevi, “Dünden
çeşitli yönlerine yer verilen Yunus Emre; günümüzde
kalan hangi eserler ölümsüz ve yarınlara taşınmaya
hâlâ şiirleriyle, öğretileriyle ve insana verdiği değerle
değer?” sorusuna da cevap aramaktır. Edebiyat ta-
etkisini sürdürmektedir. Yunus Emre’nin günümüze
rihçisi binlerce eseri eleyerek çalışmasına girmesi
kadar devam eden bu yönü, onun hakkında çeşitli
romanların yayımlanmasını sağlamıştır. Bu roman- gerekenleri tespit etmek için oyalanamaz, eleştirinin
lardan biri de Emine Işınsu’nun Bir Ben Vardır Bende burada verdiği cevaplara güvenir. Daha sarih (anlaşı-
Benden İçeri adlı eseridir. lır) bir söyleyişle eleştirinin nihai amacı edebiyat tari-
Bu parçadan Yunus Emre ile ilgili aşağıdakiler- hine kalacak malzemeyi tespittir. Eleştiri bozulmuşsa
den hangisine ulaşılamaz? ve tembel, cahil, sorumsuz, çıkarcı ellere düşmüşse
edebiyat tarihinin yazılma ihtimali kalmaz.
A) Tasavvufi şiirler yazdığına
Bu parçadan aşağıdakilerin hangisi çıkarılamaz?
B) Hakkında yazılan romanların beğenildiğine
A) Edebî eleştiri mekanizmasının düzgün çalışma-
C) Geçmişten bugüne kadar etkisinin sürdüğüne
ması durumunda edebiyat tarihi yazılamaz.
D) Şiirlerinin halk arasında dilden dile yayıldığına
B) Eleştirilerde gündemdeki eserlerin hangisinin okun-
E) Şiirleriyle, felsefesiyle halk edebiyatını etkilediğine
maya değer olduğunun cevabı aranmaz.
C) Eleştirmenin amacı, eserlerin kalıcı olup olmadı-
ğını belirleyerek edebiyat tarihine hizmet etmek
olmalıdır.
24. Yazdıklarımla duygusal bağ kurmuyorum. Masa
D) Edebiyat tarihçisi eleştirilerden hareketle eserle
başında çalışan bir yazar da değilim. İlk romanım-
ilgili yargı geliştirir.
dan bugüne yazdıklarımla aramdaki ilişki her zaman
nizami olmuştur. Bitirilmesi gereken bir iş vardır ve E) Edebî eserlerde edebiyat tarihine kalacak eserleri
onu bitiririm. Yazma ile aramdaki ilişki mesafeli ol- elemek eleştiricinin sorumluluk alanına girer.
duğu için “Yaratma süreci sancılıydı, yazarken acı
çektim, heyecandan kalbim duracaktı.” gibi cümleler
kuramam çünkü yazıya karşı hiçbir zaman bu türden
duygular hissetmedim. Bir kitaba çalışırken ve kitap
bittikten sonra da heyecan hissetmem ya da onunla
ilgili bir beklenti içinde olmam. Romanlarımı yayım-
landıktan sonra tekrar tekrar açıp okumadığım için
aradaki duygu farkını bilmem benim için çok zor.
Duygularımdan bahsetmekten ve onları uğraşlarıma
karıştırmaktan pek hoşlanmıyorum.
Bu parçada sözlerine yer verilen sanatçının aşa-
ğıdakilerden hangisini yapması beklenir?
A) Sanatının gelişim ve değişim evrelerini bilmesi
B) Nitelikli ama az eser yazması
C) Roman yarışmalarına katılması
D) Eserlerine eşit yakınlıkta olması
E) Birden fazla eser üzerinde çalışması
62 Diğer sayfaya geçiniz.