Page 66 - index
P. 66
TARİH TYT 1.
ADIM
Sultan ve Osmanlı Merkez Teşkilatı
1. Yükselme döneminde Osmanlı padişahları, bilim insanlarını 4. Özellikle XVI. yüzyılda devlet kurumlarındaki aksamaları hü-
desteklemiş ve ödüllendirmişlerdir. Bununla beraber medre- kümdarlara nasihat şeklinde kaleme alan siyaset ve ıslahat
selerin işleyişine de müdahale etmemişlerdir. eserleridir. Bahsedilen yüzyılda bu tür pek çok eser kaleme
alınmış olmakla beraber çoğu anonimdir. Yazarı bilinenler
Buna göre,
arasında en meşhur eserleri Katip Çelebi ve Koçi Bey kaleme
I. medreselerde özgür çalışma ortamı olduğu almışlardır.
II. bilime önem verildiği Verilen bilgide bahsedilen eser türü aşağıdakilerden
III. pozitif bilimlere gerekli yatırımın yapılmadığı hangisidir?
durumlarından hangilerine ulaşılabilir? A) Ruznamçe
B) Risale
A) Yalnız I B) Yalnız II C) I ve II
C) Ruzname
D) II ve III E) I, II ve III
D) Seyahatname
E) Surname
5. Padişah adayı şehzadelerin eğitim süreci iki kısımdan olu-
şuyordu. Sancağa çıkmadan önceki birinci kısım daha çok
teorik olan eğitim dönemiydi. Sancağa çıktıktan sonraki ikinci
kısım eğitimleri ise pratik uygulamalara dayanıyordu.
2. Fatih Sultan Mehmet döneminde hazırlanan kanunname ile
padişahlara kardeş katli nizam-ı alem için serbest bırakılmıştır. Buna göre aşağıdakilerden hangisinin şehzadelerin ikin-
ci kısım eğitim dönemleriyle ilgili olduğu savunulabilir?
Buna göre aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?
A) Arapça ve Farsça öğrenmeleri
A) Padişahlığın belli kurallara bağlandığı
B) Teşrifat (protokol) kurallarını öğrenmeleri
B) Merkeziyetçi yapının korunmaya çalışıldığı
C) Bulundukları sancakta Divân-ı Hümâyuna benzer bir yö-
C) Veraset sisteminde düzenleme yapıldığı
netim oluşturmaları
D) Taht kavgalarının önlenmek istendiği
D) Saray hocalarından matematik ve fen bilimleri eğitimi al-
E) Devletin bekasının önemsendiği maları
E) Devlet yönetimi hakkında temel prensipler edinmeleri
6. Osmanlı Devleti’nde,
• I. Murat döneminde veraset sisteminin “Ülke toprakları
hükümdar ve oğullarınındır.” diye değiştirilmesi
3. I. Osmanlı’da esnaf örgütlenmesi - Lonca • II. Mehmet’in kanunname ile “kardeş katli” ni yasallaştır-
ması
II. Padişahın erkek çocuklarının eğitim aldığı mektep - Şeh-
zadegan Mektebi gibi değişikliklerle,
III. Devlet adamı yetiştiren yüksek okul - Enderun I. devletin sürekliliğini sağlamayı ve bütünlüğünü korumayı
IV. Eğitim, hukuk ve adaletten sorumlu olan kişi - Kadı II. eski Türk devlet yönetim anlayışını pekiştirmeyi
V. Yolcu ve yük taşımadan sorumlu meslek grubu - Derbent- III. adil bir yönetim anlayışını oluşturmayı
çiler
hangilerinin amaçlandığı söylenebilir?
Yukarıda verilen açıklama-tanım eşleştirmelerinden han-
gisi yanlıştır? A) Yalnız I B) Yalnız II C) I ve II
A) I B) II C) III D) IV E) V D) I ve III E) II ve III
65