Page 15 - 3 Adım TYT Tarih
P. 15
TARİH TYT 2.
ADIM
Tarih ve Zaman
1. Milat 4. Miladi 1374 yılının yüzyıl olarak tanımlanması aşağıdaki-
Tarih Öncesi Dönem
lerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
MÖ 10000 MÖ 3200 MÖ 220 0 216 1453 2017
Yazının İcadı
Asya Hun Devleti A) 12. Yüzyılın I. yarısının, II. çeyreği
B) 13. Yüzyılın II. yarısının, III. çeyreği
Verilen tarih şeridine göre aşağıdaki yargılardan hangisi-
ne ulaşılamaz? C) 13. Yüzyılın I. yarısının, II. çeyreği
D) 14. Yüzyılın II. yarısının, III. çeyreği
A) Milattan önceki tarihlerin “0”a yaklaştıkça küçüldüğüne
E) 14. Yüzyılın II. yarısının, IV. çeyreği
B) Asya Hun Devleti’nin siyasi varlığının kaç yıl sürdüğüne
C) Günümüzden geçmişe doğru gidildikçe bilgi birikiminin
arttığına
D) Milattan sonraki tarihlerin “0”dan uzaklaştıkça büyüdü-
ğüne 5. “Tarih yazmak, tarih yapmak kadar mühimdir; yazan yapana
sadık olmazsa değişmeyen hakikat insanlığı şaşırtan bir hal
E) Kronolojik sıralamanın doğru yapıldığına
alır.” sözüyle Mustafa Kemal Atatürk, tarih biliminin han-
gi özelliğini vurgulamıştır?
A) Objektif olması
B) Belgelere dayandırılması
2. M.Ö 1296 yılında Mısır Firavunu II. Ramses’in orduları, Hitit
C) Deney ve gözleme dayandırılması
ordularını kendi toprağı olan Suriye’de bulup yok etmek için
yola çıktı. Ancak Mısır-Hitit çatışmaları kesin olarak sonuç- D) Neden - sonuç ilişkisi kurması
lanmamış bu durum iki tarafı barış yapmaya zorlamıştır.
E) Yer ve zaman belirtmesi
Paragrafta bulunan bilgilerde “tarih” biliminin aşağıdaki
özelliklerinden hangisine yer verilmemiştir?
A) Yer B) Zaman C) Sebep
6. Tarih bilimi hakkında,
D) Sonuç E) Kaynak
“Herodotos (Herodot) (MÖ 484-425): Tarih, insanların ve in-
san topluluklarının başlarından geçenleri kaydetme yoluyla
edinilen bilgidir.
İbn-i Haldun (1334-1406): Tarih, gerçeği araştırmak ve olay-
ların sebeplerini bulup ortaya koymaktır. Olayların ilkeleri in-
3. “Tarihinin sürekliliğini kaybeden bir millet, her şeyini kay- cedir, nitelik ve sebepleri hakkındaki bilgi derindir.
betmeye mahkûmdur. Hafızası parça parça kopmuş bir akıl
Ahmet Cevdet Paşa (1822-1895): Tarih bir olayın sadece fi-
hastası gibi, geçmişiyle, hâtıralarıyla ve benliğini terkib eden
lan tarihte olduğunu bilmek değil geçmişte meydana gelen
bütün varlık unsurlarıyla ilgisi kesilmiştir. Yabancı tesir ve
olayları değerlendirmek ve bu olaylardan ders almaktır.
müdâhalelere, yabancı korumaya hazır ve muhtaç bir hâlde,
önce bağımsızlığını sonra da bütün millî şahsiyetini ve varlı-
Halil İnalcık (1916-2016): Gerçek bir tarih için kaynaklara git-
ğını kaybeder.”
mek, kaynakları iyi tenkit edip değerlendirmek gerekir.”
Peyami Safa, bu sözü ile tarih öğrenmenin hangi faydası-
şeklinde farklı tanım ve yorumların yapılmış olması tarih
nı vurgulamıştır?
biliminin hangi özelliğinden kaynaklanmaktadır?
A) Farklı milletlerin bir arada yaşamasını kolaylaştırır.
A) Tarihin en önemli bilim dalı olması
B) Eleştirel düşünme becerisi kazandırır.
B) Tarihî olayların belgelerle açıklanması
C) Dünya barışına katkıda bulunur.
C) Yaşanmış tecrübelerden ders çıkarılması
D) Millet olma şuurunu güçlendirir.
D) Tarihin konusu ve kapsamının geniş olması
E) Problem çözme becerisini artırır.
E) Olayların sebep sonuç ilişkisi içinde ele alınması
13