Page 67 - 3 Adım TYT Tarih
P. 67
TARİH TYT 1.
ADIM
Sultan ve Osmanlı Merkez Teşkilatı
1. Yükselme döneminde Osmanlı padişahları, bilim insanlarını 4. Özellikle XVI. yüzyılda devlet kurumlarındaki aksamaları hü-
desteklemiş ve ödüllendirmişlerdir. Bununla beraber medre- kümdarlara nasihat şeklinde kaleme alan siyaset ve ıslahat
selerin işleyişine de müdahale etmemişlerdir. eserleridir. Bahsedilen yüzyılda bu tür pek çok eser kaleme
alınmış olmakla beraber çoğu anonimdir. Yazarı bilinenler
Buna göre,
arasında en meşhur eserleri Katip Çelebi ve Koçi Bey kaleme
I. medreselerde özgür çalışma ortamı olduğu almışlardır.
II. bilime önem verildiği Verilen bilgide bahsedilen eser türü aşağıdakilerden
III. pozitif bilimlere gerekli yatırımın yapılmadığı hangisidir?
durumlarından hangilerine ulaşılabilir? A) Ruznamçe B) Risale
A) Yalnız I B) Yalnız II C) I ve II C) Ruzname D) Seyahatname
E) Surname
D) II ve III E) I, II ve III
2. Fatih Sultan Mehmet döneminde hazırlanan kanunname ile
padişahlara kardeş katli nizam-ı alem için serbest bırakılmıştır.
Buna göre aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?
A) Padişahlığın belli kurallara bağlandığı
B) Merkeziyetçi yapının korunmaya çalışıldığı
C) Veraset sisteminde düzenleme yapıldığı
D) Taht kavgalarının önlenmek istendiği
E) Devletin bekasının önemsendiği
5. Padişah adayı şehzadelerin eğitim süreci iki kısımdan olu-
şuyordu. Sancağa çıkmadan önceki birinci kısım daha çok
teorik olan eğitim dönemiydi. Sancağa çıktıktan sonraki ikinci
3. I. Osmanlı’da esnaf örgütlenmesi - Lonca kısım eğitimleri ise pratik uygulamalara dayanıyordu.
II. Padişahın erkek çocuklarının eğitim aldığı mektep - Şeh-
Buna göre aşağıdakilerden hangisinin şehzadelerin ikin-
zadegan Mektebi
ci kısım eğitim dönemleriyle ilgili olduğu savunulabilir?
III. Devlet adamı yetiştiren yüksek okul - Enderun
A) Arapça ve Farsça öğrenmeleri
IV. Eğitim, hukuk ve adaletten sorumlu olan kişi - Kadı
B) Teşrifat (protokol) kurallarını öğrenmeleri
V. Yolcu ve yük taşımadan sorumlu meslek grubu - Derbent-
C) Bulundukları sancakta Divân-ı Hümâyuna benzer bir yö-
çiler
netim oluşturmaları
Yukarıda verilen açıklama-tanım eşleştirmelerinden han-
D) Saray hocalarından matematik ve fen bilimleri eğitimi al-
gisi yanlıştır?
maları
A) I B) II C) III D) IV E) V E) Devlet yönetimi hakkında temel prensipler edinmeleri
65