Page 55 - 3 Adım TYT Tarih
P. 55
TARİH TYT 1.
Beylikten Devlete Osmanlı ADIM
Medeniyeti
1. II. Mehmet Dönemi’nde kurulmuş olan Sahn-ı Seman 4. Osmanlı’da sosyal bir devlet anlayışının olduğunu iddia
Medresesi üst düzey eğitim veren bir yükseköğrenim kuru- eden bir tarihçi aşağıdakilerden hangisini bu görüşüne
mudur. Eğitim müfredatının hazırlanmasında ünlü matema- doğrudan kanıt olarak gösterebilir?
tikçi Ali Kuşçu etkili olmuştur. Bu medresede öğrencilere
A) Yeniçeri Ocağı’nın kurulması
Kur’an, hadis, kelam, fıkıh, tefsir, fizik, kimya, matematik ve
astronomi gibi dersler okutulmuştur. Medresede eğitimini ta- B) Hükümdarlığın padişah ve oğullarına ait olması
mamlayan öğrencilere müderrislik ve kadılık yapabileceğine C) Osmanlı padişahlarının kendi adlarına para bastırması
dair diploma verilmiştir.
D) Yabancı devletlere ticari ayrıcalıklar verilmesi
Bu bilgilere göre Sahn-ı Seman Medreseleri ile ilgili aşa- E) İstanbul’da Sahn-ı Seman Medresesi’nin açılması
ğıdakilerden hangisine ulaşılamaz?
A) Dinî ve pozitif bilimler birlikte öğretilmiştir.
B) Batıdaki bilimsel gelişmelerin yakından takip edilmesini
sağlamıştır.
C) Yapılanmasında bilim adamları etkili olmuştur.
D) Osmanlı eğitim ve hukuk sistemine katkıda bulunmuştur.
E) Günümüzdeki üniversiteler düzeyinde eğitim verilmiştir.
5. Osmanlı halkının eğlencelerinde saraydaki törenler ve önemli
günler etkili olmuştur.
Aşağıdakilerden hangisi halkın eğlenmesine imkân sağ-
layan saray merasimlerinden biri değildir?
2. Medreseler dinî ve pozitif bilimlere ait yüksek öğretim düze-
yinde eğitimin verildiği kurumlardır. A) Hükümdar çocuklarının doğması
B) Hanedan ailesi düğünleri
Osmanlı Devleti’nde medreselerin açılmasında aşağıda-
kilerden hangisi etkili değildir? C) Cülus törenleri
D) Askerî zaferleri
A) Müderris ihtiyacını karşılamak
E) Cuma selamlığı
B) Bilimsel çalışmalarda bulunmak
C) Dinî ilimler üzerine araştırmalar yapmak
D) Eğitimde birliği sağlamak
E) Halkın eğitim ve kültür seviyesini yükseltmek
6. İstanbul’un alınması, tarihî bir imparatorluk merkezi olması-
3. Osmanlı kanunnamelerinde geçen “ıssızı şenlendirmek” tabi- nın yanında Osmanlı Devleti’nin güvenliği ve geleceği için
ri sıkça kullanılmıştır. Buradaki temel amaç terk edilmiş köy, siyasi, askerî ve ekonomik bakımdan zorunluydu.
mezra ve yerlere halkı yerleştirerek ekonomiye kazandırmak
Aşağıdakilerden hangisi İstanbul’un alınmasını ekono-
olmuştur.
mik açıdan zorunlu kılan nedenlerdendir?
Osmanlı Devleti Kuruluş Dönemi’nden itibaren bu amaç
A) Anadolu ve Rumeli topraklarını birleştirme isteği
için aşağıdakilerden hangisini kullanmıştır?
B) Bizans’ın Avrupalıları Osmanlı Devleti’ne karşı kışkırtması
A) İskân Siyaseti
C) İstanbul’un kara ve deniz ticaret yolları üzerinde olması
B) Ahilik Teşkilatı
D) Taht iddiasında bulunan şehzadelerin Bizans tarafından
C) Vergi Sistemi
kışkırtılması
D) Sancak Sistemi
E) Ortodoks ve Katolik kiliselerinin ayrılığını devam ettirme
E) Veraset Sistemi isteği
53