Page 67 - 3 Adım TYT Tarih
P. 67

TARİH                                    TYT        1.
                                                                                                          ADIM
                                         Sultan ve Osmanlı Merkez Teşkilatı







        1.   Yükselme döneminde Osmanlı padişahları, bilim insanlarını   4.   Özellikle XVI. yüzyılda devlet kurumlarındaki aksamaları hü-
            desteklemiş ve ödüllendirmişlerdir. Bununla beraber medre-  kümdarlara nasihat şeklinde kaleme alan siyaset ve ıslahat
            selerin işleyişine de müdahale etmemişlerdir.          eserleridir. Bahsedilen yüzyılda bu tür pek çok eser kaleme
                                                                   alınmış  olmakla  beraber  çoğu  anonimdir.  Yazarı  bilinenler
            Buna göre,
                                                                   arasında en meşhur eserleri Katip Çelebi ve Koçi Bey kaleme
              I. medreselerde özgür çalışma ortamı olduğu          almışlardır.
             II. bilime önem verildiği                             Verilen  bilgide  bahsedilen  eser  türü  aşağıdakilerden
             III. pozitif bilimlere gerekli yatırımın yapılmadığı  hangisidir?
            durumlarından hangilerine ulaşılabilir?                A) Ruznamçe                           B) Risale

            A) Yalnız I                   B) Yalnız II                            C) I ve II  C) Ruzname                  D) Seyahatname
                                                                                          E) Surname
                    D) II ve III                            E) I, II ve III










        2.   Fatih  Sultan  Mehmet  döneminde  hazırlanan  kanunname  ile
            padişahlara kardeş katli nizam-ı alem için serbest bırakılmıştır.

            Buna göre aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?
            A)   Padişahlığın belli kurallara bağlandığı

            B)   Merkeziyetçi yapının korunmaya çalışıldığı
            C)   Veraset sisteminde düzenleme yapıldığı
            D)   Taht kavgalarının önlenmek istendiği
            E)   Devletin bekasının önemsendiği








                                                               5.   Padişah  adayı  şehzadelerin  eğitim  süreci  iki  kısımdan  olu-
                                                                   şuyordu. Sancağa çıkmadan önceki birinci kısım daha çok
                                                                   teorik olan eğitim dönemiydi. Sancağa çıktıktan sonraki ikinci
        3.   I. Osmanlı’da esnaf örgütlenmesi - Lonca              kısım eğitimleri ise pratik uygulamalara dayanıyordu.
             II. Padişahın erkek çocuklarının eğitim aldığı mektep - Şeh-
                                                                   Buna göre aşağıdakilerden hangisinin şehzadelerin ikin-
               zadegan Mektebi
                                                                   ci kısım eğitim dönemleriyle ilgili olduğu savunulabilir?
            III. Devlet adamı yetiştiren yüksek okul - Enderun
                                                                    A) Arapça ve Farsça öğrenmeleri
            IV. Eğitim, hukuk ve adaletten sorumlu olan kişi - Kadı
                                                                    B) Teşrifat (protokol) kurallarını öğrenmeleri
            V. Yolcu ve yük taşımadan sorumlu meslek grubu - Derbent-
                                                                    C) Bulundukları sancakta Divân-ı Hümâyuna benzer bir yö-
               çiler
                                                                      netim oluşturmaları
            Yukarıda verilen açıklama-tanım eşleştirmelerinden han-
                                                                    D) Saray hocalarından matematik ve fen bilimleri eğitimi al-
            gisi yanlıştır?
                                                                      maları
            A) I         B) II       C) III            D) IV                E) V   E) Devlet yönetimi hakkında temel prensipler edinmeleri



                                                                                                              65
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72