Page 56 - 3 Adım TYT Tarih
P. 56

TARİH                                                                                        1. ADIM




        7.   Osmanlı Devleti’nde Kazaların başında ilmiye sınıfına men-  10.   Osmanlı sultanları, merkezî otoriteyi güçlendirmek için idari
            sup kadılar bulunurdu. Kadıların idari, ilmî ve adli konularda   işlerde sarayda eğitim görmüş kişilere görev vermiş ve ulema-
            oldukça geniş yetkileri vardı.                         yı da kendi hizmetine alarak devlet teşkilatlanmasını sağlam
                                                                   temellere oturtmuştur. Hem şeriatı hem de doğrudan doğruya
            Aşağıdakilerden hangisi kadıların idari görevleri arasın-
                                                                   sultan tarafından çıkarılan kanunları ve nizamları uygulayan
            da yer almaz?
                                                                   kadıya, bir yöneticinin emir verme yetkisi yoktur. Diğer taraf-
            A)  Evlenme, boşanma, ticaret davaları gibi konularda karar   tan, şeriatla ilgili konular üzerinde fetva veren şeyhülislamın,
               vermesi                                             devlet işlerine müdahale etme hakkı olmayıp sadece devlet
                                                                   işlerinin dine uygunluğu konusunda görüşü alınmıştır.
            B)  Bulunduğu  yerde  ordunun  ihtiyaçlarının  görülmesinden
               sorumlu olması                                      Buna göre ulemaya tanınan yetkilerle ilgili aşağıdakiler-
            C)  Üretimin kontrolünü gerçekleştirmesi               den hangisi söylenemez?
            D)  Divanda alınan emirleri halka bildirmesi           A)  Kadılar kanunları uygulama konusunda bağımsız hareket
            E)  Bölgesindeki asayişi sağlaması                        etmiştir.
                                                                   B)  Kadıların görev alanı yargı işleriyle sınırlandırılmıştır.
                                                                   C)  Ulema, devlet idaresini destekleyici bir konumda yer al-
        8.   Geleneksel  anlamda  konar-göçer  bir  yaşam  tarzına  sahip   mıştır.
            olmasına  rağmen  Osmanlılar,  kuruluştan  itibaren  yerleşik
                                                                   D)  Şeyhülislamın yetkileri dinî konularla sınırlandırılmıştır.
            hayatı daha fazla benimseyen bir siyasi teşekkül olarak or-
            taya çıkmıştır. Kurulduğu bölgedeki kadim şehir, kasaba ve   E)  Şeyhûlislam alınan kararların dine uygunluğuna dair fet-
            köyler  ile  buralarda  yaşayanları  yadırgamadan  kabullenen   va vermiştir.
            Osmanlılar; cami, medrese, mescit, han ve hamam gibi yapı-
            larla buraları imar etmiştir.

            Bu duruma göre Osmanlı Devleti ile ilgili aşağıdakilerden
            hangisine ulaşılabilir?                            11.  Aşağıdakilerden hangisi İlmiye sınıfının görevleri arasında
                                                                   yer almaz?
            A)  Savaşçı bir yapıya sahip oldukları
                                                                   A)  Medreselerde eğitim vermek
            B)  Ekonomik hayatın hayvancılığa bağlı kaldığı
                                                                   B)  Mahkemelerde adaleti yerine getirmek
            C)  Kuruluştan itibaren imar faaliyetlerine önem verdikleri
                                                                   C)  Suçluları yakalamak
            D)  Eski yönetim geleneğinin unutulduğu
                                                                   D)  Vakıfları denetlemek
            E)  Çadır hayatının devam ettiği
                                                                   E)  Fetva vermek


        9.   XIII. yüzyılda tasavvuf ilmi ile yoğrulan sûfiler; terk edilen, yı-
            kılan yerleri yeniden imar ettikleri gibi dinî ve ilmî çalışmalarda
            bulundular. Bu yüzden sultanlar ve devlet adamları da vakıflar
            kurarak onları desteklediler. Böylece kaynağı İslam olan ada-  12.   Timur’un  torunu  ve  Timur  Devleti’nin  dördüncü  hükümdarı
            let anlayışı ve devletin desteği ile sûfiler Anadolu’nun yeniden   olan Uluğ Bey aynı zamanda matematik ve astronomi alanın-
            imarında büyük rol oynadılar. Hem mutasavvıf, gerektiğinde   da yapmış olduğu çalışmalarla Türk İslam dünyasında nam
            savaşçı olan dervişler; yol kenarlarına, boş topraklara tekke   kazandı. Uluğ Bey, hükümdarlığı döneminde, Semerkant’ta
            ve zaviyeler inşa ederek; yerli halkın da İslamlaşmasına vesi-  medrese ve rasathane inşa ettirdi. 1421 tarihinde tamamla-
            le oldular. Sûfiler, aynı zamanda Osmanlı Devleti’nin kuruluş   nan Semerkant Medresesi, uzun yıllar çeşitli ilimlerin öğre-
            ve gelişme aşamasına büyük katkı sağladılar.           tildiği  bilim  merkezi  oldu.  Dönemin  birçok  ünlü  bilim  insanı
                                                                   burada dersler verdi.
            Buna  göre  sûfilerle  ilgili  aşağıdakilerden  hangisi
            söylenemez?                                            Buna göre Uluğ Bey ile ilgili aşağıdakilerden hangisine
                                                                   ulaşılamaz?
            A)  Devletle iş birliği içerisinde olmuşlardır.
                                                                   A)  İlmî çalışmalarda bulunmuş bir hükümdardır.
            B)  Anadolu’nun bayındır hâle getirilmesine katkı sağlamışlardır.
                                                                   B)  Döneminde fetih faaliyetlerine önem verilmemiştir.
            C)  Askerî faaliyetlerin içinde yer almışlardır.
                                                                   C)  Astronomi çalışmalarına katkısı olmuştur.
            D)  Halkı manevi açıdan motive etmişlerdir.
                                                                   D)  Semerkant’ta ilim faaliyetlerinin canlanmasını sağlamıştır.
            E)  Kendilerine  sağlanan  özel  mülk  gelirleriyle  faaliyetlerini
               sürdürmüşlerdir.                                    E)  Çalışmaları Türk-İslam dünyasında yankı uyandırmıştır.



         54
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61