Page 63 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 3.ADIM
P. 63

TYT • TÜR                                                             3. ADIM • 2. DENEME

            16.   (I) Şiir sanatı günlük dilin yüceltilmesi gayesini taşıdı-  18.   Françoise Sagan ve çağdaşı Sartre’a göre hayat, özü
                ğından  şair,  şuursuz  sayıklamayı  cümle  nehirlerine,   itibarıyla hikâye biçiminde değildir; dolayısıyla hayatı
                kelime kanallarına kadar düzenleyen kişidir. (II) Bir dil   hikâyeleştirilmiş biçimde sunmak onu çarpıtmak olur.
                mimarı olan şair, şiir evini kurarken, günlük dil içeri-  Ne var ki her ikisi de kritik bir noktayı gözden kaçırı-
                                                             yor: Karmaşık bir yapıya sahip olan varoluş deneyi-
                sinde birtakım seçmeler yapmasının yanı sıra kelime
                                                             mimizi hikâyeleştirmek, başka bir deyişle ona çekidü-
                kombinasyonları vasıtasıyla şiirini arındırma ve süsle-
                                                             zen vermek mümkündür.
                me işine girişir. (III) Şairin çift cepheli olan bu çalışma-
                sındaki hedefi: şiirini kristalize etmek ve tefsire müsait      Aşağıdakilerden hangisi bu parçanın yazarına ait
                bir hâle getirmektir. (IV) Sanatın her şubesinde olduğu   bir düşünce olabilir?
                gibi şairin, şiir sahasında da muhayyilenin anlam ve
                                                             A)  Sanatçı, var olanın değil ideal olanın peşine düş-
                yorum cephesini besleyen imajdan bu tür bir çalışma
                                                                melidir.
                anında kaçınması mümkün değildir. (V) Şiir, sadece
                                                             B)  Hayat anlatılamayacak kadar karmaşık bir yapıya
                imaja dayanmaz; ancak imajsız şiir de şiir olmaz.
                                                                sahiptir.
                Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde   C)  Doğadan uzaklaşan sanat, gerçekliği olduğu gibi
                bir noktalama yanlışı yapılmamıştır?            yansıtamaz.
                A) I            B) II            C) III            D) IV         E) V  D)  Toplumsal fayda, sanatın temel işlevi olmak zo-
                                                                rundadır.

                                                             E)  Hayat biçimsizdir, edebiyat bu biçimsizliğe bir şe-
                                                                kil verir.










            17.   Kierkegaard,  “Bir  insanın  özgünlüğü  ne  kadar  bü-
                yükse  o  insan  boğuntu  karşısında  o  kadar  çaresiz
                kalır.” diyor. Kierkegaard’ın söylediği anlamda özgün
                olan Kafka, bu boğuntuyu ve onun hem tamamlayıcı
                bir  parçası  hem  de  nedeni  olan  bölünmüş  dünyayı
                -yanlış  olarak  bölünmüş  saydığı  dünyayı-  yansıtır.
                Kendisinin özgünlüğü herhangi yeni bir anlatım yolu
                bulmasından değil yaratmış olduğu dünyayı, onun ki-
                şilerinin bu dünya karşısındaki tepkilerini son derece
                inandırıcı fakat aynı zamanda da her zaman şaşırtıcı
                bir şekilde sunmasından ileri gelir.

                Bu parçaya göre Kafka’nın özgünlüğü aşağıdaki-
                lerin hangisine dayanmaktadır?

                A)  Duygularını olduğu gibi yansıtmasına
                B)  Çaresizliği karakterleriyle yansıtmasına
                C)  Gerçekçi ve şaşırtıcı kurgu becerisine
                D)  Denenmemiş anlatım tekniği kullanmasına
                E)  Eserinde yaşamından izler bulundurmasına



                                                       61                            Diğer sayfaya geçiniz.
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68