Page 66 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 2.ADIM
P. 66
TYT • TÜR 2. ADIM • 2. DENEME
30. Dışavurumculuk, resimde 1905-1919 yılları arasın- 32. Servetifünun edebiyatının etkin ve karakteristik isim-
da karşımıza çıkar. 1920’de ise Caligari ile sinema- lerinden Halit Ziya Uşaklıgil, Batı’yı merkez edinen
ya kayar sanki bu akım. Arka plandaki şehri temsil yaklaşımın edebiyata yerleşmesinde önemli bir rol üst-
eden sivri, diyagonal, yamuk detaylar; Caligari’yi
kendisinden önceki gerçeği kaydetme iddiasında- lenir. Sanatçı, yeni edebiyatın inşası için gereksinim
ki filmlerden ayırır. Sahne dünyanın fiziksel temsili duyduğu “yeni insan tipi”ni Türk edebiyatında oluştur-
değildir. Karakterin iç dünyasının yansımasıdır. Bir maya çalışırken edebiyatın pek çok türünde eser verir.
zihin tiyatrosudur. İlk sessiz filmlerin tiyatroyu taklit Bunların içinde onun Sefile ile başlayarak Mai ve Siyah
eden, yalnızca genel planlardan oluşan yapısının ak- ile olgunlaşma sürecine giren ve adından çokça söz
sine detaylı bir şekilde kurgulanmıştır ve sinema dili ettiren romanları kadar hikâye, mensur şiir, tiyatro, ne-
kullanılmıştır. Hiper-suni seti, tuhaf kamera açıları,
rüya atmosferi ve abartılı-robotsu oyunculuklarıyla sir, anı, eleştiri gibi türlerde de eserleri bulunur. Realist
izleyeni hipnotize eder. Konusuysa basittir. bir yazar olan Halit Ziya’nın sanatsal yapıyı öncelediği
eserlerinin daha iyi anlaşılıp anlamlandırılabilmesi için
Aşağıdakilerden hangisi dışavurumculuğun si- onun eser verdiği tüm alanlara vâkıf olmak ve bütün-
nemadaki etkilerinden değildir?
lüklü bir okuma yapmak zorunluluğu doğmaktadır.
A) Kişilerin zihinsel ve ruhsal özelliklerinin yansıtılması
Bu parçadan hareketle Halit Ziya Uşaklıgil ile ilgili
B) Gerçekliğin olduğu hâliyle aktarılması
aşağıdakilerin hangisi söylenemez?
C) Kullanılan farklı tekniklerin etkileyiciliği
D) Oyunculuklardaki yapaylık A) Eserlerinin tamamı sanatsal metinlerden oluş-
maktadır.
E) Filmlerin ayrıntılı biçimde kurgulanması
B) Edebiyatta Batı’yı merkeze alan yaklaşımın yer-
leşmesini sağlamıştır.
C) Sanat hayatındaki değişim ve gelişimleri eserlerine
yansıtmıştır.
31. İnsanlar, depresyonun kırılmaz sanılan zincirlerinden D) Eserlerinde olayları gerçekçi bir bakış açısıyla
kurtulmak için cesur adımlar atıp keşiflerle dolu kişi-
sel bir yolculuğa çıkabilir. Bunlar, her şeye rağmen okuyucuya aktarmıştır.
insanın kendi gücünü kucaklamasını sağlayan hatta E) Halit Ziya’yı anlamak için bütün eserlerini bilmek
güçlüklerden keyif alma kapasitesini ortaya çıkaran gerekmektedir.
eylemlerdir. Çünkü kendini bütünüyle tükenmiş his-
seden insan, içinde bir yerlerde gizli kalmış güçlü
yanlarının farkına varmak zorunda kalır. Kendini
keşfeden insan, kendini yenileyici eylemlerle birlikte
dönüşerek daha güçlü bir hâle gelir.
Bu parçada asıl anlatılmak istenen aşağıdakiler-
den hangisidir?
A) Depresyonun zararlı etkilerinden kurtulabilme
yolunda atılması gereken ilk adım, sorunların far-
kında olmaktır.
B) Kendi içlerindeki gizil güçleri keşfeden insanlar,
zorlukların üstesinden gelmeyi daha kolay başarır.
C) Depresyon; insanları eyleme geçmekten alıkoyan,
yıpratıcı ve kurtulması kolay olmayan bir durumdur.
D) İnsanların birçoğu, depresyonun kendilerine sağ-
layabileceği olumlu durumlardan habersizdir.
E) Depresyon özünde olumsuz bir yaşantı olsa da
insanları kendi içinde değişiklik yapmaya ve ey-
leme geçmeye yönlendirir.
64 Diğer sayfaya geçiniz.