Page 64 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 2.ADIM
P. 64

TYT • TÜR                                                             2. ADIM • 2. DENEME

            23.   Yunus  Emre,  çağlar  boyunca  etkisini  sürdürmüş,   25.   Eleştiri, varlık sebebini doğru anlamalı ve anlatmalı-
                şiirleri  halk  arasında  dilden  dile  aktarılmış  sufi  bir   dır. Onun eleme görevi sadece “Yeni çıkan kitaplar-
                şairdir. Kişiliğiyle ve düşünceleriyle de Türk halk ge-  dan  hangileri  okunmaya  değer?  Hangilerini  alsak?”
                leneğinde önemli bir yer edinmiştir. Bu özellikleriyle   sorularına cevap vermekle sınırlı değildir. Bu cevaplar
                Yunus Emre’nin gerçek hayatının dışında onunla il-
                                                              aktüel eleştirinin alanına girer ve o alanın tamamını
                gili menkıbeler de oluşturulmuştur. Bu menkıbelerde
                                                              da oluşturmaz. Eleştirinin asıl önemli görevi, “Dünden
                çeşitli yönlerine yer verilen Yunus Emre; günümüzde
                                                              kalan hangi eserler ölümsüz ve yarınlara taşınmaya
                hâlâ şiirleriyle, öğretileriyle ve insana verdiği değerle
                                                              değer?”  sorusuna  da  cevap  aramaktır.  Edebiyat  ta-
                etkisini sürdürmektedir. Yunus Emre’nin günümüze
                                                              rihçisi  binlerce  eseri  eleyerek  çalışmasına  girmesi
                kadar  devam  eden  bu  yönü,  onun  hakkında  çeşitli
                romanların  yayımlanmasını  sağlamıştır.  Bu  roman-  gerekenleri  tespit  etmek  için  oyalanamaz,  eleştirinin
                lardan biri de Emine Işınsu’nun Bir Ben Vardır Bende   burada verdiği cevaplara güvenir. Daha sarih (anlaşı-
                Benden İçeri adlı eseridir.                   lır) bir söyleyişle eleştirinin nihai amacı edebiyat tari-
                Bu  parçadan  Yunus  Emre  ile  ilgili  aşağıdakiler-  hine kalacak malzemeyi tespittir. Eleştiri bozulmuşsa
                den hangisine ulaşılamaz?                     ve tembel, cahil, sorumsuz, çıkarcı ellere düşmüşse
                                                              edebiyat tarihinin yazılma ihtimali kalmaz.
                A)  Tasavvufi şiirler yazdığına
                                                              Bu parçadan aşağıdakilerin hangisi çıkarılamaz?
                B)  Hakkında yazılan romanların beğenildiğine
                                                              A)  Edebî eleştiri mekanizmasının düzgün çalışma-
                C)  Geçmişten bugüne kadar etkisinin sürdüğüne
                                                                ması durumunda edebiyat tarihi yazılamaz.
                D)  Şiirlerinin halk arasında dilden dile yayıldığına
                                                              B)  Eleştirilerde gündemdeki eserlerin hangisinin okun-
                E)  Şiirleriyle, felsefesiyle halk edebiyatını etkilediğine
                                                                maya değer olduğunun cevabı aranmaz.
                                                              C)  Eleştirmenin amacı, eserlerin kalıcı olup olmadı-
                                                                ğını belirleyerek edebiyat tarihine hizmet etmek
                                                                olmalıdır.
            24.  Yazdıklarımla  duygusal  bağ  kurmuyorum.  Masa
                                                              D)  Edebiyat tarihçisi eleştirilerden hareketle eserle
                başında  çalışan  bir  yazar  da  değilim.  İlk  romanım-
                                                                ilgili yargı geliştirir.
                dan bugüne yazdıklarımla aramdaki ilişki her zaman
                nizami olmuştur. Bitirilmesi gereken bir iş vardır ve   E)  Edebî eserlerde edebiyat tarihine kalacak eserleri
                onu  bitiririm.  Yazma  ile  aramdaki  ilişki  mesafeli  ol-  elemek eleştiricinin sorumluluk alanına girer.
                duğu  için  “Yaratma  süreci  sancılıydı,  yazarken  acı
                çektim, heyecandan kalbim duracaktı.” gibi cümleler
                kuramam çünkü yazıya karşı hiçbir zaman bu türden
                duygular hissetmedim. Bir kitaba çalışırken ve kitap
                bittikten sonra da heyecan hissetmem ya da onunla
                ilgili bir beklenti içinde olmam. Romanlarımı yayım-
                landıktan  sonra  tekrar  tekrar  açıp  okumadığım  için
                aradaki  duygu  farkını  bilmem  benim  için  çok  zor.
                Duygularımdan bahsetmekten ve onları uğraşlarıma
                karıştırmaktan pek hoşlanmıyorum.
                Bu parçada sözlerine yer verilen sanatçının aşa-
                ğıdakilerden hangisini yapması beklenir?
                A)  Sanatının gelişim ve değişim evrelerini bilmesi
                B)  Nitelikli ama az eser yazması
                C)  Roman yarışmalarına katılması
                D)  Eserlerine eşit yakınlıkta olması
                E)  Birden fazla eser üzerinde çalışması



                                                       62                            Diğer sayfaya geçiniz.
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69