Page 79 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 3.ADIM
P. 79

TYT • SOS                                                             3. ADIM • 2. DENEME

           12.   J. Locke İnsanın Anlama Yetisi Üzerine Bir Deneme   14.  Kimileri vardır hakikat yolculuğundan hiç usanmayan
               adlı  eserinde  “Duyular  öncelikle  tikel  ideleri  alırlar
                                                             Kimileri vardır yolcu olmasa da hakikati soruşturan
               ve henüz boş bir oda olan zihni doldururlar; zihin bir
               kısmını  tanıdıkça,  belleğe  yerleşir  ve  adlandırılırlar.      Kimileri de vardır ki ne arayış içinde ne de kim’liğine
               Sonraları, daha ileri giden zihin onları soyutlaştırır ve   içkin olan
               aşama aşama genel adları kullanmayı öğrenir. Bu şe-
                                                             Görünüşte bilge ama eylemde kayıtsız olan
               kilde, zihin, konuşma yetisinin malzemeleri, yani ideler
               ve dil ile donanmaya başlar. Çalışma alanı sağlayan      Erdemi erdem için değil,
               bu malzemeler çoğaldıkça aklın kullanımı da günbe-
               gün daha belirginleşir.” demiştir.            Başka bir amaca ulaşmak için araç olarak kullanan.
               Bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine ulaşı-     Bu şiir aşağıdaki görüşlerden hangisini destekler
               lamaz?                                        niteliktedir?
               A)  İnsan zihni doğuştan boş bir levha gibidir.  A)  Ahlaki eylemin amacı ödeve uygun davranmaktır.

               B)  Ancak izlenimlerden geçen bilgi  akılda yer edinir.   B)  İyi olana yönelme isteği ereğini kendi içinde taşır.
               C)  Doğru bilginin kaynağı duyum ve algıdır.  C)  Bilgelik bilmek için bilmek ihtiyacını karşılamaktır.
               D)  Bilgi aklın ve deneyin birleşiminin ürünüdür.  D)  Doğruluğun peşinde olanlar yalnızca filozoflardır.
               E)  Nesnel gerçeklik kavramların temelidir.   E)  Etik değerler tüm insanlara eşit olarak verilmiştir.






           13.   “Fenomenlere farklı bakma tarzları, bundan dolayı da
               problemlerin farklı ortaya konuşu - yani farklı yakla-
               şımlar  -  aynı  fenomenin  farklı  açıklanmasına  sebep
               olur. Özellikle insanla ve tarihi varlıkla ilgili fenomenle-
               rin karşısında bu, sık sık yapılan bir şeydir. Felsefede
               bu problem, felsefi araştırmada hareket noktasını ne-
               yin  belirlediği  problemidir.  Çünkü  bu,  bir  fenomenle
               ilgili soru sorma tarzını - araştırılacak problemin konu-
               sunu - ve analiz tarzını büyük çapta etkiler. “
               İ. Kuçuradi’nin İnsan ve Değerleri adlı eserinden
               alınan bu parçadan aşağıdaki yargıların hangisine
               ulaşılabilir?
               A)  Felsefede fenomen alanları farklı olduğu için onla-
                  rı ele alış tarzları da farklı olur.
               B)  Felsefi  bir  araştırmanın  işlevi  fenomenin  objektif
                  açıdan değerlendirilmesidir.
               C)  Fenomenlerle  ilgili  problem  alanları  çözümlene-
                  meyeceği için yadsınmalıdır.

               D)  Bir fenomenin ne olduğunu bilmek onu anlamak
                  ve değerlendirmek için yeterlidir.
               E)  Felsefede fenomenal alana tümel bir bakış açısıy-
                  la yaklaşılmalıdır.


                                                       77                            Diğer sayfaya geçiniz.
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84