Page 55 - 3 Adım TYT Tarih
P. 55

TARİH                                    TYT        1.

                                             Beylikten Devlete Osmanlı                                    ADIM
                                                      Medeniyeti







        1.   II.  Mehmet  Dönemi’nde  kurulmuş  olan  Sahn-ı  Seman   4.   Osmanlı’da sosyal bir devlet anlayışının olduğunu iddia
            Medresesi üst düzey eğitim veren bir yükseköğrenim kuru-  eden bir tarihçi aşağıdakilerden hangisini bu görüşüne
            mudur. Eğitim müfredatının hazırlanmasında ünlü matema-  doğrudan kanıt olarak gösterebilir?
            tikçi  Ali  Kuşçu  etkili  olmuştur.  Bu  medresede  öğrencilere
                                                                   A)  Yeniçeri Ocağı’nın kurulması
            Kur’an, hadis, kelam, fıkıh, tefsir, fizik, kimya, matematik ve
            astronomi gibi dersler okutulmuştur. Medresede eğitimini ta-  B)  Hükümdarlığın padişah ve oğullarına ait olması
            mamlayan öğrencilere müderrislik ve kadılık yapabileceğine   C)  Osmanlı padişahlarının kendi adlarına para bastırması
            dair diploma verilmiştir.
                                                                   D)  Yabancı devletlere ticari ayrıcalıklar verilmesi
            Bu bilgilere göre Sahn-ı Seman Medreseleri ile ilgili aşa-  E)  İstanbul’da Sahn-ı Seman Medresesi’nin açılması
            ğıdakilerden hangisine ulaşılamaz?
            A)  Dinî ve pozitif bilimler birlikte öğretilmiştir.

            B)  Batıdaki  bilimsel  gelişmelerin  yakından  takip  edilmesini
               sağlamıştır.
            C)  Yapılanmasında bilim adamları etkili olmuştur.
            D)  Osmanlı eğitim ve hukuk sistemine katkıda bulunmuştur.

            E)  Günümüzdeki üniversiteler düzeyinde eğitim verilmiştir.
                                                               5.   Osmanlı halkının eğlencelerinde saraydaki törenler ve önemli
                                                                   günler etkili olmuştur.
                                                                   Aşağıdakilerden hangisi halkın eğlenmesine imkân sağ-
                                                                   layan saray merasimlerinden biri değildir?
        2.   Medreseler dinî ve pozitif bilimlere ait yüksek öğretim düze-
            yinde eğitimin verildiği kurumlardır.                  A)  Hükümdar çocuklarının doğması
                                                                   B)  Hanedan ailesi düğünleri
            Osmanlı Devleti’nde medreselerin açılmasında aşağıda-
            kilerden hangisi etkili değildir?                      C)  Cülus törenleri
                                                                   D)  Askerî zaferleri
            A)  Müderris ihtiyacını karşılamak
                                                                   E)  Cuma selamlığı
            B)  Bilimsel çalışmalarda bulunmak
            C)  Dinî ilimler üzerine araştırmalar yapmak
            D)  Eğitimde birliği sağlamak
            E)  Halkın eğitim ve kültür seviyesini yükseltmek




                                                               6.   İstanbul’un alınması, tarihî bir imparatorluk merkezi olması-
        3.   Osmanlı kanunnamelerinde geçen “ıssızı şenlendirmek” tabi-  nın  yanında  Osmanlı  Devleti’nin  güvenliği  ve  geleceği  için
            ri sıkça kullanılmıştır. Buradaki temel amaç terk edilmiş köy,   siyasi, askerî ve ekonomik bakımdan zorunluydu.
            mezra ve yerlere halkı yerleştirerek ekonomiye kazandırmak
                                                                   Aşağıdakilerden  hangisi  İstanbul’un  alınmasını  ekono-
            olmuştur.
                                                                   mik açıdan zorunlu kılan nedenlerdendir?
            Osmanlı Devleti Kuruluş Dönemi’nden itibaren bu amaç
                                                                   A)  Anadolu ve Rumeli topraklarını birleştirme isteği
            için aşağıdakilerden hangisini kullanmıştır?
                                                                   B)  Bizans’ın Avrupalıları Osmanlı Devleti’ne karşı kışkırtması
            A)  İskân Siyaseti
                                                                   C)  İstanbul’un kara ve deniz ticaret yolları üzerinde olması
            B)  Ahilik Teşkilatı
                                                                   D)  Taht iddiasında bulunan şehzadelerin Bizans tarafından
            C)  Vergi Sistemi
                                                                      kışkırtılması
            D)  Sancak Sistemi
                                                                   E)  Ortodoks ve Katolik kiliselerinin ayrılığını devam ettirme
            E)  Veraset Sistemi                                       isteği



                                                                                                              53
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60