Page 66 - index
P. 66

TARİH                                    TYT        1.
                                                                                                          ADIM
                                         Sultan ve Osmanlı Merkez Teşkilatı







        1.   Yükselme döneminde Osmanlı padişahları, bilim insanlarını   4.   Özellikle XVI. yüzyılda devlet kurumlarındaki aksamaları hü-
            desteklemiş ve ödüllendirmişlerdir. Bununla beraber medre-  kümdarlara nasihat şeklinde kaleme alan siyaset ve ıslahat
            selerin işleyişine de müdahale etmemişlerdir.          eserleridir. Bahsedilen yüzyılda bu tür pek çok eser kaleme
                                                                   alınmış  olmakla  beraber  çoğu  anonimdir.  Yazarı  bilinenler
            Buna göre,
                                                                   arasında en meşhur eserleri Katip Çelebi ve Koçi Bey kaleme
              I. medreselerde özgür çalışma ortamı olduğu          almışlardır.
             II. bilime önem verildiği                             Verilen  bilgide  bahsedilen  eser  türü  aşağıdakilerden
             III. pozitif bilimlere gerekli yatırımın yapılmadığı  hangisidir?
            durumlarından hangilerine ulaşılabilir?                A)   Ruznamçe
                                                                   B)   Risale
            A)  Yalnız I                       B) Yalnız II                       C) I ve II
                                                                   C)   Ruzname
                                         D) II ve III                       E)   I, II ve III
                                                                   D)   Seyahatname

                                                                   E)   Surname



                                                               5.   Padişah  adayı  şehzadelerin  eğitim  süreci  iki  kısımdan  olu-
                                                                   şuyordu. Sancağa çıkmadan önceki birinci kısım daha çok
                                                                   teorik olan eğitim dönemiydi. Sancağa çıktıktan sonraki ikinci
                                                                   kısım eğitimleri ise pratik uygulamalara dayanıyordu.
        2.   Fatih  Sultan  Mehmet  döneminde  hazırlanan  kanunname  ile
            padişahlara kardeş katli nizam-ı alem için serbest bırakılmıştır.     Buna göre aşağıdakilerden hangisinin şehzadelerin ikin-
                                                                   ci kısım eğitim dönemleriyle ilgili olduğu savunulabilir?
            Buna göre aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?
                                                                    A) Arapça ve Farsça öğrenmeleri
            A)   Padişahlığın belli kurallara bağlandığı
                                                                    B) Teşrifat (protokol) kurallarını öğrenmeleri
            B)   Merkeziyetçi yapının korunmaya çalışıldığı
                                                                    C) Bulundukları sancakta Divân-ı Hümâyuna benzer bir yö-
            C)   Veraset sisteminde düzenleme yapıldığı
                                                                      netim oluşturmaları
            D)   Taht kavgalarının önlenmek istendiği
                                                                    D) Saray hocalarından matematik ve fen bilimleri eğitimi al-
            E)   Devletin bekasının önemsendiği                       maları
                                                                    E) Devlet yönetimi hakkında temel prensipler edinmeleri



                                                               6.   Osmanlı Devleti’nde,

                                                                   •   I.  Murat  döneminde  veraset  sisteminin  “Ülke  toprakları
                                                                      hükümdar ve oğullarınındır.” diye değiştirilmesi
        3.   I. Osmanlı’da esnaf örgütlenmesi - Lonca              •  II. Mehmet’in kanunname ile “kardeş katli” ni yasallaştır-
                                                                      ması
             II. Padişahın erkek çocuklarının eğitim aldığı mektep - Şeh-
               zadegan Mektebi                                     gibi değişikliklerle,
            III. Devlet adamı yetiştiren yüksek okul - Enderun      I. devletin sürekliliğini sağlamayı ve bütünlüğünü korumayı
            IV. Eğitim, hukuk ve adaletten sorumlu olan kişi - Kadı      II. eski Türk devlet yönetim anlayışını pekiştirmeyi

            V. Yolcu ve yük taşımadan sorumlu meslek grubu - Derbent-     III. adil bir yönetim anlayışını oluşturmayı
               çiler
                                                                   hangilerinin amaçlandığı söylenebilir?
            Yukarıda verilen açıklama-tanım eşleştirmelerinden han-
            gisi yanlıştır?                                        A)  Yalnız I       B)  Yalnız II           C) I ve II

            A) I         B) II       C) III            D) IV                E) V             D)  I ve III        E)  II ve III



                                                                                                              65
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71