Page 82 - 3 ADIM DENEME SINAVI (TYT) TYT KİTAP 3.ADIM
P. 82
TYT • SOS 3. ADIM • 2. DENEME
22. Dilthey’e göre tinsel dünya yaşanılan, benimsenen, 24. Fenomen dünyası, idenin yansıması olan bir seraptır.
kabul edilen ilke, değer, kural, norm, ide gibi “tinsel Değişen, gelip geçici bir gölgedir. Kendinde kalıcı olan
öğeler” ışığında görülebilecek olan insani- toplumsal ise salt idedir. Güzel bir vadinin insanı kendine hayran
etkinliklerin dünyasıdır ki, bu dünya bir doğal olgu gibi bırakması örneğinde olduğu gibi izlenimler kaybolsa da
açıklanmayı değil, öncelikle anlaşılmayı bekleyen bir zihinde düşüncesi kalır.
dünyadır. Çünkü bu ilke, değer, norm, kural, ide ta-
Bu parçadan aşağıdaki yargılardan hangisine ula-
sarım vb. türünden şeylerin doğada karşılığı yoktur.
şılamaz?
Tinsel yaşam bu yüzden doğa bilimsel açıklamanın
değil, anlamanın konusudur. Bu bakımdan Dilthey’e A) Duyulara dayanan bilgiler yanıltıcıdır.
göre “tarihsel akıl eleştirisi” bir bakıma insanların ve
B) Varlık durmaksızın değişen bir öze sahiptir.
toplumların kendilerini anlama tarzlarının bir eleştirisi-
dir. C) Hakikate rasyonel biçimde ulaşılır.
D) İdeler değişmez nitelik taşır.
D. Özlem’in Tarih Felsefesi adlı eserinden alınan
bu parçadan aşağıdaki yargılardan hangisine ula- E) Görünüşler evreni yanılsamadır.
şılabilir?
A) Tinsel dünya olgusal olarak açıklanabilen bir dün-
yadır.
B) Doğada var olan olgular anlaşılmaya muhtaçtır.
C) Tinsel öğelerin nesnel dünyada her zaman bir kar-
şılığı vardır.
D) Tinsel dünya, bir empirik gerçeklik alanı değil, bir
anlam dünyasıdır.
E) İnsani ve toplumsal etkinliklerin tabii bir olgu gibi
değerlendirilmesi gerekir.
23. Var olmayan bir şeyi düşünmek mümkün mü? Konusu
ve objesi olmayan bir düşünce mümkün değildir.
Zihinsel bir etkinlik olan düşünmenin anlamlı olabil-
mesi için bir şeyle ilintili olması gerekir. Bellekte bir 25. Varlığın ne olduğu konusunda felsefe tarihinde farklı
şeyin simgesel motifler haline gelmesiyle düşüncenin görüşler ileri sürülmüştür. Varlığın mahiyeti tartışma-
anlamlandırılma süreci başlar ve sahneye bilinmek is- larında genel olarak temelde iki tür varlığın kabul edil-
tenen ürünler çıkar. diği söylenebilir. Bunlardan biri varlığı soyut nitelikli,
akıl ya da sezgi ile kavranabilecek bir şey yani “idea”;
Bu parçada aşağıdaki yargıların hangisi vurgulan- diğeri duyularla algılanabilen, somut, olgusal bir şey
mıştır?
yani “madde” olarak açıklar.
A) Bilgi duyusal içeriklerin sembolleştirmesi ile oluşur.
Buna göre aşağıdakilerden hangisinin diğerlerinden
B) Dilsel olarak kodlanamayan düşüncenin bir anla- farklı türde bir varlık olduğu söylenebilir?
mı yoktur.
A) Dostluk üzerine çizilmiş bir tablo
C) Dil ve düşünme sürekli olarak birbirini besleyen iki
yapıdır. B) Değerler alanında çalışan bir filozof
D) Dil olmadan da zihin düşünme eylemini gerçekleş- C) Belli mevsimlerde açan bir çiçek
tirir. D) İç açıları birbirine eşit olan bir üçgen
E) Dilin sınırlarını belirleyen düşünceler dünyasıdır. E) Her sabah ahenkle öten bir kuş
80 Diğer sayfaya geçiniz.